Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-13, 16:06
  #1
Medlem
suryoyos avatar
Jag har gått från att hålla på med frenetiskt bankande när jag tillverkar mina raketer. Numera använder jag min "vackra" press, givetvis är det svårt att släppa det här med att göra allting smidigare.

Så jag vill veta om det finns någon som har byggt ett verktyg som klarar av att pressa flera raketmotorer samtidigt ? Något i stil med en starplate dvs.

Problemen borde vara att få en jämn kraftfördelning på alla raketmotorer om man har mer än 3 som pressas samtidigt (tänk på ett bord som står ostadigt)
Citera
2012-12-13, 18:23
  #2
Medlem
För att få riktigt bra resultat behöver du en kompensator, dvs ett oljefyllt hålrum varur varje presstans kan röra sig fritt. På så vis levererar varje stans samma kraft även om höjden är olika.

Går att tillverka själv men kräver nog en hel del kunnande om hydraulik och konstruktion. Tricket är att få tillräckligt tätt kring varje presstans. Lite oljeläckage blir det men inte värre än att man kan montera filtringar eller liknande högst upp som man får byta då och då.
Citera
2012-12-13, 20:36
  #3
Medlem
suryoyos avatar
Crazy.S
Jag kikade lite hur en kompensator fungerar, det är absolut ingenting svårt (har byggt mindre hydraulikprojekt innan) men verkar lite väl tidsödande.
Jag skall länka till en youtube video där dom visar hur tillverkningen går till i industrin (tysk fyrverkerifabrik).
Egentligen är projektet overkill, men det är väldigt tillfredsställande att bygga maskiner som funkar som man har tänkt.

http://www.youtube.com/watch?v=RwvDlWH45bk Från ungefär 1:15 kan man se hur deras verktyg ser ut, utan kompensator så vitt jag kan se. Men likväl har dom rätt bra koll på hur mycket (i volym) krut som man föser in i varje rör. Men ändå i praktiken vet jag att krut är riktigt stumt och rent intuitivt känns det som att det är en omöjlighet att få samma tryck med deras verktyg.
Citera
2012-12-13, 22:33
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Det lär vara enklare att bygga kompensatorn i bottenplattan, och pressa med stumma verktyg. Då kommer ingen olja rinna ner i motorerna, även om nåt skulle gå åt helvete. Å andra sidan får man skydda den mot krutspill, men det borde gå bra att ha en tunn plast- eller gummimatta emellan. Ev. med hål som man monterar verktygen igenom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback