2012-12-13, 11:27
Medlem
Hej,

Efter att har suttit på FB och läst dvs olika trådar så har jag kommit fram till att de flesta har en snevriden syn på ormar som husdjur.

Jag har just för tillfället 5 ormar och 1 ödla kvar pga plats brist i nya lägenheten men har haft mängder av ormar (uppfödning) innan och planerar att fortsätta med det när jag har tillräckligt med plats.

Så meningen med denna tråd är att ni som inte kan förstå varför man väljer ormar och andra reptiler som husdjur och även för er andra så kanske är nyfikna på ormar och reptiler överlag som husdjur ska kunna få ställa frågor vilka jag (och för kanske även andra orm älskare) i största mån ska svara på.

Ställ era frågor.
Citera
2012-12-13, 11:29
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad för sorts ormar har du?
Vad för sorts ormslok kan du rekomendera till en förstaköpare?
Citera
2012-12-13, 11:29
Medlem
Hur lång är den största? Har du någonsin blivit huggen bitan halvt ihjälkramad? Kan de följa kommandon?
Citera
2012-12-13, 11:30
Medlem
Vilka åtgärder har du vidtagit för att ormarna inte, under några omständigheter, kan rymma? Hade personligen inte kunnat sova en blund i en lägenhet med ormar.
Citera
2012-12-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad för sorts ormar har du?
Vad för sorts ormslok kan du rekomendera till en förstaköpare?

Just nu kvar har jag bara mina "älsklingar", 2 Majsormar, 2 Kungspyton, 1 Burmesk Tigerpyton

Som första orm är det oftast Majsormar och Kungpyton som rekomenderas.

Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Hur lång är den största? Har du någonsin blivit huggen bitan halvt ihjälkramad? Kan de följa kommandon?

Min största orm är en 392 cm (mätte faktiskt igår) lång Burmesk Tigerpyton.

Jag har blivit biten ett fåtal gånger, oftast vid matning när ormen tagit fel på min hand och råttan/kaninen jag ska mata med. Jag har dock aldrig varit i situation där det har blivit allvarligt mer än några bitsår på händerna, även om min Tigerpyton är tillräckligt stor för att kunna döda en människa.

Ormar kan inte lyda på kommandon, även om det finns viss träning som hjälper lite som tex peta men en ormkrok på näsan på ormen för att visa att det inte är matningsdax.

Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran
Vilka åtgärder har du vidtagit för att ormarna inte, under några omständigheter, kan rymma? Hade personligen inte kunnat sova en blund i en lägenhet med ormar.

Täta och hålbara terrarium med metall galler framför alla luft intag. Lås på varje terrarium som hindrar ormen från att trycka upp glaset själv.

Men jag har ändå råkat ut för rymningar då ormar är experter på att rymma, fast oftast då när de är nyfödda och små och lyckas tycka igenom de små glipor som blir vid fönsterglasen framtill.
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-13 kl. 11:41.
Citera
2012-12-13, 11:40
Medlem
Hört att om en orm lägger sig raklång och helt stel bredvid en själv så mäter den sitt offer. Har det hänt dig någon?
Citera
2012-12-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Hört att om en orm lägger sig raklång och helt stel bredvid en själv så mäter den sitt offer. Har det hänt dig någon?

Nej, det har aldrig hänt mig, och tvivlar starkt på detta rykte skulle stämma.
Citera
2012-12-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
Täta och hålbara terrarium med metall galler framför alla luft intag. Lås på varje terrarium som hindrar ormen från att trycka upp glaset själv.

Men jag har ändå råkat ut för rymningar då ormar är experter på att rymma, fast oftast då när de är nyfödda och små och lyckas tycka igenom de små glipor som blir vid fönsterglasen framtill.
Tack för svar. Hur är det med toalett och avlopp? Man har ju hört om ormar som rymt och tittat upp i toaletter hos grannar eller ännu längre bort från ägarens bostad.
Citera
2012-12-13, 11:59
Medlem
Rompetrolls avatar
Vilka regler har Länsstyrelsen på orminnehavare? Har du någon typ av intyg att du får hålla ormar?
Hyresvärd? Grannar?
Bor du i hyreshus eller bostadsrätt?
Hur är din lägenhet anpassad för att ha dessa husdjur?

Vad ska man tänka på om man tänker skaffa orm/-ar?
Kontakt med Länsstyrelsen före eller efter anskaffandet?
Mvh
Citera
2012-12-13, 12:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Är det ok att mysa med ormen eller ödlan. Typ när man sitter och kollar på tv.
Citera
2012-12-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran
Tack för svar. Hur är det med toalett och avlopp? Man har ju hört om ormar som rymt och tittat upp i toaletter hos grannar eller ännu längre bort från ägarens bostad.

Visst kan det hända, även om det aldrig hänt mig och är väldigt sällsynt.
Ormar tycker om värme, så större chans att den rymmer under elementen än ner i en kall toa.

Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Vilka regler har Länsstyrelsen på orminnehavare? Har du någon typ av intyg att du får hålla ormar?
Hyresvärd? Grannar?
Bor du i hyreshus eller bostadsrätt?
Hur är din lägenhet anpassad för att ha dessa husdjur?

Vad ska man tänka på om man tänker skaffa orm/-ar?
Kontakt med Länsstyrelsen före eller efter anskaffandet?
Mvh

Länsstyrelsen kräver tillståd ifall du har uppfödning i 5 terrarium, annars är det upp till kommunerna att bestämma villa regler som ska gälla. Överlag så krävs att man söker tillstånd, men för ogifta ormar så ges i 99% av fallen.

Jag bor i hyresrätt just nu, mina grannar vet om det och även hyresvärden och ingen har ont av det.
Mer än att jag se till att ha låst och stängt hos ormarna har jag ingen "säkerhet".

Man ansöker till kommunen när du vet vad för orm du vill ha och hur många, även om många struntar i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det ok att mysa med ormen eller ödlan. Typ när man sitter och kollar på tv.

Både ja och nej, här i Sverige säger många att man bara ska hantera ormarna i nödfall och matning, medans i USA är det okej att mer ofta hantera dom.
Jag tycker lagom är bäst, jag har ute mina några gånger o veckan och låter dom glida runt och bara styra dom till rätta för att inte stressa ormarna

Jag ber om ursäkt för stavfel osv då jag skriver ifrån mobilen just nu och käkar julbord
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-13 kl. 12:48.
Citera
2012-12-13, 12:51
Medlem
Mapojks avatar
Hur ofta och vad matar du dem med?

Om du ger dom möss/hamstrar, vars får man tag på sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in