Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran
Tack för svar. Hur är det med toalett och avlopp? Man har ju hört om ormar som rymt och tittat upp i toaletter hos grannar eller ännu längre bort från ägarens bostad.
Visst kan det hända, även om det aldrig hänt mig och är väldigt sällsynt.
Ormar tycker om värme, så större chans att den rymmer under elementen än ner i en kall toa.
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Vilka regler har Länsstyrelsen på orminnehavare? Har du någon typ av intyg att du får hålla ormar?
Hyresvärd? Grannar?
Bor du i hyreshus eller bostadsrätt?
Hur är din lägenhet anpassad för att ha dessa husdjur?
Vad ska man tänka på om man tänker skaffa orm/-ar?
Kontakt med Länsstyrelsen före eller efter anskaffandet?
Mvh
Länsstyrelsen kräver tillståd ifall du har uppfödning i 5 terrarium, annars är det upp till kommunerna att bestämma villa regler som ska gälla. Överlag så krävs att man söker tillstånd, men för ogifta ormar så ges i 99% av fallen.
Jag bor i hyresrätt just nu, mina grannar vet om det och även hyresvärden och ingen har ont av det.
Mer än att jag se till att ha låst och stängt hos ormarna har jag ingen "säkerhet".
Man ansöker till kommunen när du vet vad för orm du vill ha och hur många, även om många struntar i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det ok att mysa med ormen eller ödlan. Typ när man sitter och kollar på tv.
Både ja och nej, här i Sverige säger många att man bara ska hantera ormarna i nödfall och matning, medans i USA är det okej att mer ofta hantera dom.
Jag tycker lagom är bäst, jag har ute mina några gånger o veckan och låter dom glida runt och bara styra dom till rätta för att inte stressa ormarna
Jag ber om ursäkt för stavfel osv då jag skriver ifrån mobilen just nu och käkar julbord