2012-12-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapojk
Hur ofta och vad matar du dem med?

Om du ger dom möss/hamstrar, vars får man tag på sådant?

Eftersom jag avser att avla mina djur matar jag dem var 5te dag, men ifall man bara ska ha dom som husdjur räcker var 7nde till 10nde dag.

Jag ger fullvuxna möss till majsormarna, mellan råttor och stora råttor till kungspyton och sen griskulltingar till min tigerpyton.

Möss, råttor och kanniner köper jag i djuraffärer/Internet. Griskulltingar får jag av min styvfar som jobbar på en av Sveriges större gris farmar, och då sånna som dött av olika anledningar.

Innan födde jag även upp råttor för att mata med.
Citera
2012-12-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
Hej,

Efter att har suttit på FB och läst dvs olika trådar så har jag kommit fram till att de flesta har en snevriden syn på ormar som husdjur.

Jag har just för tillfället 5 ormar och 1 ödla kvar pga plats brist i nya lägenheten men har haft mängder av ormar (uppfödning) innan och planerar att fortsätta med det när jag har tillräckligt med plats.

Så meningen med denna tråd är att ni som inte kan förstå varför man väljer ormar och andra reptiler som husdjur och även för er andra så kanske är nyfikna på ormar och reptiler överlag som husdjur ska kunna få ställa frågor vilka jag (och för kanske även andra orm älskare) i största mån ska svara på.

Ställ era frågor.

Vad är det för snedvriden syn på ormar folk har, som du har kommit fram till?
Citera
2012-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad är det för snedvriden syn på ormar folk har, som du har kommit fram till?

Att ormar är kalla, slemmiga, aggressiva och tråkiga bland annat och många andra argument som orm hatare målar upp som är så långt ifrån sanningen.

Att många är rädda för ormar kan jag förstå, eftersom kunskapen här i Sverige överlag är dålig ang reptiler. Många av mina kompisar / familj var likt många andra först rädda / tycker ormar är obehagliga, men efter att man berättat om dom och visat dom ändrat sig för att först börja med att röra svansen på den för att sen hålla i den och i några fall till och med skaffat sig sin egna orm.
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-13 kl. 15:22.
Citera
2012-12-13, 15:38
Medlem
Citat:
Att ormar är kalla, slemmiga, aggressiva och tråkiga bland annat och många andra argument som orm hatare målar upp som är så långt ifrån sanningen.

Att många är rädda för ormar kan jag förstå, eftersom kunskapen här i Sverige överlag är dålig ang reptiler. Många av mina kompisar / familj var likt många andra först rädda / tycker ormar är obehagliga, men efter att man berättat om dom och visat dom ändrat sig för att först börja med att röra svansen på den för att sen hålla i den och i några fall till och med skaffat sig sin egna orm.

Jag personligen avskyr inte ormar som djur, men att ha en som husdjur är för mig obegripligt. De kan inte visa känslor för det första och inte heller "ta emot" känslor....de bara är. De visar bara ett "noll-läge" eller aggression. Jag mår illa i magen när jag tänker på råttor mm. som släpps ner levande i terrarium för att bli ormföda.
Citera
2012-12-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag personligen avskyr inte ormar som djur, men att ha en som husdjur är för mig obegripligt. De kan inte visa känslor för det första och inte heller "ta emot" känslor....de bara är. De visar bara ett "noll-läge" eller aggression. Jag mår illa i magen när jag tänker på råttor mm. som släpps ner levande i terrarium för att bli ormföda.

Dom visar inte alls bara ett "noll-läge" utan oftast är rätt nyfikna av sig och undersöker saker och rör på sig.
Aggression händer inte häller direkt ofta, utan till 90% av fallen när de känner sig hotade, precis som vilket annat djur som helst. En orm som för att skrämma tillbaks hugger emot dig så är det ofta inte äns med öppen mun, utan enbart för att skrämmas.

Det absolut vanligaste anledningen är helt enkelt att ormen misstar din hand pga att du inte värmt bytet tillräckligt, att du hanterat bytet med händerna och därför har samma doft som bytet. Detta sker nästan enbart när du precis öppnat terrariumet och ska mata den, och inte när du har den ute för hantering.

Kan ärligt säga att en hund oftast är betydligt mer aggressiv än en orm då ormen gör allt på instinkt och inte "tänker" som en hund eller något annat av de normala husdjuren.
Behandlar du ormen med respekt och varsamt så du inte skrämmer ormen eller skadar den, och inte häller luktar "mat" om händerna, så är chansen till att den äns skulle hugga emot dig nästan obefintlig.

Självklart finns det undantag då det finns orm sorter som är mer aggresiva än andra (även om dessa sorter är väldigt ovanliga bland reptil hobbyn), men det är samma med hundar och andra djur, vissa raser är mer aggresiva än andra. Men med rätt ägare så kan alla djur oavsett sort/ras bli bra husdjur.

Levande är det nog inte direkt jätte många råttor och möss som blir uppätna, då detta enligt lag är olagligt i Sverige att mata med levande ryggradsdjur, samt att det är mycket opraktisk att ha 50 levande råttor som tar massa utrymme och äter massa mat, när man enkelt kan köpa ett 50 pack frysta och slänga in i frysen.
Möss/Råttor föds upp, dödas och frys ner för att säljas som orm mat. Men var är det för skilland att föda upp möss och råttor för att ätas när vi människor föder upp kor, grisar, får, hönor/kycklingar som vi själva äter upp?
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-13 kl. 16:00.
Citera
2012-12-13, 16:25
Medlem

Du har flertalet husdjur som inte har förmåga att visa några känslor förutom ligga still, åla eller hugga.
När de trivs är de nyfikna, men det kallar jag inte för något rikt känsloliv som man får något utbyte av.
Det känsloliv du beskriver att ormar har är inget när det jämförs med tex. hundar och katters känsloliv.
Jag behöver nog inte beskriva hur en katt, hund eller råtta beter sig när de trivs, det är mer än nyfikenhet de visar då.
Du har fött upp råttor för att mata dessa rovdjur med, och råttor är att likställa med katter och hundar i sitt känsloliv som de också tydligt visar för varje människa som på rätt sätt tar hand om dem. Jag har haft råttor själv så jag vet hur gosiga de är, och känsliga både psykiskt och fysiskt.

Jag hoppas ormägare matar sina ormar med dödade råttor så de slipper uppleva den enorma stress som ett bytesdjur går igenom under tvingade förhållanden i ett terrarium.
Jag har själv ett rovdjur som husdjur, en katt. Jag matar min katt med restprodukter från människans djuruppfödning för mänsklig föda som blir till kattmat, de djuren lider på många vis men jag kapar åtminstone stressmomentet att offra ett levande djur för ett rovdjur. Jag har en innekatt, men de lösspringande utekatter som tar råttor och fåglar, kan liknas vid naturliga förhållanden även om det inte är något jag tycker om, katter är inte del av våran fauna här i norden.

Jag tycker inte illa om ormar eller människor som håller ormar, men jag tycker illa om människor som matar sina ormar med andra levande varelser. Och det är inte att jämföra med hur det går till i naturen, där lever djuren i frihet och ovetskap om vad som "väntar runt hörnet" och naturen har sin gång...de som matar med levande varelser leker Gud eller bödel.
Mig veterligen så matas alla rovdjur på djurparker med redan dödade djur. Ska vara undantag för vissa sorters ormar som inte äter döda djur. Det går heller inte att likställa utfodring med levande insekter med tex. råttor då insekter har för litet nervsystem för att ha något vi kan kalla känsloliv. Folk som arbetar i djurreservat griper inte in när rovdjur tar andra djur -för naturen ska ha sin gång, de väljer inte ut vilka "mer söta" djur och ungar som ska skonas, eller offras från rovdjurens käftar, de griper in när det kommer till ytterligheter som svält och sjukdomar.

Jag har läst i diverse forum, även här på FB om folk som njuter av att släppa ner en levande råtta till ormen och se på jakten och dödskampen....De som njuter av det, även om de kanske trollar, är de som upprätthåller folks syn på ormar och dess ägare. Även om det är förbjudet som du säger, så hindrar det inte folk att köpa eller föda upp råttor som orm-mat, vilken kontroll skulle finnas för att stoppa sådant...ingenting hindrar dem.

Jag upprepar att jag har inget emot ormar i sig, det är vissa ormägare som släpper ner levande varelser till sina ormar jag inte tycker om, av de skäl som jag ovan nämnt.

Jag tycker heller inte om när orm-ägare föder upp råttor för att de ska bli orm-mat. Vi har husdjur för vårt eget nöjes skull, de fyller ingen funktion annat än att tillfredsställa våra behov av att ta hand om, njuta av, leka med, osv. Vissa djur som tex. hundar har en viktig funktion i våra samhällen idag, men ursprungligen är husdjur idag något vi håller för att njuta av. Då ska vi väl inte föda upp andra husdjur för att hålla liv i andra husdjur. Vad ger oss rätten att välja på det viset vilka djur som har värde för oss.

Jag är heller inte emot att bekämpa vilda råttor som blir till sanitär olägenhet, men jag kommer alltid att vara kluven när det gäller hur de vilda råttorna dödas med plågsamt råttgift.
Citera
2012-12-13, 16:45
Medlem
klimpowskijs avatar
trevlig tråd!
har för nuvarande 8 ormar och x antal spindlar och diverse kryp här hemma.
det mesta är giftigt
Citera
2012-12-13, 16:49
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag vet inte om det var det du svarade på innan då jag bara skummade igenom det lite fort. Men vad för olika typer utav betéenden har ormar? Som tex. nyfikna, rädda osv.? Och hur utspelar sig dessa? Skulle du säga att de har några former utav känslor?

Är det inte lite bissart med den stora 4 meters-ormen som du matar med griskultingar? Hur lång tid tar det för den att få i sig en sådan?

Hur stort utrymme har du för den?
Citera
2012-12-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet inte om det var det du svarade på innan då jag bara skummade igenom det lite fort. Men vad för olika typer utav betéenden har ormar? Som tex. nyfikna, rädda osv.? Och hur utspelar sig dessa? Skulle du säga att de har några former utav känslor?

Är det inte lite bissart med den stora 4 meters-ormen som du matar med griskultingar? Hur lång tid tar det för den att få i sig en sådan?

Hur stort utrymme har du för den?

Ormar har mer eller mindre 3 lägen, stressad/rädd, chill-mode och nyfiken
En orm har inga direkta känslor, men dom kan känna sig hotade, lugna, stressade osv.

Min 4 meters orm har jag haft sen den var nyfödd, så känns inte direkt konstigt eftersom jag följt den växa hela sitt liv.

Det tar olika lång tid, ibland kan den krama runt bytet upp till en halvtimme (även om den redan är död när man ger den), ibland tar det bara en halv minut, så det är helt olika.

Min Tigerpytons terrarium är 4,5 meter långt, 2 meter brett och 1 meter högt, Så i runda lag 9 kvadratmeter.
Citera
2012-12-14, 00:12
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ormar har mer eller mindre 3 lägen, stressad/rädd, chill-mode och nyfiken
En orm har inga direkta känslor, men dom kan känna sig hotade, lugna, stressade osv.

Min 4 meters orm har jag haft sen den var nyfödd, så känns inte direkt konstigt eftersom jag följt den växa hela sitt liv.

Det tar olika lång tid, ibland kan den krama runt bytet upp till en halvtimme (även om den redan är död när man ger den), ibland tar det bara en halv minut, så det är helt olika.

Min Tigerpytons terrarium är 4,5 meter långt, 2 meter brett och 1 meter högt, Så i runda lag 9 kvadratmeter.

Intressant! Tack så mycket för svaren!
Citera
2012-12-14, 05:23
Medlem
Citat:
Text
Hur är det med kaniner? Du skrev att du köper dem på nätet eller i djuraffär men skulle vilja veta mer om hur det går till och i vilket skick kaninerna är? Har du någon gång köpt levande foder som t.ex. råttor eller kaniner och haft ihjäl dem själv innan du matat ormarna med dem?
Citera
2012-12-14, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran
Hur är det med kaniner? Du skrev att du köper dem på nätet eller i djuraffär men skulle vilja veta mer om hur det går till och i vilket skick kaninerna är? Har du någon gång köpt levande foder som t.ex. råttor eller kaniner och haft ihjäl dem själv innan du matat ormarna med dem?

Kaniner är något jag inte köper så ofta, men jag köpte dom online på internet, och då redan dödade och ner frysta.

Min kungspyton hona vägrar totalt att äta fryst mat, så till den köper jag levande råttor och dödar själv precis innan jag matar henne. Ett snabbt slag över huvudet så slipper råttan lida. Detta är något jag självklart inte tycker om att göra då jag ÄR djurvän och tycker om djur, men om jag inte gör det så svälter min orm ihjäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in