Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-12, 00:26
  #1
Medlem
Alltid varit sjukt fascinerad av universum, men ändå aldrig läst åt det hållet. Läste naturvetenskap, men hamnade fel i livet så fick bara 13poäng och började intressera mig för att tjäna pengar istället så gick en utbildning inom logistik/inköp/marknadsföring istället efter det och har sedan jobbat i 2 år.

Har svårt att se att det skulle finnas en utbildning som har med universum att göra som jag kan gå med tanke på mina betyg och att den ska finnas belägen i helsingborgstrakterna, men kan folk vinna miljoner på lotto så vore det ju dumt att inte fråga i alla fall.
Citera
2012-12-12, 00:32
  #2
Medlem
maenskligs avatar
Lunds universitet har ett naturvetenskapligt kandidatprogram med inriktning astronomi - det kanske skulle kunna vara något för dig?

http://www.naturvetenskap.lu.se/o.o...._id=NGNAT.ASTR
Citera
2012-12-12, 01:03
  #3
Medlem
Saltydixs avatar
Läs kandidatprogram på astronomi och astrofysik på Lunds universitet. Har läs de 3 första kurserna med de där och det verkar grym intressant och föreläsare är duktiga. Du får komma upp till observationtornet och titta på mars och sådan
__________________
Senast redigerad av Saltydix 2012-12-12 kl. 01:06.
Citera
2012-12-12, 01:58
  #4
Medlem
Låter sjukt intressant. Att titta på Mars ur ett observatorie t.ex. hade varit riktigt häftigt och att omringas av folk som är likasinnade. Borde egentligen göra något sådant.

Dock (eftersom jag intresserade mig av droger, politik, ekonomi och samhället i stort) så kommer jag nog inte ihåg mycket från matematik c & d eller fysik B. 4 år sedan nu sedan jag gick gymnasiet. Tyckte det var sjukt tråkigt när det befann sig, men har nog en annorlunda inställning idag. Dock tycker jag väl fortfarande att alla de här formlerna och uträkningarna vi använder är sjukt tråkiga, men mekanismen bakom saker och ting, hur saker fungerar och hela universum med gravitation etc är det mest fascinerande jag vet.

Aldrig gjort högskoleprovet, men om jag skulle få t.ex. 1,7 tillsammans med mina 13 poäng, har jag en chans att komma in eller är jag körd?

Kan säkert få 2,0 också om jag pluggar lite gamla då jag har lätt att lära mig och har hyfsat bra svenska, väldigt bra engelska och är bra på problemlösning och matematik.
__________________
Senast redigerad av sumialic 2012-12-12 kl. 02:03.
Citera
2012-12-12, 16:11
  #5
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Aldrig gjort högskoleprovet, men om jag skulle få t.ex. 1,7 tillsammans med mina 13 poäng, har jag en chans att komma in eller är jag körd?

Kan säkert få 2,0 också om jag pluggar lite gamla då jag har lätt att lära mig och har hyfsat bra svenska, väldigt bra engelska och är bra på problemlösning och matematik.
HT2012:
B1: 16.80
B2: 13.40
HP: 1.1

Här behövs inga 2.0 inte Skriv högskoleprovet till våren och sök sedan in till hösten. Satsa på att få mer än 1.1 så är sannolikheten att du blir antagen väldigt stor.
Citera
2012-12-13, 01:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
HT2012:
B1: 16.80
B2: 13.40
HP: 1.1

Här behövs inga 2.0 inte Skriv högskoleprovet till våren och sök sedan in till hösten. Satsa på att få mer än 1.1 så är sannolikheten att du blir antagen väldigt stor.

Wow... Ni krossar mina drömmar om att flytta upp till min bästa kompis, men detta är attraktivt alltså!!!

Hur ser jobbmöjligheterna ut efter detta? Meriterande hursomhelst och man vet ju aldrig var det tar en. Detta måste jag nästan göra.

Jag får tacka ödmjukast för denna information!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback