Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-11, 15:46
  #1
Medlem
Tjääna.

Jag har som sagt gjort en (för mig otrolig ökning) i bänkpressen då jag för fyra veckor sedan
knappt kunde göra en reps på 60 kilo, men nu 4 veckor senare gör jag 2 reps på 100.

Min fråga är nu hur jag ska fortsätta träna bröst för att fortsätta att öka i vikt?
alltså om jag skall lägga mig på 80 ett par veckor å pumpa eller om jag skall strunta i
bänken å fokusera mer på t.e.x hantelpress..?

Jag har även en fråga angående axelpress med hantlar, jag vet inte om någon mer har samma problem men jag kan verkligen inte sträcka upp båda händerna rakt upp i luften, det känns som att skulderbladen tar emot varandra å det tar tvärstopp.
Däremot har jag inga problem med att lyfta tex en skivstång över huvudet eller div axelmaskiner
utan det är just när jag sitter upprätt i bänken.
Citera
2012-12-11, 15:51
  #2
Medlem
SiSeniors avatar
Ändra aldrig på ett vinnande koncept (om du inte måste). Så fortsätt som du gör nu? Det verkar ju funka. Även om mycket av ökningen lär bero på en förbättrad teknik.

Varför inte köra militärpress stående om det inte är något problem för dig?
Citera
2012-12-11, 15:53
  #3
Medlem
Benke.Johanssons avatar
Kör på hundra kg tills du klarar en fyra-fem reps och sedan lyfter du på en tio kilo till. Dock så tror jag inte att du kommer öka lika mycket som du har gjort innan, eftersom varje människa har en maxkapacitet.
Citera
2012-12-11, 15:54
  #4
Medlem
TiltRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HammerFist
Tjääna.

Jag har som sagt gjort en (för mig otrolig ökning) i bänkpressen då jag för fyra veckor sedan
knappt kunde göra en reps på 60 kilo, men nu 4 veckor senare gör jag 2 reps på 100.

Min fråga är nu hur jag ska fortsätta träna bröst för att fortsätta att öka i vikt?
alltså om jag skall lägga mig på 80 ett par veckor å pumpa eller om jag skall strunta i
bänken å fokusera mer på t.e.x hantelpress..?

Jag har även en fråga angående axelpress med hantlar, jag vet inte om någon mer har samma problem men jag kan verkligen inte sträcka upp båda händerna rakt upp i luften, det känns som att skulderbladen tar emot varandra å det tar tvärstopp.
Däremot har jag inga problem med att lyfta tex en skivstång över huvudet eller div axelmaskiner
utan det är just när jag sitter upprätt i bänken.

Har du varit stark förut och just gjort comeback eller hur satan har du lyckats öka så mycket så snabbt? Kör på med bänk du, men det kan ju vara bra att komplettera med hantelpressar också. Kan ju vara risk för skador i muskelfästen osv om vikten ökar fort på stången så var försiktig.
Citera
2012-12-11, 16:12
  #5
Medlem
Tack för snabba svar!

SiSenior: självklart beror det en hel del på förbättrad teknik samma problem ståendes:/

Benke: låter som en bra ide!

TiltRage: har aldrig varit något vidare stark på gymmet förut utan gjort en hårdsatsning nu sedan 6-7 månader tillbaks, (började med bänkpress för 2 månader sedan å låg då å pumpade en månad på 40 kilo innanjag började öka
Citera
2012-12-11, 16:15
  #6
Medlem
kan tillägga att jag tränat kampsport i 8 år och har hyfsad fysik i övrigt
Ålder 21
Vikt 82
längd 195
Citera
2012-12-11, 18:10
  #7
Medlem
treeflows avatar
Kör på som du tidigare gjort men tänk på att ökningen kommer avta exponentiellt, det är fakta. Hade jag varit du hade jag tränat på tills jag klarade en femma på 100 kg, sedan lagt fokus på hantelpress om du nu ligger efter i det på något sätt, så du är säker på att du får träning för båda pecsen/armarna.
Citera
2012-12-11, 18:26
  #8
Medlem
Fan vad nice TS´.

Själv legat på 70kg i 2år.Det är så att man vill gråta
Citera
2012-12-11, 21:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fan vad nice TS´.

Själv legat på 70kg i 2år.Det är så att man vill gråta

Våga pressa dig själv! Gymmar du med polare? Be någon passa dig isåfall. Nästa gång du ska bänka då hänger du på 75kg med en passare o ger dig fan på att stången ska upp!

Kör du utan passare nu skulle jag gissa på att du ligger på 70kg för att du inte vågar öka då du är rädd för o fastna!
Citera
2012-12-11, 21:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fan vad nice TS´.

Själv legat på 70kg i 2år.Det är så att man vill gråta

Tack så mycket!
tycker absolut att du ska träna med någon som kan passa åt dig. (om du nu inte redan gör det

jag har kört så att jag hängt på såpass tungt att jag klarat en reps själv och fått hjälp med resterande
3. alltså har jag kört 4 reps 4 set i just bänken!



finns det ngt intresse av en bild så ni kan se hur jag är byggd?
Citera
2012-12-11, 22:47
  #11
Medlem
svennerubinsfans avatar
Bänkpress räcker som bröstövning. Fortsätt att köra på.
Citera
2012-12-11, 22:48
  #12
Medlem
Bra jobbat!

Kör som du gör nu då det verkat gå bra hittills, om du sedan känner att det börjar avta/att du inte klarar av att öka något mer prova mixa upp det lite. Lite mindre vikt och mer reps. Hoppa upp och kör lågreppare etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback