Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-09, 11:12
  #1
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Går i tankarna om att köpa en trainer för vinterhalvåret. Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.tacxflow.com/en_flow.html
Citera
2012-12-09, 11:16
  #2
Medlem
jack-vegass avatar
Jo jag har en likadan, den fungerar kanon!
Citera
2012-12-09, 11:18
  #3
Medlem
knullklassons avatar
Ja, den är riktigt bra. Tacx har gott rykte och är marknadsledande.
Citera
2012-12-09, 11:46
  #4
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Se bara till att du köper en ordentlig fläkt också.
Du kommer att svettas som en gris, så fläkt + handduk är ett måste.

Lycka till.
Citera
2012-12-09, 15:45
  #5
Medlem
Har över 200 timmar träning på min Tacx Fortius och den fungerar fortfarande utmärkt så kan inte klaga på Tacx. Passa på att köp Tacx trainerdäck på samma gång, bättre grepp och håller länge.
Citera
2012-12-11, 21:43
  #6
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Glömde bort att kolla tråden men tack för alla tips. Blir att köpa en i mellandagarna. Jo fläkt känns som ett måste.

Återkommer efter mellandagarna när jag har hunnit testa lite. =)
Citera
2012-12-11, 22:31
  #7
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Har över 200 timmar träning på min Tacx Fortius och den fungerar fortfarande utmärkt så kan inte klaga på Tacx. Passa på att köp Tacx trainerdäck på samma gång, bättre grepp och håller länge.

Har du kört mycket i multiplayer-läget? Hur mycket bättre för träningskänslan blir en VR trainer öht? Jag bangade pga priset nu i höstas och köpte en billig tacx utan nånting alls, tänkte att en film på ipaden skulle göra jobbet, men på sistone har motivationen börjat tryta rejält. Man ser inte fram emot passen längre liksom...

Är det så för alla som kör trainer eller är det bara för att jag har en snikvariant utan "roliga" finesser?

Om det inte är så för alla rekommenderar jag TS SKARPT att köpa en dyr jävla trainer med alla funktioner och kopplat in både pc och mac och allt vad som finns.

Normalt sett har jag inga problem med att enformigt utformad träning, har sprungit 2 mil aka 50 varv på en friidrottsbana tex och varit lika glad som vanligt efteråt, men trainer utan monitor/coola funktioner får det att krypa i kroppen på ett obehagligt sätt.
Citera
2012-12-12, 09:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Har du kört mycket i multiplayer-läget? Hur mycket bättre för träningskänslan blir en VR trainer öht? Jag bangade pga priset nu i höstas och köpte en billig tacx utan nånting alls, tänkte att en film på ipaden skulle göra jobbet, men på sistone har motivationen börjat tryta rejält. Man ser inte fram emot passen längre liksom...

Är det så för alla som kör trainer eller är det bara för att jag har en snikvariant utan "roliga" finesser?

Om det inte är så för alla rekommenderar jag TS SKARPT att köpa en dyr jävla trainer med alla funktioner och kopplat in både pc och mac och allt vad som finns.

Normalt sett har jag inga problem med att enformigt utformad träning, har sprungit 2 mil aka 50 varv på en friidrottsbana tex och varit lika glad som vanligt efteråt, men trainer utan monitor/coola funktioner får det att krypa i kroppen på ett obehagligt sätt.

Har inte alls använt mig av multiplayer. I början använde jag mig av VR-filmer, hittade ganska många bra som man kunde downloada gratis, men nu blir det mest kört i Catalyst. Brukar använda mig av slope funktionen och nöta på mina intervaller och ställa watten med hjälp av utväxling/kadens. Tycker att trainern fungerat bra och det underlättar då man får watt/kadens/puls på skärmen och enkelt kan ändra genom att höja/sänka lutningen.

Tror det är svårt att få trainer-träning motiverande, det som höjer motivationen för mig är att man ser watten och vet att man måste upp till en viss watt. Längden på passen spelar också roll, kör kraftuthållgihet för tillfället och de passen hålls runt 90minuter och det har jag inga större problem med men t.ex idag så ska jag köra 2-2½h gu1-2 med endast 5min hårdare körning och jag känner redan nu att motivationen är på 0.
Citera
2017-01-28, 19:38
  #9
Medlem
Bump!

Jag skulle vilja höra mer om flashbackarnas trainers. Jag funderar på att köpa en, blir isåfall en med vr. Gärna som loggar all möjlig statistik.
Angående tacx, kan man köra olika banor. Säg en tiomilsslinga med kuperad terräng. Hade varit kul att ha någon testbana för att se utvecklingen "i verkligheten".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback