2013-01-16, 10:47
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Konstgräs är nog i längden en fördel. Vill inte ens veta hur gräsmattan ser ut på Friends efter bandyfinalen som spelas cirka en vecka innan fotbollspremiären. Vad händer när mattan ska bytas för miljonbelopp? Är det AIK eller SvFF som ska pynta för det kalaset?
Konstgräs är en fördel i många avseenden, men aldrig i längden! Tvi vale!

Gällande gräset på nya nationalarenan så är jag inte det minsta orolig över bandyfinalen. Tror nog att man har tillräcklig koll för att kunna köra sådana saker mellan varven, och skulle det vara så att gräset tar så pass mycket skada så byts det helt enkelt ut. En kostnad som AIK självklart inte kommer att stå för.

Då är jag mer orolig för sommaren när AIKs matcher ska kombineras med diverse konserter. Till exempel spelar AIK hemma två dagar efter en Bruce-konsert. Då blir det till att jobba för grästeamet.
2013-01-16, 11:37
Medlem
Tele2 arena känns Inge vidare av flera anledningar för en Hammarbyare och man ska inte hymla med att en stor del av missnöjet är pga att den ska delas med dif.

För att kunna förstå besvikelsen så måste man veta att Hammarby har haft ambitionen att ha en ny arena i Globen-området sen årtionden tillbaka. Man har länge vetat att Söderstadion en dag måste bytas ut men man har kollat möjligheten med ett renoverat Söderstadion vilket skulle kosta 250 miljoner men skulle fortfarande inte uppfylla kraven för europamatcher. Vilket ledde till att Stockholm Stad inte vill renovera arenan. AEG har också haft ambitionen att bygga en arena i Globen-området och går då via Hammarby, i form av 49% ägande i klubbens AB, för att göra det båda vill: Bygga en arena. Ska tilläggas att AEG skiter helt i om 1 lag eller 24 lag som kommer dela arenan, dom vill bara få den byggd.

I och med att AEG går Stockholms Stads ärenden så kan staden tänka sig att skjuta till pengar i och med att dom ändå lovat Bajen en ny arena. Pengarna Stockholm Stad för in i projektet kommer via en försäljning av marken Söderstadion ligger på idag, vilket värderas och såldes för ca 500 miljoner kronor (Till Peab som i sin tur fick kontraktet att bygga arenan) och därmed för Stockholm Stad in en halv miljard i projektet. Här svider det för många Bajare eftersom att Söderstadion är en del av finansieringen av arenan.

Arenan blir dyr, väldigt dyr till och med. AEG börjar få kalla fötter och får till en deal att Stockholm Stad står för underskotten arenan troligtvis kommer få dras med.

I en annan del av staden försöker en annan förening ordna bygglov för en egen arena. Stockholm Stad har inte varit lätta att ha att göra med innan dealen med AEG och det blir inte lättare nu. Även fast difs försök att få tillgång till marken vid Östermalms IP i media lät som en möjlighet var det i själva verket aldrig ens i närheten, då marken är i bruk så gott som alla dagar på året och att dif ville ha marken gratis. Marknadsvärde på den marken är ungefär i samma klass som där Söderstadion ligger idag. Men dif skulle stå för finansieringen av arenan själv, vilket man måste tycka är starkt, men då skulle inte Stockholm Stad kunna dra in pengar på projektet. Hur skulle man då lösa detta?

Jo, i och med att en arena snart står färdig bortom Globen och att Stockholm Stad står för underskotten där såg man en lösning som alla skulle gå med på. I detta fall AEG och Stockholm Stad. Djurgården skulle dela arena med Hammarby. Både Hammarby och dif har sen tio år tillbaka haft en varsin arena-grupp som skulle jobba för de båda klubbarnas framtida hem. Hammarbys spår har hela tiden varit Stockholmsarenan (som senare blev tele2 arena) och har därmed varit med sen start på projektet. Difs arenagrupp har ägnat sig åt att leta byggtillstånd och finansiering åt en ny arena. Man har även ansökt om tillstånd att bygga om Stockholmsstadion till en ren fotbollsarena vilket en k-märkning stod i vägen för. Man har fått tillstånd att förbereda och bygga på storängsbotten men marken föll inte arenagruppen i smaken.

Här är också en del irritation från Hammarbyare i och med arenagruppens arbete som dif åker "räkmackan" på. Jag är en av dom. Men man kan inte blunda för att dif inte fick en enkel resa mot en egen arena men samtidigt så otroligt dåligt skött av difs arenagrupp.

Summa sumarum: Arenan hade inte varit där utan Hammarby och hade troligtvis inte gått runt utan dif (om den ens gör det med dif).
Senast redigerad av SittnerHallkaft 2013-01-16 kl. 11:40.
2013-01-16, 11:49
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Konstgräs är en fördel i många avseenden, men aldrig i längden! Tvi vale!

Gällande gräset på nya nationalarenan så är jag inte det minsta orolig över bandyfinalen. Tror nog att man har tillräcklig koll för att kunna köra sådana saker mellan varven, och skulle det vara så att gräset tar så pass mycket skada så byts det helt enkelt ut. En kostnad som AIK självklart inte kommer att stå för.

Då är jag mer orolig för sommaren när AIKs matcher ska kombineras med diverse konserter. Till exempel spelar AIK hemma två dagar efter en Bruce-konsert. Då blir det till att jobba för grästeamet.

Naturligtvis är det så. SvFF står väl dessutom med som ägare av arenan tillsammans med Peab, Solna stad mfl. AIK, som enbart är hyresgäst, ska inte betala någonting. Frågan är ju dock huruvida vi har rätt att kräva en viss kvalitet på mattan. SvFF lär ju nämligen visa ett totalt ointresse att underhålla gräsmattan under de perioder då landslaget ej spelar där.

Nu vet jag i och för sig inte vad det kostar att anlägga nytt gräs, men det rör sig väl ändå upp emot en miljon kronor?
2013-01-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Naturligtvis är det så. SvFF står väl dessutom med som ägare av arenan tillsammans med Peab, Solna stad mfl. AIK, som enbart är hyresgäst, ska inte betala någonting. Frågan är ju dock huruvida vi har rätt att kräva en viss kvalitet på mattan. SvFF lär ju nämligen visa ett totalt ointresse att underhålla gräsmattan under de perioder då landslaget ej spelar där.

Nu vet jag i och för sig inte vad det kostar att anlägga nytt gräs, men det rör sig väl ändå upp emot en miljon kronor?

1,7 miljoner under somrarna och 2,5 miljoner under vintern. Sommarens gräs är från Holland och vinterns Sydafrika.
2013-01-16, 13:22
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittnerHallkaft
Här är också en del irritation från Hammarbyare i och med arenagruppens arbete som dif åker "räkmackan" på. Jag är en av dom. Men man kan inte blunda för att dif inte fick en enkel resa mot en egen arena men samtidigt så otroligt dåligt skött av difs arenagrupp.

Kan tyvärr inte annat än hålla med dig om att vår (DIF) arenagrupp verkligen inte gjort "allt" för att vi ska få en egen arena. Det är ganska många sura miner från vårt håll också om du nu inte tror det att vi ska dela arena med er~
2013-01-16, 14:23
Medlem
15Februaris avatar
Sittnerhallkaft > Var var det tänkt att en arena i Storängsbotten skulle byggas? Lite fundersam varför den nu inte föll Dif i smaken då Storängsbotten trots allt ligger rätt bra... Nära till Gärdets och Ropstens tunnelbanestationer, innanför tullarna, enbart ett par utsparkar från Stockholms Stadion.
2013-01-16, 14:24
Medlem
Om man bortser från att dif ska in på arenan så finns det en hel del brister i arenan i sig också.

Arena i två etage. Hammarbys önskan var att den skulle vara i ett etage för att storleken egentligen inte kräver det. Arenan planerades efter ett etage men sen när marken mättes där arenan skulle byggas så räckte det inte till. En fastighetsägare vars fastighet i så fall skulle rivas sa ifrån. Det var då när arenan delades in i två etage som AEG gav direktiv till arkitekt om att arenan skulle genomsyras av en VIP-känsla. Sagt och gjort så istället för loger på en långsida bara så hade det nu lagts till runt hela arenan, etageindelningen var det som möjliggjorde detta.

Hammarby hade önskemål om en klacksektion i ett etage, vi vet alla hur det gick. Framtidens klack kommer bli en praktfiasko då man i senare dagar valt att dela upp klacken på kort och långsida. Hammarby har i sitt avtal att ståplatssektionen skulle vara en viss procent större än vad den var på Söderstadion för att kunna ta tillvara på nya generationer och kunna växa in i något. Det avtalet var baserat på en arena med ett etage och nu när det blev två etage var denna indelning ett faktum. Därav det höga ståplatsantalet på Hammarbys matcher (6500 för hemmapubliken)

Kategorien konstgräs orkar jag egentligen inte ens prata om. Men arenan är, precis som friends arena, inte byggd på så sätt att naturgräs kan växa utan hjälp på arenan. Friends valde att ha mattor med kort livslängd vilket blir dyrt i längden och kvalitén på gräset kommer skifta enormt. Till exempel så var gräset som Sverige-England möttes på dött tre dagar efter läggning, vilket inte är en omöjlighet i framtiden att det fungerar så. (Chefen över planskötsel sa upp sig efter matchen för att det helt enkelt inte fungerar där). Man valde naturgräs för att arenan ska vara godkänd för landslagsspel. Tillbaka till tele2 arena nu där man istället valde konstgräset för att slippa det där.

Fortsättning lär följa..
2013-01-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Sittnerhallkaft > Var var det tänkt att en arena i Storängsbotten skulle byggas? Lite fundersam varför den nu inte föll Dif i smaken då Storängsbotten trots allt ligger rätt bra... Nära till Gärdets och Ropstens tunnelbanestationer, innanför tullarna, enbart ett par utsparkar från Stockholms Stadion.

Vet ej helt varför men har hört att dom redan hade fått upp ögonen för Östermalms IP och inget annat dög helt enkelt.
2013-01-16, 14:29
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Vet ej helt varför men har hört att dom redan hade fått upp ögonen för Östermalms IP och inget annat dög helt enkelt.
Nu var det väl ändå så också att man inte skulle få ta första spadtaget på Storängsbotten förrn tidigast 2016 eller om det var ännu senare? Tror det spelade in rätt mycket.
2013-01-16, 14:34
Medlem
Stämmer bra att det var det som sades när Stockholmsarenan var ett alternativ redan. Det jag menade var ett par år innan när jakten efter mark var som intensivast och dif blev erbjudna den marken.
2013-01-16, 14:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Stämmer bra att det var det som sades när Stockholmsarenan var ett alternativ redan. Det jag menade var ett par år innan när jakten efter mark var som intensivast och dif blev erbjudna den marken.
Och under den tiden var väl ändå inte Storängsbotten aktuell heller? De platser som diskuterades under den tiden var förfan ute i Akalla och liknande mongoloida platser..
2013-01-16, 14:51
Medlem
Du har säkert bättre koll än mig salorm men sllt jag vet är att 2016 som ni fick på storängen var vad det tog att preppa marken. Det krävdes en del arbete för en byggklar yta och jag vet att arenagruppen fick stället som förslag och hade man börjat då hade arenan stått klar till nästa eller om det var denna. Men nu är jag på djupt vatten så reserverar mig för faktafel.

Edit: alltså under tidiga åren fick ni förslaget och hade ni tagit chansen då så hade allt löpt på och varit klar nu eller nästa
Senast redigerad av SittnerHallkaft 2013-01-16 kl. 14:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in