Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Nu var frågan mer riktad åt Djurgårdare och Bajare i allmänhet, då jag åtminstone fått ett generellt intryck att dessa klubbars supportrar är emot plast. Jag tycker det är fett tråkigt att se två klassiska lag lira på pellets. Jag är själv livrädd för att det ska komma till GU nån dag.
Jag vill ju inte heller starta nån form av lerkastning, men med tanke på självgodhet och magklappning flertalet supportrar ifrån STHLM uppvisade när det framkom att IFK, GAIS och ÖIS skulle dela arena (igen, lixom...) och hur detta fenomenets totala omöjlighet i huvudstaden, så känns det märkligt tyst nu. Därtill att man blir "plastklubbar".
Äh, vem försöker jag lura? Jag försöker strö salt i såren, love it.
Sant, men känslan är att bajarna är mycket mer besvikna än Dif:arna, dock bara en känsla jag fått, har ingen fakta på det. För bajarna är inte meriter och liknande något speciellt, utan grunden i klubben är hemvisten på Södermalm och söderstadion. Nu har Dif parkerat båda sina "flaggskepp" i någon mening mitt i bajenland, även om hockeyn huserat där ett halv århundrade redan...
För att se saken någorlunda rationellt så var Dif:s chans till en egen arena helt körd så fort Tele2 klubbades igenom. Vissa må säga annorlunda, men tittar man på politikernas agerande, från vallöfte om arena till att sega ut på det och till slut stänga dörren helt. Stockholm stad kände inget behov av att sjösätta två arenor inom kommunen utan tyckte det var perfekt att Dif skulle spela på Tele2.
Ok, lite off topic nu med arenor och så, men det påverkar ändå supporterkulturen. Många supportrar håller den geografiska tillhörigheten som central i sitt supporterskap, och delad arena på "fel" ställe ger nog en hel del gråa hår.
Att Tele2 bara är byggd för Bajen är skitsnack, Stockholm stad hade med Dif, och i viss mån även AIK, i beräkningarna från början. Tele2 är en multievenemangsarena med konstgräs, som möjliggör att flera lag kan ha arenan som hemmaplan. Storleken är dessutom perfekt för stockholmslagen.