2013-01-15, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Amen för i helvete, nu får ni fan ge er.

Upptäckte i helgen att Tele2 Arena ska ha konstgräs. Va fan? Hur kan det tillåtas?

Var väl inte oväntat med tanke på att det är två plastklubbar som ska spela där?
2013-01-15, 17:37
Avslutad
Konstgräs tål mer slitage, med tanke på att två lag ska spela där är det nog rätt smart. Och det kostar inte lika mycket att underhålla.

En tanke som slog mig var att en säsongare på Tele2 förmodligen delar plats med en säsongare till ett annat lag. Alltså, två personer som håller på olika lag men som betraktar just den platsen som sin. Jävligt rolig tanke faktiskt.

För övrigt instämmer jag i att AIKs planering av arenabytet och årskorten är under all kritik.
2013-01-15, 17:48
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Konstgräs tål mer slitage, med tanke på att två lag ska spela där är det nog rätt smart. Och det kostar inte lika mycket att underhålla
Nu var frågan mer riktad åt Djurgårdare och Bajare i allmänhet, då jag åtminstone fått ett generellt intryck att dessa klubbars supportrar är emot plast. Jag tycker det är fett tråkigt att se två klassiska lag lira på pellets. Jag är själv livrädd för att det ska komma till GU nån dag.

Jag vill ju inte heller starta nån form av lerkastning, men med tanke på självgodhet och magklappning flertalet supportrar ifrån STHLM uppvisade när det framkom att IFK, GAIS och ÖIS skulle dela arena (igen, lixom...) och hur detta fenomenets totala omöjlighet i huvudstaden, så känns det märkligt tyst nu. Därtill att man blir "plastklubbar".
Äh, vem försöker jag lura? Jag försöker strö salt i såren, love it.
2013-01-15, 18:05
Avslutad
Citat:
Nu var frågan mer riktad åt Djurgårdare och Bajare i allmänhet, då jag åtminstone fått ett generellt intryck att dessa klubbars supportrar är emot plast. Jag tycker det är fett tråkigt att se två klassiska lag lira på pellets. Jag är själv livrädd för att det ska komma till GU nån dag.

Jag vill ju inte heller starta nån form av lerkastning, men med tanke på självgodhet och magklappning flertalet supportrar ifrån STHLM uppvisade när det framkom att IFK, GAIS och ÖIS skulle dela arena (igen, lixom...) och hur detta fenomenets totala omöjlighet i huvudstaden, så känns det märkligt tyst nu. Därtill att man blir "plastklubbar".
Äh, vem försöker jag lura? Jag försöker strö salt i såren, love it.

Sant, men känslan är att bajarna är mycket mer besvikna än Dif:arna, dock bara en känsla jag fått, har ingen fakta på det. För bajarna är inte meriter och liknande något speciellt, utan grunden i klubben är hemvisten på Södermalm och söderstadion. Nu har Dif parkerat båda sina "flaggskepp" i någon mening mitt i bajenland, även om hockeyn huserat där ett halv århundrade redan...

För att se saken någorlunda rationellt så var Dif:s chans till en egen arena helt körd så fort Tele2 klubbades igenom. Vissa må säga annorlunda, men tittar man på politikernas agerande, från vallöfte om arena till att sega ut på det och till slut stänga dörren helt. Stockholm stad kände inget behov av att sjösätta två arenor inom kommunen utan tyckte det var perfekt att Dif skulle spela på Tele2.

Ok, lite off topic nu med arenor och så, men det påverkar ändå supporterkulturen. Många supportrar håller den geografiska tillhörigheten som central i sitt supporterskap, och delad arena på "fel" ställe ger nog en hel del gråa hår.

Att Tele2 bara är byggd för Bajen är skitsnack, Stockholm stad hade med Dif, och i viss mån även AIK, i beräkningarna från början. Tele2 är en multievenemangsarena med konstgräs, som möjliggör att flera lag kan ha arenan som hemmaplan. Storleken är dessutom perfekt för stockholmslagen.
2013-01-15, 18:53
Medlem
svulles avatar
Fler spinner vidare på hur otroligt dåligt AIKs ansvariga sköter detta.
http://www.svenskafans.com/fotboll/Asikt-Arskortsforsaljningen-inte-vardig-en-storklubb-466980.aspx
2013-01-15, 19:59
Medlem
Citat:

Upptäckte i helgen att Tele2 Arena ska ha konstgräs. Va fan? Hur kan det tillåtas?
Är ju eftersom arenan är en evenemangsarena. Ska man köra monstertruck där ena veckan för att sen spela fotboll så är konstgräs ett måste. Tråkigt som fan men det är väl inte det största problemet med nya arenan heller..
2013-01-15, 20:40
Medlem
svulles avatar
Citat:

Puss

-

Konstgräs är nog i längden en fördel. Vill inte ens veta hur gräsmattan ser ut på Friends efter bandyfinalen som spelas cirka en vecka innan fotbollspremiären. Vad händer när mattan ska bytas för miljonbelopp? Är det AIK eller SvFF som ska pynta för det kalaset?
2013-01-15, 21:19
Medlem
Giacominos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Är det AIK eller SvFF som ska pynta för det kalaset?
AIK betalar inte för något gräsbyte på nya nationalarenan.
2013-01-15, 22:26
Medlem
3ndymions avatar
''plastgräs är skit och alla lag borde ha råd att lägga lite pengar på riktigt gräs''

''nu får vi ju konstgräs på tele2 och det är okej, vi är ju trots allt två lag där.''

Jävla hyckleri, konstgräs ska fan inte få finnas på elitnivå! Gör er av med skiten!
Och nej, citatet är inga ordagranna men ni bara utstrålar det.
2013-01-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ndymion
''plastgräs är skit och alla lag borde ha råd att lägga lite pengar på riktigt gräs''

''nu får vi ju konstgräs på tele2 och det är okej, vi är ju trots allt två lag där.''

Jävla hyckleri, konstgräs ska fan inte få finnas på elitnivå! Gör er av med skiten!
Och nej, citatet är inga ordagranna men ni bara utstrålar det.

Lättare sagt än gjort att göra sig av med skiten. Det enda man kan hoppas på är väl att det ställs hårdare krav från Svff på att en arena ska ha riktigt grås. Och mattan ska självklart vara av schysst kvalitet också, ingen jävla Ljungskile matta.
2013-01-16, 00:32
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Det enda man kan hoppas på är väl att det ställs hårdare krav från Svff på att en arena ska ha riktigt grås.
Det scenariot har jag oerhört svårt att se...

Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Och mattan ska självklart vara av schysst kvalitet också, ingen jävla Ljungskile matta.
Kanske det skulle kunna gå, om både DIF och Hammarby slår sig samman i frågan och begära nån form av grassmaster-mix? Egentligen inte min ensak, men jag tycker det är fördjävla trist med klassiska lag på plast..
2013-01-16, 07:35
Medlem
sirJKs avatar
Citat:
Kanske det skulle kunna gå, om både DIF och Hammarby slår sig samman i frågan och begära nån form av grassmaster-mix? Egentligen inte min ensak, men jag tycker det är fördjävla trist med klassiska lag på plast..

Håller med, det är förjävligt. Fattar inte varför det kan vara så svårt att sätta in en jävla gräsmatta. Det är inte år 1900 längre, måste väl finnas ganska lätta sätt att underhålla dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in