• 1
  • 2
2012-12-04, 20:13
Medlem
Hallå!

Nångång under den här veckan har jag tänkt lägga ner mitt sub-missbruk, väntar bara på "hjälpmedel" som kommer behövas för att ta sig igenom skiten. Jag hoppas bara det kommer fram och inte har fastnat på vägen...

Jag har gått på opiater/opioider i ca 2-3 år dagligen, varit utan max 3-4 dagar i rad som max under den tiden. Jag är "lågdosare", så ekonomin har väl egentligen inte varit något stort problem. Det var värst när jag gick på Krypton (o-desmetyltramadol), som var den första opioiden jag testade. Första halvåret så körde jag ett "race" på 3-7 dagar varje månad, sen blev det varje dag i ca 1 år, tills Kryptonet blev klassat och försvann från marknaden.

När Kryptonet försvann så gick jag direkt över till Buprenorfin. Hade då testat det några enstaka gånger då jag varit utan Krypton.

Nu har det gått snart 2 år sen jag började med subben. Och under dom åren har jag även testat en mängd andra opiater/opioider. Det mesta från Kodein/Tramadol till Heroin IV/Fentanyl.

Men subben har alltid varit "grunden", har bara tagit andra opioider då ekonomin och tillgången funnits. Har även blivit en hel del Iktorivil, Lyrica och Gabapentin också. Är just nu beroende av både opioider och bensodiazepiner/Lyrica/Gabapentin (växlar mellan Iktorivil och Lyrica/Gabapentin typ).

Men nu känner jag att det får vara nog. Har planerat och verkligen bestämt mig nu. Först och främst med subben, då den inte ger mig någonting alls längre, visst, jag blir lite mer uppåt och social av den, stabil typ. Men jag tycker mest att den kostar en jävla massa onödiga pengar. Och allt kretsar kring att alltid ha tillgång till sub för att hålla abstinensen borta.

Mitt sociala liv har tagit stor skada av detta. Har i princip bara två vänner kvar. Resten har jag nästan tappat kontakten helt med. Sitter mest hemma och glor på TV/Film etc. Tappat lusten att lyssna på musik, av nån anledning. Och en rad andra problem som följer med ett opioidmissbruk när man dessutom är arbetslös. Vilket jag varit i stort sett hela tiden sen jag började med opioiderna, har haft några enstaka jobb lite då och då, men större delen av tiden har jag bara gått hemma.

Endast ett fåtal personer i min omgivning vet om mitt missbruk. Min familj och släkt vet inget alls. Och vill helst lägga av innan allt rasar och jag skadar dom jag älskar mest av allt. Vill bara kunna vakna upp på morgonen och vara "fri", inte behöva den där linan sub för att komma upp ur sängen på morgonen.

Så här ser min plan ut:

Hjälpmedel:
Gabapentin & Iktorivil

Kommer använda mig av Loperamid (Dimor/Imodium) i större mängd (börjar nog på 64-96mg) för att ta bort det mesta av abstinensen. Och sedan trappa ut Loperamiden, med 2-4mg varje dag, eller varannan dag, beroende på vad som känns bäst. När jag är nere på 4mg så bryter jag helt. Har en vän som lyckades bli fri från sitt sub-missbruk med den metoden utan större problem. Och jag vet att Loperamid verkligen fungerar bra mot just abstinensen iaf. Ligger just nu på 2mg sub om dagen, inte så hög dos mao.

Om någon har slutat med sub med hjälp av Loperamid, och kanske har lite tips osv, så hör gärna av er!

Startade denna tråd mest för att få lite stöd osv. Andra som går igenom samma sak får gärna PM'a eller så.

Återkommer när jag fått hem alla hjälpmedel och verkligen kan börja min avtändning (nedtrappning).

mvh
EES
Citera
2012-12-05, 20:02
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Angående ditt opioid-missbruk kan jag endast säga att det viktigaste är när man ska tända av själv att ha rätt mental attityd, alltså det går inte att sitta hemma och tänka "kommer inte klara det kommer inte klara det" osv. utan du måste tänka frammåt, sätt upp några mål eller någon dröm du vill uppfylla när du tänt av då har du något att se fram emot, detta fungerar dock inte på alla men det är ett bra sätt att komma på andra tanke-banor.
Om du kan och orkar skulle jag personligen tippsa dig om att hålla dig okuperad av olika saker så mycket tid som möjligt, även om du mår piss så går tiden fortare och ibland kan du tom. glömma bort det jobbiga om du fyller din tid med saker att göra, kan vara vad som helst som att kolla igenom tv-serier eller spela datorspel.

Jag har själv tänt av från ett 7 månaders dagligt subutex-missbruk med hjälp av loperamid och det fungerar men det tar sin tid, jag låg på 2mg om dagen och jag lyckades tända av på 2 veckor. Jag började min AT genom att ta min sista subb-dos, 2mg, sen väntade jag 2-3 dagar tills jag kände abstinensen krypa på. Då tog jag 1-2 askar och höll mig till endast loperamid och plockade bort 1-2 tabletter per dag, som jag själv kände kändes rätt för mig. När det blev som jobbigast tog jag till några tramadol-tabletter som extra hjälp för att inte falla tillbaks till subutexen och det krävdes endast tramadol en eller två kvällar för att pusha mig frammåt. Jobbigaste var dag 8-10 för mig (psykiskt) men jag hade precis som du någon jag kunde prata med stor del av tiden som viste om mitt missbruk och stöttade mig, det hjälpte oerhört mycket att prata om nästintill vad som helst, det fungerar inte om du kommer sitta ensam i din lägenhet i flera veckor och inte göra ett piss, det är så många får återfall.
Hade nyligen en kompis som skulle tända av från morfin och det var precis så han rammlade tillbaks, han satt ensam i sin lägenhet och isolerade sig från omvärlden. Det höll en vecka sen var han på opiaterna igen så han valde att åka på behandlingshem.

Jag var ärlig mot läkarvården och hade kontakt med beroendeenheten och kände att jag fick stöd därifrån, råd om hur jag skulle göra för att tända av själv osv. Ett tipps för dom som är rädda att få "missbrukar-status" i journalen (något som ingen av dom jag haft kontakt med på beroendeenheten ens viste vad det var) är att be om att få sina journaler sekretessbelagda, eftersom då måste du själv gå med på att den personen som vill kolla dina journaler får tillstånd till det.
Dock kommer dom se att du har varit i kontakt med beroendeenheten men det kan ju vara "hade problem med alkohol" som du svarar med.

Nu har du ju fler missbruk än opioiderna, så jag vet inte vilket som vore bäst att börja trappa ur/tända av från men jag tror du bör börja med opioiderna eftersom du då har extra hjälp med benso osv. Skaffa insomningstabletter är också ett bra tipps om du vill se till att inte käka för mycket benso, tex. Imovane eller Stilnoct även om dessa är benso z-analoger så är dom mycket mycket mindre beroendeframkallande och toleransökande jämfört med iktorivil och stesolid osv.

Loperamiden var inte svår att trappa ut, plocka bort 1-2 tabletter om dagen och känner du att det börjar bli för jobbigt så kör du en extra dag på samma dos som gårdagen.

Jag kan bara säga lycka till och var stark, jag tror du kommer klara av det om du som sagt har stöd och alla redskap. Räkna med 1-2 tråkiga och låga veckor, men du måste ändå gå igenom detta någongång när du känner att du vill lägga av, ju längre du missbrukar destå längre tid tar det att återhämta sig. Efter ca 2 veckor kommer du känna att det börjar vända, det gjorde det för mig iaf. Varje dag blir lättare osv.
Ett till tipps är att aktivera dig, även om du mår piss, ta en promenad om dagen, du kan börja med runt kvarteret och sedan gå längre om du orkar, frisk luft och motion är bra för hjärnan. Har du tillgång till en bastu är det också ett bra tipps då du svettas ut gifterna lite snabbare och för mig och för folk jag känner så käns det som att mestadels av abstinensen blir lindrigare när du sitter i bastun.

Bara fråga om det är något mer du undrar annars så lycka till, kämpa och var stark! (och hoppas du orkar läsa det långa inlägget som garanterat har många stavfel )

//DR B
Citera
2012-12-05, 20:07
Medlem
Slingshots avatar
Jag höll på med heroin, sub o metadon dagligen under hela sommaren och kunde sluta helt med hjälp utav loperamid, så kör på det.
Citera
2012-12-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Jag höll på med heroin, sub o metadon dagligen under hela sommaren och kunde sluta helt med hjälp utav loperamid, så kör på det.

Har lite frågor.

Vilka doser låg du på när du la av med opioiderna och hoppade över på Lope? Och vilken dos Lope började du på, samt hur snabbt/hur många mg Lope trappade du ner med och under hur lång tid?

Många frågor, men kan vara bra att veta Använde du dig av Omeprazol för att förstärka effekten av Lope'n eller körde du enbart Lope? Använde du dig av andra hjälpmedel, så som benso/lyrica/gabapentin/cannabis t.ex?

Kul att höra att du lyckades med det iaf. Ger mig mer hopp om att verkligen klara av det här!

Ha det fint!

mvh
EES
Citera
2012-12-05, 20:54
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EES
Har lite frågor.

Vilka doser låg du på när du la av med opioiderna och hoppade över på Lope? Och vilken dos Lope började du på, samt hur snabbt/hur många mg Lope trappade du ner med och under hur lång tid?

Många frågor, men kan vara bra att veta Använde du dig av Omeprazol för att förstärka effekten av Lope'n eller körde du enbart Lope? Använde du dig av andra hjälpmedel, så som benso/lyrica/gabapentin/cannabis t.ex?

Kul att höra att du lyckades med det iaf. Ger mig mer hopp om att verkligen klara av det här!

Ha det fint!

mvh
EES

50 mg varann dag eftersom det sitter i så pass länge, omeprazol funkar inte utan du måste ha Tagamet för det.

Jag använde grapejuice också samtidigt.
Citera
2012-12-05, 23:58
Bannlyst
Jag har ju ett heroinmissbruk i botten och loppen funkade en dag - fysiskt. Jag gick från 16mg sub till 2mg, men det sista gick inte. Så jag bytte till oxy 20mg per dag och det funkar utmärkt med lite hjälpmedel.
Citera
2012-12-07, 11:18
Medlem
Uppdatering:

Igår tog jag sista dosen Suboxone. Vaknade kl 6 i morse och hade som vanligt ett jävla sug efter att ta 1mg i näsan för att lugna ner nerverna, magen samt ångesten. Men idag blev det 64mg Lope, 2mg Iktorivil, 150mg Gabapentin x 4, utspritt under ca 4 timmar (då Gabapentin tas upp bäst om man tar små doser á 150-300mg/i timmen typ). Och nu mår jag rätt bra! Lite seg i kroppen bara, mest benen av nån anledning.

Tog även en promenad på runt 40minuter, tvingade ut mig i snön och kylan. Något jag tänkt göra dagligen i fortsättningen.

Får se hur länge jag klarar mig på dosen Lope jag tog i morse, borde sitta i till imorgonbitti, eller inatt nångång. Min plan är nu att plocka bort 2-4mg Lope varje dag. Beroende på hur bra det går. Måste först hitta dosen som jag känner mig stabil på innan jag påbörjar nedtrappningen.

Nu sitter jag och inväntar lite fint röka Ska nog gå bra det här, hoppas inte Lopen slutar fungera efter några dagar nu bara, i takt med att buprenorfinet lämnar kroppen...

mvh
EES
Citera
2012-12-07, 20:08
Bannlyst
Lycka till, vännen! Just do the right thing. It ain't easy, but you can do it!
Citera
2012-12-09, 15:41
Medlem
nazeeroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
50 mg varann dag eftersom det sitter i så pass länge, omeprazol funkar inte utan du måste ha Tagamet för det.

Jag använde grapejuice också samtidigt.

Hejsan slingshot. Har brytit mitt opiod missbruk av opioder. Min huvuddrog var subutex, men det slank ocksa ner en hel del ketogan och oxycontin. Det var nu 5 veckor sedan jag tog min sista subutexdos, och det har gatt bra, valdigt bra, tackvare loperamid.

Nu till problemet, hur slutar jag lattast med loperamid? Far de typiska symptomen for en opiod avtandning nar jag slutar med dom CT, fran en hog dos varje dag. Tycker liksom du att det racker med en stor dos varannan dag. Men nar jag slutar sa far jag HEMSKA myrkrypningar som jag inte star ut med.

Skall jag trappa ut 2-4 MG om dagen, eller klippa helt och sta ut med att inte kunna sova overhuvudtaget? Vad ar lattast?
Citera
2012-12-09, 17:02
Bannlyst
fryser man inte när man tar loppen?
jag har trappat ut subben i en vecka med oxy låga doser och har en hel del ångest varje dag, energilös och fryser som fan
Citera
2012-12-09, 17:32
Medlem
nazeeroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Movix
fryser man inte när man tar loppen?
jag har trappat ut subben i en vecka med oxy låga doser och har en hel del ångest varje dag, energilös och fryser som fan

Laste precis dina tradar, hoppas det gar vagen for dig. Forstar att du har det tufft, du har anda ett mycket langre och kraftigare missbruk an vad jag har i ryggen.

Angaende loppen, sa far jag inte rysningar, fryser inte pa dom. Blir helt frisk. Det ar forst nar jag klipper dom helt som abstinensen kryper fram. Jag kan hantera allt utom myrkrypningarna. Dom driver mig till vansinne. Ligger somnlos HELA natterna. Tycker att du skall bryta oxyn nar du ar nere pa den lagsta dosen, och byta ut den mot en lag dos loperamid. For att sen trappa ut den och klippa.

Jag vill verkligen fa sifrol utskrivet, ar det svart?
Citera
2012-12-09, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
Laste precis dina tradar, hoppas det gar vagen for dig. Forstar att du har det tufft, du har anda ett mycket langre och kraftigare missbruk an vad jag har i ryggen.

Angaende loppen, sa far jag inte rysningar, fryser inte pa dom. Blir helt frisk. Det ar forst nar jag klipper dom helt som abstinensen kryper fram. Jag kan hantera allt utom myrkrypningarna. Dom driver mig till vansinne. Ligger somnlos HELA natterna. Tycker att du skall bryta oxyn nar du ar nere pa den lagsta dosen, och byta ut den mot en lag dos loperamid. For att sen trappa ut den och klippa.

Jag vill verkligen fa sifrol utskrivet, ar det svart?

Nej, de är små vita tabletter. Ser precis ut som subutex b2'or. Eller tänk dig en lite liten b8'a. Vita. Det är ju inte narkotikaklassadepreparat, men jag får ju inte "set u up" med the right connection om man säger så. Bytte oxycontin, och sen satte djungeltrumman igång, och banne mig som på en lina så kom preparaten fram.

F ö så måste du vara stark. Skulle jag kunna hjälpa dig så skulle jag. För de funkar direkt.
Senast redigerad av Movix 2012-12-09 kl. 18:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in