• 4
  • 5
2013-06-06, 20:09
Medlem
Hej!

Har gått på Subutex dagligen sen 2008, fram tills ungefär Oktober förra året, då "bytade jag upp mig" till Oxycontin.

Innan mitt Oxy-missbruk så låg jag på 2 till 3 stycken Subutex om dagen, utan minsta förnimmelse till rus, välbehag eller något annat. Jag kände mig knappt frisk på dom. Började ta 40-80mg Oxycontin om dagen, och cirka en månad senare tog kunde jag inte ens hålla mig frisk på 120mg i ett svep. Tillslut tog jag minst 7-8 stycken 40mg:are om dagen bara för att hålla mig frisk, helst 10-12 stycken om jag kunde givetvis.

Som ni nog förstår hade jag ingen dålig tillgång på Oxycontin där ett tag, men även denna källa tog slut helt plötsligt en dag. Så där låg jag, kraftigt opiat/opioid-beroende sen flera år tillbaks, och världens jävla avtändning. Blev lite chockad över att Oxycontin avtändningen var markant mycket värre än Subutex avtändningen som jag ju var van vid.

Lyckades efter 24-48 timmar att fixa några Subutex, drog i mig två stycken men det hände inte mycket. Mådde lite bättre fysiskt men otroligt långt ifrån frisk. Fortsatte ta Subutex varje dag. Tog väl en-två veckor innan jag ens rörde mig utanför dörren, trots Subutex varje dag. Och det var väl just under denna tiden det verkligen gick upp för mig att jag måste sluta på något sätt. Vilket jag tänkt många gånger, men aldrig på detta sättet. Började trappa ner på Subutexen så fort jag blev kvitt min Oxy-AT. Hade ingen färdig plan men man måste börja nånstans tänkte jag. Plågade mig en hel del under nedtrappningen, men till sist var min "frisk-dos" på 3-4mg om dagen.

Under denna tiden så fick jag av en ren slump ett par flaskor Coccillana, så jag skippade Subben och började experimentera mig fram till en dos av detta som gjorde mig halvfrisk. Hittade den, och gick på samma mängd under 2-3 veckor, mådde ganska dåligt givetvis men det blev bättre snabbt. När all Coccillana var slut så hade jag förberett mig med Lyrica som skulle räcka i två veckor, 600mg om dagen. Efter detta hade jag tänkt klippa, men fyfan vad dåligt jag mådde.. Höll ut i 3 dagar sen var jag på Apoteket och köpte Dimor. Ville ju hålla mig ren egentligen så jag tog bara ett paket, dvs 16 stycken. Tänkte att jag kunde ta fler om det ej känns bättre om 3 timmar. Chockad blev jag när jag märkte smärtan försvinna, av bara ett paket! Har käkat Dimor förut på mina kortare avtändningar men då har jag behövt smälla i mig iaf 3 paket om dagen.

Jag tog samma mängd 2-3 dagar efter, alltså ett paket Dimor om dagen. Började känna hur jag ville ta mer, för skojs skull.. Fan heller tänkte jag, ska fan inte sabba detta då jag kommit längre än någonsin tidigare. Började ta bort en tablett om dagen, och har nu idag, Torsdag den 6 Juni, endast tagit 5 stycken Dimor. Och jag mår faktiskt riktigt skapligt. Klart jag har avtändning, men såpass lite det faktiskt är just nu är helt fantastiskt. Så om 4 dagar har jag alltså tagit min sista Dimor! Är sjukt inställd på att lyckas, och vet att jag kommer att klara det denna gången till 100%! Jag vet inte om jag inbillar mig men känns som att alla normala känslor sakta men säkert börjar att komma tillbaka, vilket gör allt så mycket lättare! Glädje på riktigt, helt enkelt. Motivation till och med.

Där har ni min historia fram tills dagens datum, är som jag skriver här ovan inte färdig än, men ni som läst hela ser att allting avslutas med Loperamiden.. Det kanske ser ut att vara en futtig bit av min process, men jag skulle vilja påstå att det är den absolut viktigaste. Iaf för min egen del. Jag tänkte först klippa direkt efter Lyrican som sagt, men jag mådde fortfarande såpass dåligt att det ej gick till hundra procent. Vill mest poängtera hur jävla viktig Loperamiden har varit för mig, speciellt då den är så jävla lätt att trappa ner med, då man tar så många tabletter.

Den stora frågan jag sitter och funderar på nu är givetvis hur det kommer att kännas dagen efter jag tagit den sista Loperamiden? Jag vet att det är en enda 2 milligrams tablett det rör sig om, och att det inte bör va någon skillnad kanske, men oavsett mängd så går min kropp från att ha opiater i sig till att inte ha det över min sista natt. Kommer jag få en lite värre AT igen ett litet tag, eller kommer den lilla avtändningen jag har kvar nu bara fortsätta att fasas ut?

Sorry för wall of text, hoppas att någon orkar läsa allt.
Helst av allt hoppas jag på att det kan inspirera fler att försöka sluta.

vh137
Citera
2013-06-09, 00:56
Medlem
Jag klippte Dimor på 0.25 mg dos efter en lång avtrappning(cirka 3-4 månader där jag gick från 96 tabletter till 1/8 tablett innan jag hoppade av). Det var väl inte riktigt 0.25 mg då det var svårt att dela i 8 bitar men d var iaf små smulor när jag hoppade av. Jag kände ingen märkbar fysisk avtändning utan det var mest psykiska att bryta mönstret och livet man levt under en längre tid. Jag försökte sluta Cold turkey några gånger innan och det rekommenderar jag inte någon att göra, värsta jag någonsin varit med om(har slutat med Oxy också och den avtändningen var intensivare men mycket mycket kortare).

Jag tog också aldrig Dimor varje dag, både när jag körde normalt och under avtrappningen. Höll mig alltid till varannan dag.

Om jag var i din sits så skulle jag trappa ned ännu lägre innan jag la av, allt för att eliminera eller minska avtändningen så gott det går. Du förlorar inget på att använda Dimor 1-2 veckor till och minska dosen ytterligare. Stort lycka till!
Citera
2013-06-09, 05:51
Medlem
Tack för svaret. Jag tar ju mina Dimor varje dag, med ganska exakt 24 timmars mellanrum, kanske ska försöka dra ut på det till varannan dag, det bör ju givetvis fungera bättre i slutändan.. Kände mig ganska dålig from igår, eller ja.. Jag fick en ganska svidande frossa, och blev mer slut i kroppen än jag varit den senaste tiden. Var inte alls behagligt, så jag funderar på om det är så att jag kanske ska sakta ner lite nu med nertrappningen? Börja dela på dom osv som du gjorde, istället för att dra bort en om dagen som jag gjort hittills.

Kan ju tillägga att jag både ätit lite mindre än normal de senaste 2 dagarna, men framförallt inte sovit bra överhuvudtaget. Att sämre kost påverkar mitt tillfrisknande negativt vet jag ju om, men kan min dåliga sömn påkallat den extra frossan och tröttheten i min kropp? Känns faktiskt inte som att 3 eller 4 tabletter borde göra så stor skillnad i detta läget, men jag vet inte vad jag ska tro riktigt.

Tack för ditt stöd förresten, starkt jobbat av dig att lyckas sluta!
Får jag fråga hur längesen det var du klippte helt, och hur det har gått sedan dess?
Citera
2013-06-09, 09:30
Medlem
Tjena, inga problem alls det är en självklarhet att vi ska hjälpa varandra i denna avdelning av forumet. Jag minns inte exakt vilken dag jag klippte helt men det har gått över 2 månader sedan jag slutade helt. Jag började dock min avtrappning i under januaris första dagar så jag sänkte dosen väldigt långsamt. Dessförinnan hade jag missbrukat Dimor under cirka 14-15 månader och anledningen till att jag började med Dimor var för att lindra abstinensen på andra opiater. Innan jag hoppade på Dimor så använde jag det mesta i opiatfront, Oxy, Sub, Citodon, Cocaliana i princip det jag kom över. Men det värsta minnet jag har av alla dessa avtändningar, är just när jag skulle klippa Dimor utan Cold turkey. Visserligen låg jag då på 96 tabletter/dag. Och herregud vad jag skämdes för och köpa Dimor under slutet av mitt missbruk. Jag åkte runt i olika apoteket hela tiden och några gånger frågade expiditen "tar du dessa till dig själv?" vilket svaret va "det är till ett företag som arbetar med diarrebehandling". Det var i vilket fall som helt otroligt pinsamt att hela tiden ljuga, att missbruka ett ämne som ingen någonsin ens skulle tro på går missbruka. Det var många av mina vänner som trodde jag ljög när jag pratade om AT på Dimor. Det var inte förrens dem såg hur jag darrade på en parkbänk, helt utslagen och totalt okontaktbar som dem började tro på hur dåligt jag mådde under avtändningen av Dimor.

Mitt råd till dig är att skära ned till en mycket låg dos och därefter sluta, det funkade för min del bättre än att sluta på högre doser. Tex skulle ett schema kunna se ut på följande sätt för din del. 2 dagar på samma dos och sen sänk, det gjorde det hela hanterbart för min del.

Mån: 4 tabletter

Tis: 4 tabletter

Ons: 3.5 tablett

Tors 3 tabletter

Fre: 3 tabletter

Lör: 2.5 tabletter

Sön: 2.5 tabletter

Så länge du inte höjer dosen från den sista dosen så behöver du inte vara orolig. Det man ska tänka på är att om man använder det varje dag under avtändningen så hinner inte allt gå ur kroppen från förra dosen och det gör att du kanske har mer Dimor än du tror i din kropp. Därför är nog varannan dag bättre så du hinner rensa receptorerna lite emellan doserna. Jag förstår självklart att det kan vara svårt för dig och göra det nu när du använt det varje dag, men försök och kanske dra ut tiden mellan doserna lite längre(kanske 16 timmar istället för 12h, sen 18 h och sen 24 h).

En annan sak som jag tycker du ska tvinga dig själv och göra under avtändningen är att börja motionera. Det låter väldigt klyschigt men jag kan garantera dig att om du tvingar dig igenom 15-20 minuters intensiva konditionspass några dagar i veckan under avtrappningen, så kommer det hjälpa din sömn, du kommer bli lugnare, din kroppstemperatur kommer att återgå till det normala snabbare och du kommer må bättre psykiskt. Speciellt med tanke på att du har kommit ned på en låg dos Dimor redan så bör du kunna tvinga dig ut och träna lite kondition. Hade du legat på 50 tabletter och uppåt och slutat rakt av, så hade det varit betydligt svårare om inte omöjligt och börja prata om konditionsträning. Försök även att få i dig magnesium, Zink, Vitamin B 12, D-vitamin och C-vitamin dagligen. Drick mycket vatten(3-5 liter/dag) och försök äta mycket bananer. Mosa dem och gör smoothies om aptiten inte tillåter dig att äta. Kost, sömn, motion och rätt vitaminer är mycket viktiga under ditt tillfrisknande.

Numera mår jag mycket bra, jag arbetar heltid och är även aktiv på elitnivå inom en idrott. Det var jag även förr men nu kan jag fokusera på dessa saker på ett helt annat sätt än jag tidigare kunde, då allt handlade om att friskna till genom att hitta dem opiaterna jag kunde få tag på. Så det går och sluta om man har rätt inställning. Jag kommer aldrig mer röra Dimor, den saken är säker. Har mått så dåligt av denna drog att jag vägrar gå igenom samma saker igen. Jag önskar dig lycka till med allting, kämpa på och räkna dag för dag!
Citera
2013-06-10, 00:03
Medlem
Tjena, glömde svara på din fråga angående sömnen. Enligt min erfarenhet, så kändes samtliga avtändningssyndrom betydligt värre om jag inte fick ordentlig sömn eller om jag struntade i måltider eller åt ohälsosamt. Frossan blev värre, jobbig gåshud jämnt och ständigt, humöret betydligt sämre och ännu mer depressionsliknande tankar. Försök därför att sköta dessa bitar bra. Propavan och Zopiklon funkar bäst för sömn enligt mig. Men välj det du tycker passar dig bäst! Själv körde jag utan sömntabletter under hela avtrappningen, hade garanterat använt om jag hade haft tillgång.

Det är just på grund av att sömnen är så oerhört viktigt som jag tycker du ska tvinga dig ut och köra intensiva konditionspass. För min del somnade jag betydligt lättare då jag blev trött snabbare innan sängdags, samt att jag fick bättre djupsömn utan att vakna flera gånger under natten, vilket är vanligt under en avtändning/avtrappning.
Citera
2013-06-13, 04:00
Medlem
hur många loperamid behövs för att lindra ett intag på 4mg plus om dagen? tar aldrig mer än en åtta om dagen.
tagit två kartor dimor på at så magen är ok och frossan inte är alltför jobbig. hur mycket måste man ta för att känna sig hyfsat frisk så man kan sköta en vanlig dag?
Citera
2013-06-13, 20:55
Medlem
Tror att 4-6 kartor behövs för att man ska känna sig helt frisk. Vill man dock ha ett bra rus kanske runt 6-8 kartor. Sen behöver du inte lika mkt Loperamid om du intar grapefruitjuice/tonic water cirka 30-60 min innan intag.
Citera
2013-06-14, 22:50
Medlem
Hur går det för dig vh137?
Citera
2013-11-11, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emporio Armani
Hur går det för dig vh137?

Loperamiden hjälpte mig att sluta helt, så jag måste påstå att det gått fruktansvärt bra!
Utan Loperamid vet jag faktiskt inte om jag hade fixat det nu när jag ser tillbaks på det.

Var helt ren i cirka 3 månader efteråt, brukat ett antal gånger efter detta men inte fallit tillbaka i missbruk. Så nu fortsätter kampen att hålla sig ifrån missbruket, och allra helst förbli helt nykter. Men det är lite för stort för mig att greppa just nu. Vill passa på att tacka för det stöd och den informationen jag fick. Hur går det själv med nykterheten sen du klippte helt?

MVH vh137
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in