2012-12-04, 09:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusen.
Donken brukar väl ta in ungdomar? Arbeta där tills du hittar ett bättre arbete

Ett jobb på donken kostar ju 100 000

Seriöst dock så har donken liksom alla matbutiker hundratals ansökningar så chansen att just TS skall få en eventuell ledig plats är mikroskopisk.
Citera
Medlem
Quintos avatar
Flytta utomlands så vi slipper betala för dig. Finns säkert många jobb i Brasilien.
Citera
Medlem
LasseBrandebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusen.
Donken brukar väl ta in ungdomar? Arbeta där tills du hittar ett bättre arbete
Konkurrensen där är ca 150 000 kronor, så kan bli svårt.

Generationen som klagar på ungdomarna är så underbar. Det är i princip omöjligt för en ungdom utan större erfarenhet/kontaktnät att få ett "skitjobb" i Sverige. Dels avvecklas de jobben, dels tro det eller ej har vi en kraftig invandring som också söker dessa jobb. Nej som svensk knegare har du ingen framtid.

Frågan är hur länge Norge är ett vettigt alternativ. Bara de senaste åren har det blivit betydligt tuffare att få arbete där. Nu räcker det faktiskt inte med att säga att du är svensk. Regeringen har en tävla tur att det alternativet finns.

Som sagt ams och bemmaningsföretag är bara att glömma ts.
Citera
2012-12-04, 10:20
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Jag tvivlar starkt på att du någonsin gjort det själv, således har du ingen rätt att uttala dig då du inte har koll.
Om man söker jobb propert, minst 8 timmar om dagen, så har man inte kraft kvar att göra ett skit för varken den dagen, eller den veckan. Faktum är att det är mer ansträngande att söka jobb, än att jobba 8 timmar om dagen på ett kontor.
Du vet ingenting om mig och ska således inte döma. det beror givetvis på vilket jobb men jag skulle säga att jobbsökandet är lättare eller max lika krävande. Hur söker du jobb egentligen, står och skriker på plattan med megafon? eller är du också i läget att söka jobb med blankt A4 som cv? Annars beklagar jag din fysiska hälsa om du finner lite mailande och telefonsamtal så sjukt jobbigt.

Also: hur hade du tänkt att TS skulle väcka intresse hos en rekryterare utan något att berätta om? Alla tecken på att han engagerar sig är enorma plus i detta läge.
Citera
2012-12-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Jag är 20 år gammal, och har aldrig haft ett riktigt jobb. Endast sommarjobb och praktiker. Jag söker hela tiden, både ringer och skickar in ansökningar via internet men det är alltid någon annan som får jobbet. Jag gick gymnasiet alla 3 år men hoppade av huvudkursen eftersom jag inte trivdes med det, och jag hittade inget annat jag ville göra.

Jag börjar få slut på ställen att söka till, känns så i alla fall. Har ingen aning om vart jag ska ringa eller vad det finns utanför staden jag bor. Vet inte vad jag ska göra helt enkelt. Pengarna börjar ta slut och jag vill flytta hemifrån mer än allt annat just nu. Min mor har inte heller råd att försörja oss båda, det är på gränsen.

Vad gör man?

Jag lider med dig kamrat.
Det är en jävla skam att du inte kan få arbete samtidigt som vi tar in 40-50tusen främmande människor per år.

Jag kan trösta dig med att du inte är ensam, jag vet om flertalet ungdomar mellan 20-30 som går utan eller med tillfälliga arbeten.

Gör något vettigt av din arbetslösa tid, hjälp till att kasta ut babbarna det kommer både du och alla du känner tjäna på.
Citera
2012-12-04, 10:38
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Du vet ingenting om mig och ska således inte döma. det beror givetvis på vilket jobb men jag skulle säga att jobbsökandet är lättare eller max lika krävande. Hur söker du jobb egentligen, står och skriker på plattan med megafon? eller är du också i läget att söka jobb med blankt A4 som cv? Annars beklagar jag din fysiska hälsa om du finner lite mailande och telefonsamtal så sjukt jobbigt.

Also: hur hade du tänkt att TS skulle väcka intresse hos en rekryterare utan något att berätta om? Alla tecken på att han engagerar sig är enorma plus i detta läge.
Ptja, vad jag vet är det intryck du gett hittills i tråden, vilket ger mig tillräckligt att arbeta med.
"Lite mailande och telefonsamtal" låter inte som ordentligt jobbsökande, nej. Det låter väldigt otillräckligt om något. Att påstå att jag har ett blankt CV har ingen logisk knytpunkt eftersom jag påstår att jag lägger med tid på jobbsökandet än folk generellt sett gör.

Man behöver inte gå på en kurs för att ha någonting att berätta för eventuell arbetsgivare, om detta är ett krav så kan man inte gjort särskilt mycket här i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Mitt råd är att ta vilket underkvalificerat jobb som helst och slita hund i några år för att bevisa att du kan mer alternativt se till att ta din gymnasieexamen och plugga ett KY-program eller liknande.
Problemet är väl att konkurrensen börjar bli riktigt hård även på dessa jobb.
Citera
2012-12-04, 10:45
Medlem
Gå tillbaka till skolan och ta en gymnasieexamen. Utan den får du söka många jobb innan du blir anställd, det är krav på typ alla jobb, inkl. lågstatusjobb som McDonalds.
Citera
2012-12-04, 10:46
Medlem
LasseBrandebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det är övertydligt att TS inte motsvarar marknadens krav avseende kompetens och meriter. Mitt råd är att ta vilket underkvalificerat jobb som helst och slita hund i några år för att bevisa att du kan mer alternativt se till att ta din gymnasieexamen och plugga ett KY-program eller liknande.
Du säger att ts inte motsvarar marknadens krav gällande kompetens och meriter, du säger alltså att ts inte kan få ett arbete. Du säger sedan att ts ska ta ett underkvalificerat arbete. Nu till min fråga, vilket arbete har du i åtanke?
Senast redigerad av LasseBrandeby 2012-12-04 kl. 10:51.
Citera
2012-12-04, 10:54
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbob
Har du testat taktiken att skriva ut några CV:n och gå runt bland butiker och andra affärer, dvs dela ut dem själv istället för att ringa. Min erfarenhet är att de ger en bra mycket bättre respons när du visar detta intresse istället för att bara ringa på annonser eller maila

Kan säga att detta funkar väldigt bra. En släkting till mig har ett företag, inom vilken bransch nämner jag inte men i alla fall, alla som kommit fram till företaget och gett CV och berättat om sig själv har fått jobb där. I jobbet så måste man vara väldigt frammåtgående och chefer på många mindre företag anställer hellre någon som dom har en bra personkemi än någon dom bara fått ett papper och bild på.

Denna släktingen har även fått ett gäng mail och brev om folk som söker jobb, man bara sitter och skrattar åt deras CV för människor skriver så helt orelaterade saker, t.ex. man skriver att man är hästvan när man ska jobba inom IT.. rekommenderas inte.
Citera
2012-12-04, 11:00
Medlem
vi tar emot 100 000+ blattar per år. staten betalar 80% av deras lön upp till 26 år.

varför skall företag anställa en oerfaren svenne när dom kan få en härlig kulturberikande invandrare som talar flera språk och har krigserfarenhet för 1/5 av din kostnad.

eller för att vända på det. Är du verkligen bättre än 5 blattar för samma kostnad ?
Citera
2012-12-04, 11:07
Medlem
legolassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Seriöst dock så har donken liksom alla matbutiker hundratals ansökningar så chansen att just TS skall få en eventuell ledig plats är mikroskopisk.

Jo men någon måste få det, chansen är större att du får ett jobb som du söker. Det är inte så att jobben plingar på dörren och erbjuder dig ett.
Citera
2012-12-04, 11:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Problemet är väl att konkurrensen börjar bli riktigt hård även på dessa jobb.

Jag skulle sagt att konkurrensen på dessa jobb är betydligt högre än på högkvalificerade jobb då urvalet blir så mycket mindre på högkvalificerade jobb.

Alla kan söka okvalificerade jobb och surprise, det är precis det som också sker. Jag har kundkontakter med en hel del varuhuschefer inom livsmedelshandeln och när man glidit in på ämnet så har flera berättat om att mängden cv'n som trillar in kan ligga på upp emot 100 i veckan, till vanliga slaskjobb i kassan på ica...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in