2012-12-04, 02:41
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Volontär arbete? Kurser?
Är man arbetslös och faktiskt aktivt arbetssökande så har man knappast tid för massor annat, oavsett det fyller ut CV't eller ej.
Jo precis det TS ska göra. söka jobb 8 tim/dag lämnar mkt tid kvar åt snöskottning, distans/kvällskurs, träna knattelag eller kanske allra klokast Komvux. TS måste ju väcka intresse trots ej avslutat gymnasium. på en intervju låter det också oändligt mkt bättre om han har någon sysselsättning mer än arbetssökande.
Citera
2012-12-04, 06:32
Avslutad
Bli motivationstalare på skolor om vad som händer när man hoppar av skolan.
Citera
2012-12-04, 06:39
Medlem
gavlips avatar
Ta reda på var för kunskaper du behöver för att få jobb. Lär dig detta.
Citera
2012-12-04, 06:52
Medlem
Första jobbet är alltid svårt att få. fortsätt söka!
Citera
2012-12-04, 06:56
Medlem
igl0s avatar
Hoppade av i 2an och har fast, de kommer sök bemaningföretag dom tar alltid in och de ser bra ut på cvt
Citera
2012-12-04, 07:33
Medlem
cunthunters avatar
Såg ett program på stv där personer precis som du hoppat av skolan.
De har alla idag givande jobb med sköna kafferaster och snöbollskrig.

Tror en kille som hette Leif skulle sluta, han hade hand om målandet av Domino Brickor. De där vita prickarna du vet.

Tror även en Anna jobbade upp sig så hennes plats som filtansvarig på schackavdelningen är öppen.
Hon limmade med omsorg fast den gröna filten under schackpjäserna...

Annars finns alltid Samhall, extra plus i kanten om du har körkort och inte har ljudlig tourette.
Citera
2012-12-04, 07:35
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Jo precis det TS ska göra. söka jobb 8 tim/dag lämnar mkt tid kvar åt snöskottning, distans/kvällskurs, träna knattelag eller kanske allra klokast Komvux. TS måste ju väcka intresse trots ej avslutat gymnasium. på en intervju låter det också oändligt mkt bättre om han har någon sysselsättning mer än arbetssökande.
Jag tvivlar starkt på att du någonsin gjort det själv, således har du ingen rätt att uttala dig då du inte har koll.
Om man söker jobb propert, minst 8 timmar om dagen, så har man inte kraft kvar att göra ett skit för varken den dagen, eller den veckan. Faktum är att det är mer ansträngande att söka jobb, än att jobba 8 timmar om dagen på ett kontor.
Citera
2012-12-04, 07:57
Medlem
Schonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Söker mest lagerjobb, eller tillverkning och produktion som ofta är lager och industri. Det är ställen man oftast inte behöver något speciellt förutom att vara noggrann, trevlig och klarar av fysiska uppgifter.

Om du inte har märkt det så har Sverige en varselvåg just nu och det är just industrierna som berörs så att få ett jobb inom den sektorn utan arbetslivserfarenhet är nog närmare en på miljonen, tyvärr men det är så läget ser ut just nu. (jag jobbar själv inom industri så vet hur tufft det är)
Citera
2012-12-04, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Så du tycker att jag skulle gått kvar trots att jag vantrivdes? Den stunden var den värsta i mitt liv och jag hade ångest varje dag jag skulle till skolan. Så sluta anta att jag vill få allt på silverfat. Jag gjorde det som kändes bäst för mig. Och att hoppa av var min absolut sista utväg.

Vemfan hade inte ångest över att gå i skolan och dessutom prestera? Hur tror du att vi som ville ha betyg så att vi kunde läsa vidare efter kände? Du verkar ju inte ha haft några mål... att bara klara gymnasiet är inget svårt.

Antar att datorspelen var viktigare?

Sedan är det ju som så att industrin hellre varslar än anställer just nu. Ge inte upp.
Citera
2012-12-04, 09:01
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Läs upp de betyg som behövs för att bli yh/ky-behörig och lägg 1-2 år på en sån utbildning. Med lite tur så har konjunkturen vänt när du är klar och kvalificerad för ett bra jobb som du kanske kommer trivas med resten av livet!

När jobben är få så ska man passa på att plugga! Ju mer du kan desto attraktivare blir du i en arbetsgivares ögon.
Citera
2012-12-04, 09:22
Medlem
Stiffnippless avatar
Det är övertydligt att TS inte motsvarar marknadens krav avseende kompetens och meriter. Mitt råd är att ta vilket underkvalificerat jobb som helst och slita hund i några år för att bevisa att du kan mer alternativt se till att ta din gymnasieexamen och plugga ett KY-program eller liknande.

Se till att skaffa körtkort om du inte redan har det för det kan rädda din situation rejält.
Citera
2012-12-04, 09:43
Medlem
Donken brukar väl ta in ungdomar? Arbeta där tills du hittar ett bättre arbete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här