2012-12-03, 23:00
Medlem
Jag är 20 år gammal, och har aldrig haft ett riktigt jobb. Endast sommarjobb och praktiker. Jag söker hela tiden, både ringer och skickar in ansökningar via internet men det är alltid någon annan som får jobbet. Jag gick gymnasiet alla 3 år men hoppade av huvudkursen eftersom jag inte trivdes med det, och jag hittade inget annat jag ville göra.

Jag börjar få slut på ställen att söka till, känns så i alla fall. Har ingen aning om vart jag ska ringa eller vad det finns utanför staden jag bor. Vet inte vad jag ska göra helt enkelt. Pengarna börjar ta slut och jag vill flytta hemifrån mer än allt annat just nu. Min mor har inte heller råd att försörja oss båda, det är på gränsen.

Vad gör man?
Citera
2012-12-03, 23:05
Medlem
drlinkps avatar
Hur många jobb söker du varje dag? Bor du i en mindre stad så kanske du borde söka jobb i någon större för att öka chanserna... Eller så kan du söka jobb i Norge.

Eftersom nästan alla får jobb efter några månaders sökande så kommer du också att få det tillslut, ge inte upp.
Citera
2012-12-03, 23:10
Medlem
MartinStLouiss avatar
Ge inte upp, det kan ta lång tid innan man får något. Vad för typ av jobb söker du? Om du kan tänka dig att jobba med det mesta så sök allt möjligt som kundtjänst, lagerjobb, säljarjobb osv.
Citera
2012-12-03, 23:10
Medlem
Gå också runt och lämna cv:n gör volontär arbete gå kurser ju mer det står på ditt cv. Desto bättre, men ljug eller överdriv inte.
Citera
2012-12-03, 23:13
Medlem
Ostkroks avatar
Mitt tips är att skita i hela ringa/maila runt grejen.
Gå till arbetsplatsen och träffa någon ansvarig, skaka hand och presentera dig.
Var inte överkäck, men ha lite power i dig, var en riktigt reko och rolig kille som de kommer tycka om att ha på arbetsplatsen!

Jag tror man kommer steget längre med den personliga biten, istället för det personliga brevet i "Hej jag är en positiv och glad bla bla bla"-anda.

Go for it!
Citera
2012-12-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Hur många jobb söker du varje dag? Bor du i en mindre stad så kanske du borde söka jobb i någon större för att öka chanserna... Eller så kan du söka jobb i Norge.

Eftersom nästan alla får jobb efter några månaders sökande så kommer du också att få det tillslut, ge inte upp.

Förut kollade jag igenom kanske 20 sidor med jobbannonser varje dag men inget passade mig enligt deras krav. Har sökt jobb i Stockholm, kanske 10 jobb i Norge och lite överallt i Sverige. Jag är medlem och har ringt till 2-3 bemanningsföretag, bett min bror och kusiner lägga in goda ord för mig på deras jobb men inget händer.
Citera
2012-12-03, 23:14
Medlem
Har du testat taktiken att skriva ut några CV:n och gå runt bland butiker och andra affärer, dvs dela ut dem själv istället för att ringa. Min erfarenhet är att de ger en bra mycket bättre respons när du visar detta intresse istället för att bara ringa på annonser eller maila
Citera
2012-12-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Ge inte upp, det kan ta lång tid innan man får något. Vad för typ av jobb söker du? Om du kan tänka dig att jobba med det mesta så sök allt möjligt som kundtjänst, lagerjobb, säljarjobb osv.

Söker mest lagerjobb, eller tillverkning och produktion som ofta är lager och industri. Det är ställen man oftast inte behöver något speciellt förutom att vara noggrann, trevlig och klarar av fysiska uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Mitt tips är att skita i hela ringa/maila runt grejen.
Gå till arbetsplatsen och träffa någon ansvarig, skaka hand och presentera dig.
Var inte överkäck, men ha lite power i dig, var en riktigt reko och rolig kille som de kommer tycka om att ha på arbetsplatsen!

Jag tror man kommer steget längre med den personliga biten, istället för det personliga brevet i "Hej jag är en positiv och glad bla bla bla"-anda.

Go for it!

Det är lite svårt för mig att åka iväg till Stockholm till exempel bara sådär, men ska absolut göra det på de arbetsplatser i min stad jag redan har sökt till. Tack för tipset!
Citera
2012-12-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbob
Har du testat taktiken att skriva ut några CV:n och gå runt bland butiker och andra affärer, dvs dela ut dem själv istället för att ringa. Min erfarenhet är att de ger en bra mycket bättre respons när du visar detta intresse istället för att bara ringa på annonser eller maila

Ja det har jag gjort. Ingen större lycka där heller trots att en del låter positiva när vi pratar.
Citera
2012-12-03, 23:20
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Gå också runt och lämna cv:n gör volontär arbete gå kurser ju mer det står på ditt cv. Desto bättre, men ljug eller överdriv inte.
Volontär arbete? Kurser?
Är man arbetslös och faktiskt aktivt arbetssökande så har man knappast tid för massor annat, oavsett det fyller ut CV't eller ej.
Citera
2012-12-03, 23:51
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Jag gick gymnasiet alla 3 år men hoppade av huvudkursen eftersom jag inte trivdes med det, och jag hittade inget annat jag ville göra.

Där har du ditt problem. Du tillhör den förlorade 90-talistgenerationen som anser sig vilja få allting serverat på silverfat; passar det inte herren så hoppar du bara av vind för våg och hoppas på det bästa, samhället är ju ändå skyldigt dig eller hur? Nej gosse, så fungerar det inte i verkliga livet och ju förr du begriper det faktumet desto bättre.

Se till att du har en ordentlig utbildning i ryggen. Se till att du har något att komma med till en arbetsgivare, jag kan garantera dig att du inte är den ende 20-åringen i Sverige som febrilt söker jobb. Skillnaden är att din definition av "febrilt" skiljer sig markant från vad ordet faktiskt betyder.
Citera
2012-12-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Där har du ditt problem. Du tillhör den förlorade 90-talistgenerationen som anser sig vilja få allting serverat på silverfat; passar det inte herren så hoppar du bara av vind för våg och hoppas på det bästa, samhället är ju ändå skyldigt dig eller hur? Nej gosse, så fungerar det inte i verkliga livet och ju förr du begriper det faktumet desto bättre.

Så du tycker att jag skulle gått kvar trots att jag vantrivdes? Den stunden var den värsta i mitt liv och jag hade ångest varje dag jag skulle till skolan. Så sluta anta att jag vill få allt på silverfat. Jag gjorde det som kändes bäst för mig. Och att hoppa av var min absolut sista utväg.
Senast redigerad av Fultnick 2012-12-04 kl. 00:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in