2012-12-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Så du tycker att jag skulle gått kvar trots att jag vantrivdes? Den stunden var den värsta i mitt liv och jag hade ångest varje dag jag skulle till skolan. Så sluta anta att jag vill få allt på silverfat. Jag gjorde det som kändes bäst för mig. Och att hoppa av var min absolut sista utväg.

Alla handlingar får konsekvenser, tyvärr.
Citera
2012-12-04, 00:22
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
Så du tycker att jag skulle gått kvar trots att jag vantrivdes?

Jag föreläste på en lokal gymnasieskola i slutet på mars 2010. De hade bjudit in mig till en samhällskunskapslektion i egenskap av sakkunnig. Bara i en enda klass kunde jag skymta 3-4 stcken gossar som helst av allt bara ville, som de uttryckte det, "rösta på SD och sen bara skita i hela skiten".

Du kommer säkert att vantrivas i arbetslivet, du kommer stundtals att vantrivas i ditt äktenskap (om du tänkt dig ha ett så småningom) och du kommer vantrivas med alla möjliga saker som händer under årens lopp. Att bara "hoppa av och skita i hela skiten" löser inga problem, snarare flyttas det till en hög någonstans i framtiden. Så småningom kommer den högen växa sig alltför stor och du kommer inte kunna få undan den.

Vad jag vill säga med det är att du löste inga problem. Du vantrivdes så du hoppade av och nu vantrivs du med att du inte har arbete; därför att du hoppade av.

Citat:
Jag gjorde det som kändes bäst för mig.

Hade du bara två alternativ? Det tror jag inte sekund på.
Citera
2012-12-04, 00:23
Medlem
BaLLs avatar
Tror dock inte det gör någon skillnad om han gått klartmgymnasiet eller ej.

Ta CSN lån o plugga upp dina betyg inse att det inte finns nå jobb för dig
Citera
2012-12-04, 00:38
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Jag föreläste på en lokal gymnasieskola i slutet på mars 2010. De hade bjudit in mig till en samhällskunskapslektion i egenskap av sakkunnig. Bara i en enda klass kunde jag skymta 3-4 stcken gossar som helst av allt bara ville, som de uttryckte det, "rösta på SD och sen bara skita i hela skiten".

Du kommer säkert att vantrivas i arbetslivet, du kommer stundtals att vantrivas i ditt äktenskap (om du tänkt dig ha ett så småningom) och du kommer vantrivas med alla möjliga saker som händer under årens lopp. Att bara "hoppa av och skita i hela skiten" löser inga problem, snarare flyttas det till en hög någonstans i framtiden. Så småningom kommer den högen växa sig alltför stor och du kommer inte kunna få undan den.

Vad jag vill säga med det är att du löste inga problem. Du vantrivdes så du hoppade av och nu vantrivs du med att du inte har arbete; därför att du hoppade av.

Hade du bara två alternativ? Det tror jag inte sekund på.

Vad fan har några SD-röstare med saken att göra? Är det fult för herr "sakkunnig" att vantrivas? Och vad har din syn på samlevnad i äktenskapsform med saken att göra?
Exakt hur konstruktivt tycker du att ditt inlägg är? Ta ett nytt tåg din kassa jävla mupp.

TS: Beskriv situationen för arbetsförmedlingen, de har en mängd olika kurser och hjälpinsatser för ungdomar. Det är nog dessutom mer uppmuntrande än att kasta ut frågan på detta forum, även om man kan lära sig en del här också.
Sen kan du naturligtvis ägna tiden åt annat än löneslaveri, om du har råd. Det är rätt sjysst emellanåt, men passar dåligt i din ålder och är inte särskilt givande i Sverige vintertid. Studera någonting som passar hyfsat är nog min bästa rekommendation trots allt. Umgänge och kultur kan betyda mer än faktiska sysslor och framtidsutsikter.
Citera
2012-12-04, 00:47
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0E
Vad fan har några SD-röstare med saken att göra?

Ingenting. Det var en anekdot. Och gymnasieelever får inte rösta så det kvittar vilket parti de sympatiserar med, du missade hela poängen i din iver att svara på mitt inlägg. Nästa gång kanske du tänker efter ett par gånger innan du öppnar käften och gör dig till åtlöje.

Citat:
Är det fult för herr "sakkunnig" att vantrivas?

Igen. Du missade helt poängen och gör dig bara till åtlöje. Lär dig läsa eller olja till käften, den glappar förfärligt.

Citat:
Exakt hur konstruktivt tycker du att ditt inlägg är?

Jävligt mer konstruktivt än ditt inlägg till mig. Kasta inte sten i glashus, pundarjävel.
Citera
2012-12-04, 01:01
Medlem
flabbstorms avatar
Utbildning, det är vad vårt framtida samhälle kommer att byggas upp på vare sig man vill det eller ej, på både gott och ont.

Ett hett tips är att kolla på YH-utbildningar, dom finns i de flesta kommuner i landet och kommer i en helsikes massa varianter, en hel del av dessa känns faktiskt väldigt vettiga. Eventuellt måste du läsa upp vissa ämnen på komvux men jag lovar dig att det är rätt väg att gå för att skaffa en stabil grund där du kan bygga en karriär på!
Tro på dig själv så kommer du långt, lycka till!
Citera
2012-12-04, 01:12
Medlem
Säger som jag alltid säger. Norge.
Bra pengar, enkelt att få jobb. Hitta en polare som är intresserad, blir lite enklare så.
Citera
2012-12-04, 01:21
Medlem
Angående norge. Det finns sækert en massa jobb runt om i Norge som man inte behøver øverdrivet mycket erfarenhet av. Dock så finns det halvkasst med jobb i sjælva huvudstaden Oslo då det har kommit en storm av svenska ungdomar hit. Jag søkte lagerjobb i kanske 1-2 månader innan jag fick något och då ær det genom bemaning før 130/h vilket inte ær så øverfett. Så ær det på 90% av lagren i Oslo, vet inte hur det ser ut i de andra stæderna. Dock så finns det ganska gott om jobb i restaurangbranchen i Oslo. En till grej ær att efte nyår så kommer det en lag som sæger att folk som jobbar genom bemaning ska ha lika mycket betalt som dom som ær fast anstællda på lagret, førutsatt att det ær samma arbete dom ær anstællda før. Så då kommer det nog bli ænnu svårare att få jobb inom lager då det sækert blir fler folk som søker. Men søk till andra stæder æn oslo ær mitt tips, eller gå en utbildning till kock/bartender, då har du garaanterat jobb resten av livet. Slitsamt och hårt, men så ær livet kompis!
Senast redigerad av Erikandersson23 2012-12-04 kl. 01:24.
Citera
2012-12-04, 01:53
Medlem
Ja ett personligt intryck ger mer än det mest välskrivna cvt. Du kanske ska försöka hitta ett företag där det inte är nedskärningar och varsel och be om en praktikplats.

Finns många företag som säger att dom inte har någon möjlighet att ge något jobb men om du tar en praktikplats och visar dig bra så finns det möjligheter.

Men att jaga som ett fån är ganska förnedrande så då kan man ligga lågt tills tillfällen ges.
Citera
2012-12-04, 02:03
Medlem
Likt andra i tråden säger, åk till Norge och skaffa dig lite arbetslivserfaranheter, sök under tiden arbete i Sverige om du hellre vill bo och arbete här. Men det du behöver är lite meriter/referenser och då är Norge ett bra ställe till en början.
Citera
2012-12-04, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Likt andra i tråden säger, åk till Norge och skaffa dig lite arbetslivserfaranheter, sök under tiden arbete i Sverige om du hellre vill bo och arbete här. Men det du behöver är lite meriter/referenser och då är Norge ett bra ställe till en början.

Nää för helvete skit i Norge. Det är ett perverst land liksom Sverige som tar in babbas och alibaba. Vad fan är det för fel med folk som pratar så varmt om Norge. Ja lite cash här och där men i längden så vinner inte svenskar eller norrmän på det.

Bättre att protestera än att yra runt som myggor för att blattar förstör norden och våran välfärd. Jaa en del kan vara egoister och roffa åt sig. Men hur fan kan dom sova på nätterna när du vet att dina barn lär få ett helvete.
Citera
2012-12-04, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Nää för helvete skit i Norge. Det är ett perverst land liksom Sverige som tar in babbas och alibaba. Vad fan är det för fel med folk som pratar så varmt om Norge. Ja lite cash här och där men i längden så vinner inte svenskar eller norrmän på det.

Bättre att protestera än att yra runt som myggor för att blattar förstör norden och våran välfärd. Jaa en del kan vara egoister och roffa åt sig. Men hur fan kan dom sova på nätterna när du vet att dina barn lär få ett helvete.

Nu börjar du yra runt på makronivå, TS får det inte bättre för att stannar hemma. Det är bättre att han flyttar till Norge temporärt för att skaffa sig ett CV som han kan visa för svenska arbetsgivare.

Norge måste förövrigt ha en arbetskraftsinvandring om de inte vill lida av för hög inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in