• 1
  • 2
2012-12-03, 10:07
Medlem
Det är snart tid för att bestämma sig för vad man ska läsa vidare till efter gymnasiet. Kommer stanna på ca. 20.0-21.0 i slutbetyg, räcker det för en civilingenjörsutbildning? Klingar KTH bättre i arbetsgivarens öra än om man gått i ex. Linköping? Har varit inne på civilingenjörshållet ett tag nu då fysiken tilltalar mig. Problemet är egentligen det att jag har inte en susning om vad en Civilingenjör (oavsett inriktning) gör om dagarna efter utbildningen.

Så jag tänkte fråga er Civilingenjörer på Flashback. Vad gör ni en helt vanlig arbetsdag? Ni får gärna skriva detaljerat så man får en ordentlig inblick, lön och arbetstider. Känns inte bra alls att välja en 5-årig utbildning och inte ens veta vad man gör om dagarna efter utbildningen.

Tack på förhand
Citera
2012-12-03, 12:15
Medlem
CivIng inom vad?

För mig är det en titel som folk (gärna äldre) slänger sig med. Framförallt föräldrar till de som pluggat CivIng. Det har i sig inte så mycket att göra med vad man faktiskt gör på dagarna i det yrkesverksamma.

Jag själv som verkar inom IT har inte läst CivIng, men kan garantera att jag gör precis samma sak inom mitt specifika gebit som de som läst fil.kand, tekn.kand, fil. mag, tekn.mag, masters, civ.ing och de som knappt ens gått ut gymnasiet.
Citera
2012-12-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlisseradSkvimpa
CivIng inom vad?

För mig är det en titel som folk (gärna äldre) slänger sig med. Framförallt föräldrar till de som pluggat CivIng. Det har i sig inte så mycket att göra med vad man faktiskt gör på dagarna i det yrkesverksamma.

Jag själv som verkar inom IT har inte läst CivIng, men kan garantera att jag gör precis samma sak inom mitt specifika gebit som de som läst fil.kand, tekn.kand, fil. mag, tekn.mag, masters, civ.ing och de som knappt ens gått ut gymnasiet.

Jag skrev oavsett inriktning, så det kvittar vad ni läst bara berätta lite om vad ni gör på dagarna
Citera
2012-12-03, 14:01
Medlem
KonradMorgans avatar
Din fråga är lite i stil med "vad gör en samhällsvetare?". Jo en samhällsvetare kan antingen vara jurist, ekonom, psykolog etc. Fattar du poängen?

En civ.ing i kemiteknik är i en helt annan värld än en som läst industriell ekonomi. Så för mig låter det lite som att det är titeln du är intresserad av och inte yrket.

En maskintekniker sitter och konstruerar fälgar åt ett företag, medan en annan maskintekniker är avdelningschef för att han har inriktat sig mot logistik och produktutveckling, medan en annan jobbar inom finans då han valt "riskhantering" som sitt avslutande program. Det finns miljoner av olika vägar att gå som civilingenjör.
Citera
2012-12-03, 14:20
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Din fråga är lite i stil med "vad gör en samhällsvetare?". Jo en samhällsvetare kan antingen vara jurist, ekonom, psykolog etc. Fattar du poängen?

En civ.ing i kemiteknik är i en helt annan värld än en som läst industriell ekonomi. Så för mig låter det lite som att det är titeln du är intresserad av och inte yrket.

En maskintekniker sitter och konstruerar fälgar åt ett företag, medan en annan maskintekniker är avdelningschef för att han har inriktat sig mot logistik och produktutveckling, medan en annan jobbar inom finans då han valt "riskhantering" som sitt avslutande program. Det finns miljoner av olika vägar att gå som civilingenjör.

Jag tror att han inte vet vad han vill välja, man utbildar sig ju inte till ett yrke som man inte vet vad man gör, han skrev ju innan att det inte spelade någon roll vilken inriktning du har.
Citera
2012-12-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Jag tror att han inte vet vad han vill välja, man utbildar sig ju inte till ett yrke som man inte vet vad man gör, han skrev ju innan att det inte spelade någon roll vilken inriktning du har.

Helt rätt tolkat.
Citera
2012-12-03, 18:12
Medlem
nanashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexington123
Kommer stanna på ca. 20.0-21.0 i slutbetyg, räcker det för en civilingenjörsutbildning?
Ja det kan du väl titta ut på statistik från vhs.se själv lite snabbt istället för att be oss göra det åt dig?
Citera
2012-12-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanashi
Ja det kan du väl titta ut på statistik från vhs.se själv lite snabbt istället för att be oss göra det åt dig?

Ska kolla där du, tack!
Citera
2012-12-03, 19:32
Medlem
Tlagnojs avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2012-12-03, 20:42
Medlem
Jag kanske inte är "rätt" person att svara på denna tråd eftersom jag "bara" är högskoleingenjör och inte civilingenjör men jag jobbar tillsammans med många civilingenjörer (främst maskinteknik).

Det är väl ganska varierat vad civilingenjörer gör. En del sysslar med beräkning typ aerodynamik, hållf osv medan andra väljer att bli konstruktörer. En del jobbar även som support för leverantörer eller som avdelningschefer... kort sagt ingenjörer gör mycket.

Men en sak du kan fråga dig är varför du vill bli just civilingenjör? Är det bara för att klingar fint eller för att du verkligen vill bli det? Om du är osäker kan du ju välja att plugga högskoleingenjör. Det är treårigt men det finns goda möjligheter att plugga vidare till civil/master om du skulle vilja det sen. I alla fall vid Linköpings universitet

Jag jobbar som konstruktör och förutom att min ingångslön är ca: 2000 kr mindre än civilingenjörernas så gör jag exakt samma saker som dem.
Citera
2012-12-03, 21:42
Medlem
För att reiterera: det handlar inte om att arbeta som "ingenjör" eller "civilingenjör" utan om du vill arbeta med kemi, data, matematik, byggnadsteknik, gjutning, anläggningsteknik, digitalteknik, högspänning.....
Citera
2012-12-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fey90
Jag kanske inte är "rätt" person att svara på denna tråd eftersom jag "bara" är högskoleingenjör och inte civilingenjör men jag jobbar tillsammans med många civilingenjörer (främst maskinteknik).

Det är väl ganska varierat vad civilingenjörer gör. En del sysslar med beräkning typ aerodynamik, hållf osv medan andra väljer att bli konstruktörer. En del jobbar även som support för leverantörer eller som avdelningschefer... kort sagt ingenjörer gör mycket.

Men en sak du kan fråga dig är varför du vill bli just civilingenjör? Är det bara för att klingar fint eller för att du verkligen vill bli det? Om du är osäker kan du ju välja att plugga högskoleingenjör. Det är treårigt men det finns goda möjligheter att plugga vidare till civil/master om du skulle vilja det sen. I alla fall vid Linköpings universitet

Jag jobbar som konstruktör och förutom att min ingångslön är ca: 2000 kr mindre än civilingenjörernas så gör jag exakt samma saker som dem.

Tack för bra svar!

Jag tänkte väl mest på att man kanske har bättre möjlighet till jobb med en "högre" utbildning. Sen tror jag att jag har betyg till det, och så känns det som att då kan jag lika gärna läsa 2 år till och "få det gjort".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in