• 1
  • 2
2012-12-02, 12:06
Medlem
Hej!
Jag skriver ett arbete om Flashback då jag läser journalistik på JMK. Framförallt handlar det om Flashbacks roll i samhället och hur det i vissa fall används som ett alternativ eller i alla fall komplement till mer traditionella medier. Jag vill visa på dess positiva och negativa konsekvenser. Skulle vara tacksam ifall ni ville ta er någon minut åt att svara på varför just ni använder FB och vad FB fyller för funktion för er. Är det enbart för nöje, läser ni för att få tips, använder ni FB som ett substitut/komplement för andra medier eller är det någonting annat? Tack!
Citera
2012-12-02, 12:08
Medlem
beavertands avatar
Nöje. Hjälp och tips.
Citera
2012-12-02, 12:10
Medlem
LillePs avatar
Flashback ser jag som det fria ordets friborg, har får alla tycka som de vill och inte tystas ner p.g.a. "fel" åsikter. Sedan kan jag förstå att vissa tycker det är ett problem att det finns extrema åsikter på forumet, men själv ser jag inte det som ett problem alls. Åsikter måste få diskuteras, sägas emot och framörallt få framföras överhuvudtaget!
Citera
2012-12-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atss
Hej!
Jag skriver ett arbete om Flashback då jag läser journalistik på JMK. Framförallt handlar det om Flashbacks roll i samhället och hur det i vissa fall används som ett alternativ eller i alla fall komplement till mer traditionella medier. Jag vill visa på dess positiva och negativa konsekvenser. Skulle vara tacksam ifall ni ville ta er någon minut åt att svara på varför just ni använder FB och vad FB fyller för funktion för er. Är det enbart för nöje, läser ni för att få tips, använder ni FB som ett substitut/komplement för andra medier eller är det någonting annat? Tack!

För att PK-media stänger ned och censurerar kommentatorsfälten så till den milda grad att det inte är möjligt att föra en seriös diskusson om någonting.

Med nedstängda kommentatorsfält får journalisterna stå oemotsagda och pådyvla oss sin PK-skit utan kritik.

Tycka vad man vill om FB, men det är ganska högt i tak.
Citera
2012-12-02, 12:13
Medlem
johanjosefssons avatar
Flashback är för mig en trygghetszon och enda platsen i världen för mig där ordet "yttrandefrihet" gäller. Här kan jag skriva min åsikt utan att bli bestraffad och uthängd.

Flashback för mig är en plats med människor från alla delar av Sverige med alla olika bakgrunder, från fattig till rik, från outbildad till doktorerad, med olika åsikter och olika synsätt på saker och ting.

Medan andra sociala medier byts ut och ersätts med Facebook där det är ett måste att skriva sitt riktiga namn och bli sårbar för uthängning, bibehåller flashback sin anonymitet. Säkerheten på Flashback är extra viktig då sidan bl.a. kör med HTTPS, dvs, krypterad information. Inga myndigheter ska kunna komma åt dig som användare för att du skriver din åsikt.

Flashback har lärt mig mycket genom åren. Det finns en hel del puckon här, men det finns också oerhört begåvade individer som berikat mig väldigt mycket.
Citera
2012-12-02, 12:16
Medlem
Nateriouss avatar
FB är den första sidan jag vänder mig till för att läsa om nyheter då skribenterna här har en viss tendens att göra ett mer komplett journalistiskt jobb än vad tidningarna gör. De riktiga journalisterna skriver här och inte i tidningar, det är min uppfattning. Piss media..

Framförallt är yttrandefriheten mig nära till hjärtat vilket FB ger mig och media tar ifrån.

Även för nöje och omtankes skull, jag tycker om att kunna vara till en hjälpande hand för personer som har det svårt och ber om hjälp med allt möjligt. När jag själv är förvirrad över något så söker jag mig till flashback för att se om någon har upplevt samma problem och ser vad deras agenda är vilket har hjälp mig i 9/10 fall.

Sen larvar man sig ibland för att ventilera kanske.
Citera
2012-12-02, 12:16
Medlem
Och sen ser alla miljöpartister till journalister som sin livsuppgift att racka ned på SD, trots att SD valts in i Sveriges Riksdag på demokratisk väg.

Att dom blundar för att Henrik Arnstad felaktigt utgett sig för att vara fil. kand. bottnar i att dom vill inte kapa den hand som föder dom. Han är ju inbjuden i alla möjliga och omöjliga sammanhang för att "trashtalka" SD. Senast var det väl i Vetandets värld i P1.
Citera
2012-12-02, 12:28
Medlem
Mr.kittehs avatar
Jag kommer till FB för att det finns, tro det eller ej, intellektuella personer här då och då med intressanta åsikter. Jag använder nog FB som ett substitut för Reddit.com som på senare år har blivit en hemsida där tolvåringar med sina löjliga memes härjar. Tyvärr så är ju FB ett relativt rasistiskt forum, med det får man ta eftersom de skall ju såklart få säga vad dem vill precis som vi. Annars så är jag här och diskuterar snus .
Citera
2012-12-02, 12:47
Medlem
dannutts avatar
Jag använder FB för att förbättra på min egenskaper eller jobba på negativa egenskaper.
Är generellt en copy-cat, ser jag någon som gör något bra eller säger något bra så gör jag likadant

Också för att lösa problem eller få tips på lösningar.
Citera
2012-12-02, 12:55
Medlem
psaks avatar
Nytta med nöje. Den grova humorn som florerar är ofta underhållande nog Helheten, här finns kategorier för allt så det mesta finns att hitta. Plus sidans (sorgliga?) roll som nyhetsförmedlare av obekväma men relevanta fakta. Diskussioner störs inte av några pk-filter utan bladen tas från munnarna (på personer av vilka många men inte alla verkar insatta på allvar) varför man har känslan av att riktiga helhetsbilder bara kan ges på sidor som fb.
Citera
2012-12-02, 13:31
Medlem
antianals avatar
Så länge näthat är både accepterat och statligt sanktionerat av de som inte står på "rätt värdegrund" är ett anonymt forum enda lösningen.

När nu åsiktsfiltrering införts på de flesta andra kommentarsfält/forum är Flashback ett andningshål och för att tysta det hjälpte inte ens en samordnad "nätfight". I teorin var det ju ett bra försök men varken DDR, Nordkorea, Kina m.fl lyckas i längden tysta en allt större opinion.

Här kan man diskutera allt, från sitt könsorgans utseende till hur man odlar en svamp man blir kul av till skoluppgifter man inte lyckats lösa.

Vill man veta vem kändisen är eller vem som var gärningsman är man hänvisad till "extremisitiska media", fb, fria tider osv. Speciellt när införmationen skulle rubba den vedertagna "värdegrunden" för då blir den rassitisk.

Det finns inget ämne som är förbjudet på fb, vad man än vill diskutera/ha svar på så finns det alltid någon och så finns det några avarter men det får man ta. Kränkningströskeln är lite högre bland de flesta fb-are och man blir inte avstängd för en avvikande åsikt.

Faktakontrollen är oftast mycket bra i motsats till argumenten "jag tycker", "jag tror", "det är humant" och "vi anser" som speciellt miljövänner, "antirasister" och journalister gärna använder i andra media i avsaknad av något att stödja sig på.

Naiva ungdomar och studenter som i andra media får stå oemotsagda blir här oftast nedtagna på jorden av folk som åstadkommit något mer i livet än skapa ett twitter och Facebook-konto. Väldigt många på fb vet vad som hände innan Brittney spears föddes och har erfarenhet av hur det var "förr".

Sen har jag ett råd eftersom du ska bli journalist:
Media idag kämpar för sin överlevnad.
Att ta bort möjligheten att kommentera, begränsa antalet inlägg och censurera är inte vägen till att bli kvar. Användare idag vill vara delaktiga, vill ifrågasätta, kritisera eller instämma och när man tar bort den möjligheten gräver man sin egen grav.
Föreläsningar har de flesta fått nog av och journalister/krönikörer/ledarskribenter som alltid ska ha sista ordet leder bara till att man tröttnar på besserwisser-mentaliteten.
Ibland har man fel, bara att bita i det sura äpplet och gå vidare, oavsett vad man lär ut på journalisthögskolan
Citera
2012-12-02, 13:31
Medlem
Doomers avatar
Hänger här mest för att det kan vara intressant att läsa sådant som inte blivit självcensurerat av journalister när olika skandaler avhandlas. Dock anser jag att trovärdigheten på det som skrivs här är extremt låg då forumet av många används som ett rent propagandaverktyg. Det mesta går ut på att skrika högst här. De delforum som inte är politiska är intressantare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in