2012-12-29, 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det stämmer att han började 1995. Han hade några sporadiska inhopp innan som ersättare för brodern Örjan. Örjan började vid den tiden få svårt att få ledigt från den bank han arbetade åt. Detta var några år innan Örjan blev sjuk och sedermera gick bort.
Örjan Blomqvist hade en mindre offensiv stil i sitt kommenterande. Jag kan inte påminna mig ett enda citat från honom.

Örjan Blomqvist hade en mindre offensiv stil i sitt kommenterande. Jag kan inte påminna mig ett enda citat från honom.
Jag har en anekdot, som - om jag minns rätt - handlar om salig Örjan. Jag har inte funderat närmare på den här historien sedan den inträffade, men jag hoppas att jag i stora drag minns rätt.
Vasaloppet 1992. Örjan Blomqvist kommenterar Vasaloppet. Eftersom Ulfbåge kommenterade OS i Albertville veckan före, tror jag att han är huvudkommentator. Österrikaren Walter Mayer, då 38 år gammal, gör en tidig utbrytning och får en ganska stor lucka. Ulfbåge och Blomqvist är överens om att det inte finns en möjlighet att utbrytningen ska hålla och Blomqvist häver plötsligt ur sig: "Nej, om det där håller, så ska jag gå härifrån ända till Stockholm."
Naturligtvis blir luckan till övriga åkare bara större och större och för varje tidskontroll som passeras, påminner givetvis en allt muntrare Ulfbåge Blomqvist om hans löfte. Till slut tystnar Blomqvist en stund och mumlar sedan att han sitter och funderar på om han har kvar tillräckligt många semesterdagar för att han ska kunna gå hem från Mora...
Lyckligtvis för Örjan, kom Janne Ottosson ikapp Mayer före Hökberg och lyckades till slut spurtbesegra Mayer med två sekunder på upploppet...