2014-04-09, 20:50
Medlem
Bara-Robins avatar
Med CSN-skulder så ligger jag nog ca. 80k back...
Citera
2014-04-09, 21:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Femtio hästar, trettio getter, 10 gladiatorer, tre slavar (mitt personliga harem av kvinnor) och tusen guldmynt.

För att vara seriös: det är inte relevant till diskussionen som jag förde.
Hur mycket får du i månadspeng och vad köper du för den?

Du bor hemma fortfarande? Ligger du med din mamma?
Citera
2014-04-09, 21:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Det är väldigt relevant eftersom du själv medgett tidigare att du är:
- utan jobb
- utan utbildning
- utan egen bostad
- utan kapital att tala om

Därutöver blir det generande uppenbart för alla som läser dina infantila google-upprapningar att:
- utan någon som helst erfarenhet från värdepappershandel
- utan väsentliga kunskaper om finansiell analys och ekonomi i allmänhet

Slutsatsen blir att du är rätt ointressant att lyssna på.
Snarare du som framstår som en infantil tonåring då du alltid hugger emot fast man presenterar fakta.

Jag uttalar mig generellt sett inte om sådana ämnen där jag inte vet vad jag snackar om.

I övrigt så är du ganska ointressant att lyssna på då du gör logiska felslut i nästan alla dina inlägg, man behöver som sagt inte vara en wallstreet mäklare för att förstå sig på ekonomi. Vill du ha flera metaforer?
Citera
2014-04-09, 21:44
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Eftersom du går omkring i diverse trådar och attackerar andra människors beslut samt försöker veta bäst är det ju rätt intressant vad du själv åstadkommit.
Attackerar? Nej. Avråder från dåliga ekonomiska beslut? Ja.

Det är väl fan inte mitt problem om vissa inte tycker om att se sanningen i vitögat, klart att någon tar illa upp om man säger att han/hon lever över sina medel eller investerar osunt.
Citera
2014-04-09, 21:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur mycket får du i månadspeng och vad köper du för den?

Du bor hemma fortfarande? Ligger du med din mamma?
En get i månadspeng, köper horor för det.

Mammaknullandet lämnar jag åt dig, du tycks ha det i närminnet också.
Citera
2014-04-09, 22:26
Medlem
Citat:
Snarare du som framstår som en infantil tonåring då du alltid hugger emot fast man presenterar fakta.

Jag uttalar mig generellt sett inte om sådana ämnen där jag inte vet vad jag snackar om.

I övrigt så är du ganska ointressant att lyssna på då du gör logiska felslut i nästan alla dina inlägg, man behöver som sagt inte vara en wallstreet mäklare för att förstå sig på ekonomi. Vill du ha flera metaforer?
Oh the irony...
Du svarar alltså på tre inlägg där folk ifrågasätter din stil och naiva arrogans, men misslyckas med att svara på frågan - du inser det nog själv.
Citera
2014-04-09, 22:43
Medlem
WACCs avatar
26 år
Jobbat två år
Skuldfri
Föräldrarna sparade ihop 100k
Kapital just nu 650k
Citera
2014-04-10, 08:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

* I en tråd angående om hyra är bättre än köpa bostad så hittade du på fakta för att passa dina argument.

* Du har redan bevisat att du inte har en aning om hur ett lån och räntebetalningar fungerar. Något som är fundamentalt i alla ekonomiska diskussioner.

* I en tråd så påtalade många för dig att du kommer att förändra dig som person när du flyttar hemifrån och kommer ut i arbetslivet. Du påstod att det kommer du inte alls att göra. Sedan i en annan tråd så skriver du att alla människor förändras av sin omgivning. (??)

Att lyssna på råd om ekonomi och arbetsliv från dig är som att lyssna på trafiktips från någon som aldrig har kört en bil i trafiken. Lite mer ödmjukhet från dig hade inte alls skadat.
Citera
2014-04-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
* I en tråd angående om hyra är bättre än köpa bostad så hittade du på fakta för att passa dina argument.

* Du har redan bevisat att du inte har en aning om hur ett lån och räntebetalningar fungerar. Något som är fundamentalt i alla ekonomiska diskussioner.

* I en tråd så påtalade många för dig att du kommer att förändra dig som person när du flyttar hemifrån och kommer ut i arbetslivet. Du påstod att det kommer du inte alls att göra. Sedan i en annan tråd så skriver du att alla människor förändras av sin omgivning. (??)

Att lyssna på råd om ekonomi och arbetsliv från dig är som att lyssna på trafiktips från någon som aldrig har kört en bil i trafiken. Lite mer ödmjukhet från dig hade inte alls skadat.
TACK!
Citera
2014-04-10, 12:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

*Hittade inte på något, påpekade endast att bostadshandel inte historiskt sett varit en bra investering och att köp endast lönar sig vid ett lågt ränteläge på lånet och om du tänker bo kvar länge på området.

*Var har jag "bevisat" detta då?

*Detta var i samma tråd och du missade tydligen poängen av mitt svar. Jag påstod aldrig att jag skulle förändras av min omgivning, jag påpekade bara att jag formats till den person jag är nu TACK VARE min omgivning.

Något mera?
Citera
2014-04-10, 13:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
*Hittade inte på något, påpekade endast att bostadshandel inte historiskt sett varit en bra investering och att köp endast lönar sig vid ett lågt ränteläge på lånet och om du tänker bo kvar länge på området.
Citat:
Oftast blir det lönsammare efter 20-30 år (för vissa tidigare tidigare, för andra aldrig, jag hör till den sistnämnda gruppen), och så länge har jag inte tänkt bo på samma ställe, så då blir det dessutom en icke-fråga för mig. Har man samma jobba och bekantskapskrets/hemort i så lång tid så då kan det löna sig att köpa, ja.
Citat:
Vad har du för källa på det?
Citat:
Givetvis visar kalkylatorn helt olika siffror beroende på livsstil och livsval (som påverkar var man bor och hur mycket man vill belåna sig).
Jag pudlar med hedern i behåll.
Fetstilt är påhittade fakta.

Citat:
*Var har jag "bevisat" detta då?
Citat:
Exempel: Du köper huset 1950, betalar 2000kr/mån i ränta. 10 år senare betalar du 4000kr, samma % p.g.a. att pengarnas värde minskar då mera pengar kommer i omlopp. M.a.o. så betalar DU ränta åt banken och lånet äts inte upp av inflationen.
Citat:
Nej, 10 år senare betalar jag fortfarande 2000kr/mån i ränta om jag har samma räntesats
Citat:
Nej, pengarnas värde har sjunkit. Du betalar fortfarande samma räntesats men du måste ge mera av dina egna pengar för att det skall motsvara det du betalade 10 år sedan.

Du betalar reell ränta till banken.
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du tänker nog lite bakvänt.

Men 2000 kronor i ränta är fortfarande 2000 kronor nominellt, även om det är ränta.
Jag var inte ensam om att veta att du visste vad du pratade om.

Citat:
*Detta var i samma tråd och du missade tydligen poängen av mitt svar. Jag påstod aldrig att jag skulle förändras av min omgivning, jag påpekade bara att jag formats till den person jag är nu TACK VARE min omgivning.
Citat:
Man formas helt enkelt kraftigt av sin omgivning och således har man ingen helt objektiv fri vilja
Vad är det som då säger att du inte kommer att förändras som person den dagen du får bo ensam och kommer ut i arbetslivet? Precis som många har påpekat för dig tidigare.

Jag känner dock att detta är väldigt off topic så vi får nog diskutera detta vidare i någon annan tråd där ärendet dyker upp igen och du påstår vad som är rätt att göra i arbetslivet rent ekonomiskt. Jag tänker i varje fall inte "bevisa" fler av dina pudlar här. Det räcker att vi konstaterat det som står ovan.
Citera
2014-04-10, 16:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Fetstilt är påhittade fakta.

Jag var inte ensam om att veta att du visste vad du pratade om.

Vad är det som då säger att du inte kommer att förändras som person den dagen du får bo ensam och kommer ut i arbetslivet? Precis som många har påpekat för dig tidigare.

Jag känner dock att detta är väldigt off topic så vi får nog diskutera detta vidare i någon annan tråd där ärendet dyker upp igen och du påstår vad som är rätt att göra i arbetslivet rent ekonomiskt. Jag tänker i varje fall inte "bevisa" fler av dina pudlar här. Det räcker att vi konstaterat det som står ovan.
Vad får dig att tro att jag skulle bli en konsumerist-fjant som springer i hamsterhjulet bara för att jag blir äldre? Menar du seriöst att man blir mentalt handikappad då man blir äldre eller?

Vissa värderar sin tid mera än andra. Jag skulle aldrig jobba hundratals timmar för att få en dyr konsumentpryl. Slöseri av liv är vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in