Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-30, 14:00
  #1
Medlem
Jag är införstådd med hur man omvandlar decimala tal till binär form, men är osäker på hur jag omvandlar ett decimalt tal med just decimaler i, till binär form.

Exempel: 9.375.

Gör jag som med heltalen (delar med två och använder resten) eller finns det något annat vis?
Citera
2012-11-30, 14:37
  #2
Medlem
Du gör enligt följande mönster med decimalbiten:

- finns det en halv eller mer i talet?
- om ja, skriv en etta i binärtalets decimaldel, annars en nolla.
- om ja, dra bort en halv från decimaltalet
- finns det en kvart eller mer i talet?
- om ja, skriv en etta i binärtalets decimaldel, annars en nolla (för båda gäller att de skall läggas till längst bak).
- om ja, dra bort en kvart från decimaltalet
- finns det en åttondel eller mer i talet?
- om ja, skriv en etta i binärtalets decimaldel, annars en nolla (för båda gäller att de skall läggas till längst bak).
- om ja, dra bort en åttondel från decimaltalet
- finns det en sextondedel eller mer i talet?
- om ja, skriv en etta i binärtalets decimaldel, annars en nolla (för båda gäller att de skall läggas till längst bak).
- om ja, dra bort en sextondedel från decimaltalet

Du fortsätter med detta tills decimaltalet blivit noll, eller tills du anser att du har tillräckligt många decimaler.
Citera
2012-11-30, 14:40
  #3
Medlem
matteyass avatar
Du kan köra andra metoden här: http://www.wikihow.com/Convert-from-Decimal-to-Binary

Fortsättningen åt höger blir förstås 2^-1, 2^-2, osv.

Edit: föregående talare beskriver typ samma metod.
Citera
2012-11-30, 14:43
  #4
Medlem
Tusen tack för hjälpen! En följdfråga: Om jag ska använda 2 komplement för att utföra en subtraktion med två sånna här tal på binär form med decimaldel, hur gör jag då när jag ska addera en etta som sista steg? Adderar jag den till första heltalet eller adderar jag det decimaldelen?
Citera
2012-11-30, 16:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pharmadreams
Jag är införstådd med hur man omvandlar decimala tal till binär form, men är osäker på hur jag omvandlar ett decimalt tal med just decimaler i, till binär form.

Exempel: 9.375.

Gör jag som med heltalen (delar med två och använder resten) eller finns det något annat vis?
Ett sätt:
9.375 (dec) = 9 + 3*1/8 (dec) = 1001 + 11*0.001 (bin) = 1001 + 0.011 (bin) = 1001.011 (bin)

Ett annat sätt:
9.375 (dec) = 75/8 (dec) = 1001011/1000 (bin) = 1001.011 (bin)
Citera
2012-11-30, 16:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pharmadreams
Tusen tack för hjälpen! En följdfråga: Om jag ska använda 2 komplement för att utföra en subtraktion med två sånna här tal på binär form med decimaldel, hur gör jag då när jag ska addera en etta som sista steg? Adderar jag den till första heltalet eller adderar jag det decimaldelen?
Till decimaldelen.

Enklast är att du temporärt flyttar binaltecknet (decimaltecknet i binära tal) så att du har heltal att arbeta med. Detta motsvarar att du gör liknämnigt och arbetar med täljarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback