2025-07-05, 14:04
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jag läste Kajsa Haidls artikel i DN från 1 juli 2025 om TV-programmet om Sverige under andra världskriget. I denna kallas Henrik Arnstad "historiker" som kritiserar faktafel i nämnda program.

Tyvärr är det största faktafelet här att Henrik Arnstad inte alls är historiker, utan en privatforskare med en pro-Sovjetisk agenda.

Göteborgsposten kallade Arnstad " charlatan" och bedragare, den ”så kallade historikern” om vilken det är ”vilseledande att presentera honom som forskare”.

Det är alltså inte politiska fiender som försöker "dissa" honom, utan den liberala Göteborgsposten.

Liknande omdömen har givits av en mängd människor inom akademia, men även allmänna kändisar. Ett litet axplock är Janne Josefsson, Peter Englund, Yrsa Stenius, Jabn Guillou, Wolodarski, Magnus Ranstorp, Johan Hakelius, Helene Lööw, Torbjörn Tännsjö, Thomas Gur, Alexander Bard, Adam Cwejman, Herman Lindqvist, Hanif Bali, Dick Erixon, Ebba Bush Thor, Jens Ganman, Lars Vilks, Johan Westerholm, Andreas Hejnö, Karl Ove Knausgård, Alice Teodorescu, Per Wirtén, Ivar Arp och DN:s egna Hanne Kjöller, Leo Kramar och Ove Svenning.

Listan kunde lätt mångdubblas.

Henrik Arnstad har ljugit om sina akademiska meriter, han har ljugit om sin värnplikt, sina arbeten hos SVT, och så vidare.

Mannen är en notorisk återfallslögnare som avvisas av en total samfälld värld av sakkunniga, intellektuella och en hel forskarnation. Detta borde helt klart framkommit i artikel. I själva verket är det så att Arnstad inte skulle fått uttala sig alls i DN då han tidigare visat prov på så total omdömeslös pseudohistorisk forskning.

Med vänliga hälsningar
nn

Du vet att jag håller med dig, men det var på DN Arnstad gjorde sig ett namn 2006. Innan dess var han bara en misslyckad historiestudent.
Citera
2025-07-05, 21:48
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
det var på DN Arnstad gjorde sig ett namn 2006. Innan dess var han bara en misslyckad historiestudent.
Jaså? Vilket exempel tänkte du på?
Citera
2025-07-06, 08:41
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Jaså? Vilket exempel tänkte du på?
Första skrev han i SvD en understrecket "Finland har fel om andra världskriget"
Sen tror jag han skrev två krönikor på.DN kultur med typ namnet Finland ljuger om nazismen

Alla tre kom 2006
Citera
2025-07-09, 21:22
Medlem
urverksapelsins avatar
Ny megaartikel i DN, där vår vördade pansargeneral Arnschtadt, presenteras som "poddproducenten", tillsammans med drabanterna Per Frohnert och Mikael Nilsson
https://www.dn.se/debatt/absurda-fak...cAnzrAU70ncymA
Citera
2025-07-30, 18:49
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Tack för synpunkt..
Vi publicerar inte repliker på kulturredaktionens texter på DN Debatt. Vi tackar därför nej till att publicera repliken.
Vi skickar den vidare till kulturredaktionen.
Med vänlig hälsning
NN
Redaktör DN Debatt
Jag svarade "Det var ingen synpunkt"
Citera
2025-09-22, 21:48
Medlem
urverksapelsins avatar
Gp, ledaren, Adam Cwejman, 250921, s2
Arnstadt nämns. Som "skribenten".
Samt mycket mer. Återkommer
Citera
2025-09-27, 09:12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Gp, ledaren, Adam Cwejman, 250921, s2
Arnstadt nämns. Som "skribenten".
Samt mycket mer. Återkommer
Ja, Adam Cwejman nämner mycket riktigt pansargeneralen i en ledare.

Importera inte fascistretoriken till Sverige
Om man i åratal anklagar sina meningsmotståndare för fascism kommer till slut galenpannor att ta en på orden och agera.

"På den tiden sattes det av många likhetstecken med att ens diskutera invandringspolitikens konsekvenser, dess utformning samt för- och nackdelar med att vandra ut i fascismens idélandskap. Detta var i den era då skribenten Henrik Arnstads ord var tongivande för den dåvarande Löfvenregeringen. Det var mot Arnstads ord som statsministern lutade sig när han skulle beskriva SD och dess politik. Och Arnstad skrädde inte orden: Sverigedemokraterna var, och är, ett fascistiskt parti oskiljbart från dess rötter."

Och till detta kan man ju tillägga att kommunister har använt denna retorik mot meningsmotståndare i ca 100 år. Syftet är att tysta kritiker och helt enkelt säga "Håll käften" när man inte vill diskutera.

Om Tidöavtalet skrev pansargeneralen att det "banade väg för den fascistiska diktaturen", var "totalitärt" samt var "ren ondska"...

Cwejman skriver vidare:

"Själva begreppet “fascist” är ett exempel på en idé, eller beteckning, som har fått ett eget liv och nästan omedvetet förts vidare genom generationerna. Det har börjat fylla rollen av en religiös myt eller berättelse som säger något viktigt om vad som är godhet och ondska."

Och varifrån härstammar denna rappakalja? Jo, den var en del av den världsbild som kommunistdiktaturen Sovjetunionen ville upprätthålla. T.ex. kallades berlinmuren officiellt för den "antifascistiska skyddsvallen" Alltså var det demokratiska Västtyskland "fascistiskt".

"Det är i radikalvänsterns världsbild det här begreppet följer med, överlever, och sedan tillämpas i helt nya sammanhang. Sovjet faller, marxism-leninismen förpassas till obskyra publikationer och seminariesalar. Men den helt centrala fiendebilden överlever i språkbruket."

Mycket bra artikel av Adam Cweijman.
Citera
2025-09-27, 16:43
Medlem
urverksapelsins avatar
2025-09-22, 15:09 #1337
Hoppsasteg
Eftersom artikeln är öppen så länkar jag härmed till den.
https://www.gp.se/ledare/importera-i...c-0677f4918549
Personligen tror jag att Arnstad syns så lite i media nuförtiden att han blir själaglad över att bli omnämnd, om än i osmickrande ordalag.

2025-09-22, 15:16 #1338
urverksapelsin
inte en chans. Att bli kallad "skribenten" är ett fruktansvärt slag. Att GP häromåret kallad honom charlatan måste varit fasansfull för honom. Överhuvudtaget att nämnas som ett skolexempel på hur man INTE skall resonera i forskning eller politik borde få honom gråtfärdig.

Nej, han mår inte bra när han läser dagens GP. HA uppfattar sig som en riddare, en föregångare, en ensam hjälte mot ett hav av fascism. Att han inte erkänns av de han trodde var allierade måste veta total förnedring.
Citera
2025-09-27, 17:04
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
2025-09-22, 15:09 #1337
Hoppsasteg
Eftersom artikeln är öppen så länkar jag härmed till den.
Personligen tror jag att Arnstad syns så lite i media nuförtiden att han blir själaglad över att bli omnämnd, om än i osmickrande ordalag.

Hm, jag lägger in en länk som funkar.

Citera
2025-10-01, 18:32
Medlem
urverksapelsins avatar
Undrar vad han tycker om imamen i Kristianstad som berättar hur man slår sin fru. Islamofobi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in