2012-12-02, 17:03
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corvidae
Oavsett hur står akademisk tyngd hans verk har så verkar det inte alls löjligt att ifrågasätta hans uppsats då det inte rör sig om några 90hp. Enligt betygen har Arnstad endast lyckats klara av 43.5hp när han påbörjar sin "C-uppsats" vilket jag anser gör det helt sjukt att ens lägga något som helst värde till den som en akademisk uppsats.

Att människan sedan därefter läst ytterligare poäng gör inte uppsatsen mer akademiskt värdefull. Avsikten med uppsatsen måste väll ändå vara att uppvisa sina kunskaper i ämnet och förståelse för hur det skall presenteras på ett korrekt sätt i den akademiska värden.

Jag förstår att du inte kan bedöma en uppsats kvalitet själv om du saknar sådan kunskap från din gymnasieutbildning, men för oss andra betyder inte en fil kand att de verk en författare producerar blir kvalitetsmärkta.

En bok ska alltid bedömas för dess innehåll och kan läsaren inte avgöra om det är blaj eller bra utan att veta om författaren läst 90 eller 180 hp så är det illa. Mycket illa.
Citera
2012-12-02, 17:07
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dislike
Jo hans verk blir per automatik värdelösa på grund av hans lögner!! Jag vet inte vem du är och varför du trollar i tråden för jag har svårt att tro att de är seriös. Skulle kunna vara så att "Kandidaten", som ju har vanan att ljuga, det vet vi nu, är sammankopplad med dig. Inget förvånar mig längre när det gäller "Kandidaten". Hujedamig!!!

Med det uttalandet är du därmed i min värld diskvalificerad att uttala dig om någonting som har med akademiska studier eller författarskap att göra.

Jag trodde inte att sådan ignorans gick att uppbåda ens på Sveriges värsta hatforum.

Angående att jag skulle vara Henrik Arnstad eller "sammankopplad" med honom så råder jag dig att ringa psykakuten. Det kan röra sig om en psykos.
Citera
2012-12-02, 17:08
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Självklart var Mannerheim en hjälte.

Angående krigsstarten är det sant att Sovjet anföll först genom bombningar av finska städer. I praktiken hade dock Finland redan inlett en militär samverkan med Tyskland (t.ex. befann sig tyska förband redan i finska Lappland), vilket gör frågan om den finska neutraliteten tveksam faktiskt. Som Huldt skriver var det omöjligt för Finland att hålla sig utanför kriget. Arnstad tycks dock tro att ryssarna skulle ha accepterat ett tyskt anfall via ett "neutralt" Finland, vilket knappast är sannolikt.

Men även om det hade varit möjligt för Finland att hålla sig utanför kriget så har åtminstone jag svårt att förstå varför det skulle vara så fel att liera sig med Tyskland i syfte att försöka återta förlorade landområden. Krig är realpolitik. De allierade var ju på Stalins sida, vilket Arnstad inte tycks se några som helst problem med.

Det problematiska med Arnstad är att han betraktar hela krigsskedet med utgångspunkt i förintelsen, trots att denna ännu inte var inledd när fortsättningskriget startade. Arnstad hävdar bombastiskt att Finland genom att välja "fel" sida i kriget i förlängningen blev skyldiga till judarnas förintelse (härav hans boktitel Skyldig till skuld). Det är inte så litet magstarkt av honom.

Från Finlands horisont var det de allierade som bytte sida under WWII.

Jag vågar inte vara mer OT i tråden nu.
Citera
2012-12-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Han får sannolikt snart en anställning hos Forum för levarnde historia.

Ja, det eller Expo är väl det enda som återstår.
Citera
2012-12-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag förstår att du inte kan bedöma en uppsats kvalitet själv om du saknar sådan kunskap från din gymnasieutbildning, men för oss andra betyder inte en fil kand att de verk en författare producerar blir kvalitetsmärkta.

En bok ska alltid bedömas för dess innehåll och kan läsaren inte avgöra om det är blaj eller bra utan att veta om författaren läst 90 eller 180 hp så är det illa. Mycket illa.

Bara så att jag förstår dig rätt. Du argumenterar emot hur Arnstad behandlas i tråden men du håller med om att han har ljugit om sin examen?
Citera
2012-12-02, 17:11
Medlem
Citat:

Låter lite som han Thomas Salme som flög utan certifikat i 13 år.
"Äh, jag kan ju flyga, vad ska man med cert till."
Citera
2012-12-02, 17:12
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Henrik Arnstad använder själv ofta och gärna personangrepp, samt anklagar meningsmotståndare för att sakna "auktoritet" (d.v.s. adekvat utbildning, meriter, etc.).

"Varför har Herman Lindqvist skrivit så här?
– Jag har ingen bättre förklaring till det än att han har blivit knäpp, säger Henrik Arnstad."
http://www.unt.se/kultur/lindqvists-memoarer-stoppade-av-forlaget-1815536.aspx

Henrik Arnstad ‏@arnstad:
Den sk "historikern" Herman Lindquist ställer upp för nazistsajt! http://t.co/cJkJdWd1 #svpol

Arnstad, som ägnat 11 år åt research, svarade med att påpeka att Torstila faktiskt inte kunnat peka på ett enda faktafel, och rekommenderade det finska utrikesministeriet att ta en grundkurs i historia."
http://macworld.idg.se/2.1038/1.112992

Henrik Arnstad ‏@arnstad:
Och våra konstnärer, fortsätter de stödja rasisten Vilks? http://t.co/f7NLTIJ8

Och så har vi tönten Stellan Bojerud (#SD) i riksdagen. "Intressen: Damer (helst utan kläder)". #svpol #fascism htt p://yfrog.com/j2h6fdp
2:55 F.M. - 8 sep 12
ht tps://twitter.com/arnstad/status/244373285196922880
Mats Carlsson ‏@LilleMats
@arnstad Well, Jonas Sjöstedt uppskattar honom som mil historiker, och blev 2009 chockad över han gått med i SD http://jonassjostedt.se/?p=1033
Henrik Arnstad ‏@arnstad
@LilleMats Dock! Har han ett enda akademiskt poäng i historia? #bojerud #fascism

Och ni måste ta dessa mediavana herrar i försvar och å deras vägnar slänga skit på Arnstad, menar du? Please, stå iaf för att ni är omogna pajasar som känner blodvittring och likt pojkarna i Flugornas herre svetsar er samman genom att vässa er spjut i jakten på grisen.
Citera
2012-12-02, 17:14
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:

Gäller det även en bok om bra eller dåliga metoder om hjärnkirurgi?
Citera
2012-12-02, 17:14
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ja, det eller Expo är väl det enda som återstår.
Han har redan jobbat för Expo.
Citera
2012-12-02, 17:15
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Och ni måste ta dessa mediavana herrar i försvar och å deras vägnar slänga skit på Arnstad, menar du? Please, stå iaf för att ni är omogna pajasar som känner blodvittring och likt pojkarna i Flugornas herre svetsar er samman genom att vässa er spjut i jakten på grisen.

Med ditt resonemang är det inte fel att köra bil utan körkort bara man på ett övertygande sätt kan framföra ett fordon ?
Citera
2012-12-02, 17:16
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Utav ren nyfikenhet, hur syns du att DN skulle hantera detta som har kommit upp..?

Jag har ingen uppfattning om på vilka premisser han blivit anställd eller hur allvarligt DN ser på att en medarbetare farit med sådan osanning.

Jag tror inte att det kommer att anses tillräckligt allvarligt för att han ska förlora jobbet, men som arbetsgivare skulle jag ha avkrävt en förklaring och gett honom en skriftlig varning samt varit extra vaksam med att kontrollera hans framtida texter. Han skulle inte bli slängd framför ett tåg, inlagd på psyket, blivit avrättad på torgget etc som framförts på flashback. Jag tror att många flaschbackare skulle trivas utmärkt i en diktatur.
Citera
2012-12-02, 17:17
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Självklart var Mannerheim en hjälte.

Angående krigsstarten är det sant att Sovjet anföll först genom bombningar av finska städer. I praktiken hade dock Finland redan inlett en militär samverkan med Tyskland (t.ex. befann sig tyska förband redan i finska Lappland), vilket gör frågan om den finska neutraliteten tveksam faktiskt. Som Huldt skriver var det omöjligt för Finland att hålla sig utanför kriget. Arnstad tycks dock tro att ryssarna skulle ha accepterat ett tyskt anfall via ett "neutralt" Finland, vilket knappast är sannolikt.

Men även om det hade varit möjligt för Finland att hålla sig utanför kriget så har åtminstone jag svårt att förstå varför det skulle vara så fel att liera sig med Tyskland i syfte att försöka återta förlorade landområden. Krig är realpolitik. De allierade var ju på Stalins sida, vilket Arnstad inte tycks se några som helst problem med.

Det problematiska med Arnstad är att han betraktar hela krigsskedet med utgångspunkt i förintelsen, trots att denna ännu inte var inledd när fortsättningskriget startade. Arnstad hävdar bombastiskt att Finland genom att välja "fel" sida i kriget i förlängningen blev skyldiga till judarnas förintelse (härav hans boktitel Skyldig till skuld). Det är inte så litet magstarkt av honom.

Det är ju helt omöjligt att analysera Fortsättningskriget utan att ta med Vinterkriget i analysen. Finland ville ha tillbaka de områden som de hade förlorat tidigare, som du själv säger. Arnstad verkar ju helt ignorera att det var Sovjetunionen som helt oprovocerat anföll Finland i ett imperialistiskt anfallskrig mot en icke hotfull nation. Allt Finland gjorde var att försvara sig mot anstormande kommunister som ville döda dem och ockupera landet.

Arnstad menar att Finland kanske var Nazitysklands viktigaste allierade, vilket är totalt nonsens. Det fanns många fler länder som bidrog med soldater i den tyska krigsinsatsen än Finland. Bland annat kunde Finland ha hjälpt till att skära av försörjningen till Leningrad under belägringen, men man valde att inte göra det. Arnstad verkar inte tycka om Finland eftersom dom är stolta nationalister. Alliansen med Tyskland var bara en realpolitisk nödvändighet, det var inte av ideologiska skäl som man allierade sig med Tyskland. Det verkar Arnstad helt bortse ifrån. Jag undrar hur många riktiga historiker som köper Arnstads resonemang. Av det jag har läst om det här kan jag inte minnas att någonting har nämnts som pekar på det Arnstad babblar om.

http://www.youtube.com/watch?v=QT4vfFCnxyg
Senast redigerad av Diagoras 2012-12-02 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in