Citat:
Ursprungligen postat av
krautbrain
Tycker jag läst det mesta i tråden men har aldrig hört detta innan.
Arnstad har, enligt egen utsago, Wallraffat den Nazistiska rörelsen. Han rakade huvudet och klädde på sig munderingen i uppdrag för någon lokaltidning (taktiskt nog nämner han inte vilken). Han säger att han satt med på nassemöten och blev så övertygad av vad som sades att han blev en rasist. Hahaha detta är bara för mycket. Jag köper inte historian för ett ögonblick men borde inte vara så svårt att hitta ett reportage om detta nu är sant.
Klippet nedan. Orkade inte se hela för de två andra som var med var jordens torraste. Det är ju galenpannan man vill se.
https://youtu.be/8CSLVHc6cWc?t=3m13s
Han påstår att detta skedde 1991 vilket jag har svårt att tro. Det låter ju orimligt att han fått vara med i sådana möten utan att ha hängt ihop med ledartyperna iallafall ett tag, inga grupperingar som man tar sig in i en handvändning direkt. Bla fick man visa att man tålde alkohol ganska bra. Har svårt att tänka mig Arnstad som fyllekaja redan 1991. Bla säger Arnstad att han hade på sig Dr Martens kängor. Jävligt bra minne verkar han ha iallafall (!!!) Dr Martens kängor var väl inte poppis just då, antagligen var de dyra och det fanns säkert inte många affärer som sålde Dr Martens - inte ens i Stockholm. 1991 var den berömda finanskrisen, med att den svenska kronan dök som en sten - Alla importvaror blev svindyra över några veckor, det är inte sannolikt att skinheads köpte sådana brittiska kängor
Det lilla minnet jag har av skinheads så långt tillbaka i tiden var att alla hade de arme'ns kängor på sig. De såldes bla på Överskottsbolaget i Solna (ÖB). Det fanns också några finska kängor som var bra.
Graninge var några andra kängor som var omtyckta bland skinheads
Dr Martens kängor var väl framförallt populära hos brittiska skinheads, men långt senare, förmodligen helt utanför svenska skinheads budget.
Brittiska skinheads hade de också framförallt brittiska arme'ns kängor, åtminstone då på den tiden.
Många skinheads var rätt så lusfattiga och hade inte råd med så mycket, bla robbade de klädinsamlingslådor för att hitta passande kläder. Åtminstone vad jag fick höra ifrån folket på Fryshuset, Stockholm.
Det var vanligt att de snattade också i butikerna. Men det är ju lite svårt att snatta skor, eller hur ?
Skinheads hade ifrån början inte ett eget mode, utan hade de kläder de hade,
Bruket att soldater och interner hade snaggat eller rakat huvud har helt enkelt att göra med att man där kunde hålla huvudlössen och skabben under kontroll. Det är faktiskt farligt med mycket huvudlöss eller skabb, de kan ge upphov till svårläkta sår.