2017-06-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om du verkligen vet något om hans tid i försvarsmakten så dela med dig, för all del.
Ja vad skall man säga, en malaj är en malaj dvs ej stridsduglig person. Minns inte honom, han sopade korridorerna när vi andra var på Tofta skjutfält. Kul dock att han låtsas som att han varit befäl inom stridsvagn.
Citera
2017-06-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Ja vad skall man säga, en malaj är en malaj dvs ej stridsduglig person. Minns inte honom, han sopade korridorerna när vi andra var på Tofta skjutfält. Kul dock att han låtsas som att han varit befäl inom stridsvagn.

Umgicks du med honom? Satt ni i samma fikarum någon gång eller så?
Citera
2017-06-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Umgicks du med honom? Satt ni i samma fikarum någon gång eller så?

Nej, jag låg i Havde två våningar över malajerna. Det var mig veterligen ingen bland befälseleverna som umgicks med malajer.
Citera
2017-06-05, 21:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Det var mig veterligen ingen bland befälseleverna som umgicks med malajer.
Nej, så såg förstås uppdelningen ut.
Men nu var det ju så att pansargeneral Arnstad antogs till PBS och påbörjade sin utbildning där. Det är dock oklart hur många månader han stod ut, men han ska ju ha deltagit så pass länge att han lyckades köra över en bil med "sin" stridsvagn, om nu inte även det är tomt skrävel.

Det borde väl ha blivit känt och en anledning att håna hans oduglighet (som man gör i det militära med dem som skulle bli faror i krig). Jag vet inte hur stort P18 är och hur många bilar som krossas av stridsvagnar varje år, men en sådan incident måste väl ändå alla som låg där då känna till.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-06-05 kl. 21:28.
Citera
2017-06-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Men nu var det ju så att pansargeneral Arnstad antogs till PBS och påbörjade sin utbildning där. Det är dock oklart hur många månader han stod ut, men han ska ju ha deltagit så pass länge att han lyckades köra över en bil med "sin" stridsvagn, om nu inte även det är tomt skrävel.

Det borde väl ha blivit känt och en anledning att håna hans oduglighet (som man gör i det militära med dem som skulle bli faror i krig). Jag vet inte hur stort P18 är och hur många bilar som krossas av stridsvagnar varje år, men en sådan incident måste väl ändå alla som låg där då känna till.

Äh det är gamla rykten, det där det förekom i alla P-regementen, alltså en form av modern skröna - Dock så på ett regemente (P2 Hässleholm) hade de ställt upp en bil, en svart gammal PV. Och under övningen som var öppen för allmänheten så ropades det ut i högtalarna att ägaren till bil NN måste flytta den omgående. Det var naturligtvis ingen som hörde av sig så stridsvagnen (en Centurion, Strv 101) som kom körande körde helt sonika över den. Den blev rätt så platt. Fast de hade ju småfuskat lite grand förstås med att ha plockat ut batteri, motor o växellåda plus bensintanken.

Samma grej gjorde de i Skövde (P4) några år senare men då var det en folkvagn (en bubbla), den vart ännu plattare, platt som ett serveringsfat blev den.

Men visst kan det varit sant att HA kan ha "råkat" plattat till någon bil. Men det borde vid det här laget varit allmänt känt tycker man. En sådan kalasnyhet borde väl inte undgått någon ?

Citat:

Ja fast 1987-1988 var det väl lätt att bli malaj, FM hade väl skurit ner rätt kraftigt ifrån 1975-1977 på antalet som skulle utbildas för högre behörigheter (*). Minns ej hur det låg till.

Uttrycket malaj kommer ju ifrån SydostAsien där alla kroppsarbetande hamnarbetare kallades väl malajer av de svenska sjömän som besökte hamnarna. I Indien hette hamnarbetarna istället kulier, dvs helt enkelt bärare. Ryska kulaker är väl i stort sett samma ord.

Så jag tror att den folkliga beteckningen "malaj" i FM kom ifrån svensk sjömansvokabulär. Helt enkelt en liten, spinkig, men seg kroppsarbetare.

Det behövdes inte mycket kroppsdefekter då på 1980-talet, förräns en värnpliktig skulle klassas som malaj. Nedsatt hörsel på ett öra, nedsatt syn på ett öga, plattfot, you name it...
I HAs fall kanske det var skallen som blev mätt med fel passare ?

Kanske denna nedklassning ifrån strv-befäl till malaj är orsaken till HAs revanschlusta ?
Att HA när han ryckte in trodde att han skulle få en befälsplacering, men att det blev något helt annat
Och att det påpassligt nog senare i livet kom revanschen att handla om att jaga "rasister", i hans fall hjärnspöken..

Dvs han trodde att han skulle bli befäl och så fick han bli något annat.

Hade Arnstad varit född i något annat decennium så hade han kanske jagat något annat. Hade han varit äldre så hade han väl varit finansvalp eller mäklare istället ?

Å andra sidan så var slutet av 1980-talets politik rätt så infekterat av problematiken med skinheads, och tex BSS (Bevara Sverige Svenskt) . Även om skinheadsen inte var så många (flera av dem fd punkare), så kunde de ju vara ett rejält störningsmoment ibland. Medans invandrarkidsen i Sthlms förorter sniffade lim och thinner och kluddade med graffitti, så ville skinheadsen lära dem vanlig hut, och få dem att sluta med graffittin. Det gick väl sådär kan man ju säga, de flesta av skinheadsen var väl bara allra bäst på att vara bakfulla sägs det ?

Arnstad låter i och för sig som ett relativt nytaget namn, är det någon som har koll på när namnbytet kan ha skett ?

(*) Svensk statsekonomi var väl då tillfälligt på väg ner, oljekriserna tidigare hade väl då slagit igenom fullt ut i statsbudgeten. Tex varvskrisen inleddes ju då mm. Värnpliktsverket fick sig väl också en släng av sleven, typ...
Citera
2017-06-06, 03:12
Medlem
vanarts avatar
Extra lustigt blir det när Arnstad vill ge sken av att vara stridsduglig, befälselev, stridsvagnschef men bara var malaj (=odugling, latmask, maskare, simulant, plattfot osv). Han poserar med pilbåge och "actionkläder" som den värsta Rambo... Det hela är talande för vilken typ av människa han är dvs en betahanne och en haverist:
- Mindrevärdeskomplex
- Militär karriär - malaj
- Akademisk karriär - enstaka kurser
- Mediaframträdanden - imbecillt intryck
Citera
2017-06-06, 08:19
Medlem
Citat:

Sant är att en befälsbil, tror det var en folkvagn kombi, kamouflagemålad blev överkörd under mörkerkörning på Tofta Skjutfält. Ingen satt i, jag kom några fordon senare och bilen var helt platt efter ha manglats av en 52 tons centurion. Tvivlar på att föraren hette Arnstad.

Jag kommer inte ihåg namnet på föraren mer än att farsa var advokat och lyckades avstyra skadeståndskrav från det militära. En sådan udda fågel som Arnstad hade jag kommit ihåg, det var nog inte fler än 20 som var PBS/KBS på stridsvagn.

Malajerna låg på vången under PBS/KBS i kasernen Havde, det kanske räcker i hans skruvade värld för att bli pansargeneral?
Senast redigerad av femtaliess 2017-06-06 kl. 08:23. Anledning: felsav
Citera
2017-06-06, 10:19
Medlem
Malaj och någon enstaka kurs på högskolan gör honom i hans värld till historiker och stridsvagnsbefäl, ja vad säger man?
Senast redigerad av femtaliess 2017-06-06 kl. 10:19. Anledning: felstav
Citera
2017-06-06, 10:45
Medlem
UT64s avatar
Ja, Arnstad älskar titlar. Det blir ett substitut för hans undermåliga kunskaper,
gräsliga personlighet och löjliga utseende.

I Arnstads lilla värld är han: F.d. stridsvagnsofficer, historiker, exekutiv producent,
vetenskapsjournalist.. you name it.

I verkligheten är han: F.d. malaj med uselt slutbetyg, student som läst blandad kurser,
politisk aktivist, paranoid o.s.v.

Snacka om (själv)bedrägeri.
Citera
2017-06-06, 11:11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Malaj och någon enstaka kurs på högskolan gör honom i hans värld till historiker och stridsvagnsbefäl, ja vad säger man?
Det är naturligtvis intressant att någon deltar i tråden som låg på P18 samtidigt med Stollen, och det har väl efterfrågats tidigare för verifiering av rykten. Men det är vanskligt att lita på vad någon anonymt skriver på ett forum, särskilt då Stollens beskrivning av sin sejour på Gotland ändå bär sannolikhetens prägel och han på sin hemsida lyckas prestera några bevis – om än inte entydiga – och en trovärdig självutlämnande historia.
Citat:
Ursprungligen postat av Stollen Arnstad
Denna gång sprids uppgiften att jag inte gjort min värnplikt som stridsvagnschef på P18 i Visby 1987-1988. (…)
Jag ryckte in i det militära en solig sommardag 1987, som värnpliktigt befäl (PB) på regementet P18 i Visby. Ett pansarregemente som inte längre existerar. (…) Vi inkvarterades på Livkompaniet, fick uniformer och togs till de stridsvagnar som skulle bli våra andra hem under de kommande månaderna.
(…)
Efter nära åtta månader hade jag fått nog, efter att ha tillbringat gotländsk vinter i tält och stridsvagn på Tofta skjutfält. Jag ville hem till Stockholm och börja jobba. Befälen lät mig också villigt avbryta min utbildning, jag var nog en av de sämsta stridsvagnschefer de sett. En gång körde vi över en lastbil med vagnen, minns jag. Mitt betyg från P18 var på rekordlåg nivå, men jag brydde mig inte.

Efteråt krigsplacerades jag som menig på en värnkanon vid Upplandskusten, har jag för mig.
http://www.webbsidor.com/?p=425

Det finns också en helt egen tråd för Stollens bravader i det militära.
(FB) Värnkanonsoldat, 7.5 mån, menig, vitsord: X55. (Henrik Arnstad /Mod)

Jag hoppas du ursäktar, men Arnstads egen beskrivning förefaller än så länge vara den som bäst stämmer överens med verkligheten. Bl a förklaras hans usla betyg (som bekräftats genom offentliga uppgifter) och krigsplacering bättre överens med en avbruten PBS-utbildning än en inryckning som malaj. (För hur f-n bär man sig åt som malaj för att få absoluta bottenbetyg?!)
Samtidigt utesluter hans beskrivning av den överkörda lastbilen inte att någon annan faktiskt bar skulden och han skarvar i lite för att få det att se ut som om han själv gjorde det, medan han garderar sig med "minns jag" om någon skulle syna lögnen. Att lägga in en överkörd lastbil kan också vara ett sätt att skyla över den egentliga orsaken till misslyckandet, som är mer besvärande för hans civila karriär.

Kom gärna med mer detaljer som kan belysa vad i Stollens historia som är sanning respektive överdrifter och rena lögner!
Citera
2017-06-06, 11:35
Avslutad
Citat:
Jag hoppas du ursäktar, men Arnstads egen beskrivning förefaller än så länge vara den som bäst stämmer överens med verkligheten. [...]
Samtidigt utesluter hans beskrivning av den överkörda lastbilen inte att någon annan faktiskt bar skulden och han skarvar i lite för att få det att se ut som om han själv gjorde det, medan han garderar sig med "minns jag" om någon skulle syna lögnen.

Håller med, verkar mycket underligt att Arnstads skildring skulle vara helt uppdiktad.

Som du också nämner är incidenten med lastbilen rätt vagt och korthugget beskriven. Kan man inte tänka sig att det handlar om ett planerat moment, och alls inte en olycka? Rent textlogiskt, så att säga, kan man det. Han säger ju inte att han/de klantade till det med just det. Nått sådant borde väl kunna ingå i en utbildning för att köra stridsvagn? Hantera lite hinder, så att säga.

(Har läst nån tigermanual från WWII, där det med emfas avrådes från att använda kanonen för att oskadliggöra mg-nästen. Istället ska man själv använda MG-Feuer, eller ännu bättre, helt sonika köra över dem. "MG ist billiger als Kanone! Walzen ist billiger als MG!" )
Citera
2017-06-06, 12:08
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis intressant att någon deltar i tråden som låg på P18 samtidigt med Stollen, och det har väl efterfrågats tidigare för verifiering av rykten. Men det är vanskligt att lita på vad någon anonymt skriver på ett forum, särskilt då Stollens beskrivning av sin sejour på Gotland ändå bär sannolikhetens prägel och han på sin hemsida lyckas prestera några bevis – om än inte entydiga – och en trovärdig självutlämnande historia. http://www.webbsidor.com/?p=425

Det finns också en helt egen tråd för Stollens bravader i det militära.
(FB) Värnkanonsoldat, 7.5 mån, menig, vitsord: X55. (Henrik Arnstad /Mod)

Jag hoppas du ursäktar, men Arnstads egen beskrivning förefaller än så länge vara den som bäst stämmer överens med verkligheten. Bl a förklaras hans usla betyg (som bekräftats genom offentliga uppgifter) och krigsplacering bättre överens med en avbruten PBS-utbildning än en inryckning som malaj. (För hur f-n bär man sig åt som malaj för att få absoluta bottenbetyg?!)
Samtidigt utesluter hans beskrivning av den överkörda lastbilen inte att någon annan faktiskt bar skulden och han skarvar i lite för att få det att se ut som om han själv gjorde det, medan han garderar sig med "minns jag" om någon skulle syna lögnen. Att lägga in en överkörd lastbil kan också vara ett sätt att skyla över den egentliga orsaken till misslyckandet, som är mer besvärande för hans civila karriär.

Kom gärna med mer detaljer som kan belysa vad i Stollens historia som är sanning respektive överdrifter och rena lögner!

Det enda överkörda fordon under min tid var som sagt en folkakombi, kamouflagemålad, som Regementschefen för A7 ställde på en väg på Tofta skjutfält (samövning med P18) för att få lite kortare bit att gå till stabstältet. Det var becksvart vinternatt, så det var inte så bra ide att parkera en kamouflagemålad bil där stridsvagns- och pansarskytteplutonerna ryckte fram under mörkerkörning. Den bilen (vänstra halvan) var max 30 cm hög efter överkörningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in