Citat:
Ursprungligen postat av
vesc
Arnstad parodierar naturligtvis sig själv bättre än någon annan.
Första ordet i den första meningen är rasism.
Jag vet själv inte hur man ska tolka hans uttalande.
Antyder han att rasister är skickliga politiker som endast vill komma till en maktposition och egentligen inte drivs av varken oförstånd eller hat men en genomtänkt agenda?
Är cirkeln sluten?
"SD är ett politiskt parti -> rasistiskt parti -> nazistiskt parti -> fascistiskt parti -> terrorist parti -> politiskt parti"
Vesc, du är den första som bemärker denna djupa maktteoretiska insikten hos Arnstad. Får jag äran att namnge lagen?
Den Arnstadianska Cirkel. DAC kännetecknar det interna ontologiska konstitutionsförhållandet mellan rasism och politik. Du kan ha rätt i din analys av cirkelns strukturella moment. Själv tror jag den är kortare och ska generaliseras: Rasism är makt, makt är politik.
Egentligen rör det sig således om två olika lagar. Det är i analysen, den ideologiska diagnosen, att cirkelstrukturen blir uppenbar. Ett kuriosum är att denna logiska struktur motsvarar Arnstads argumentationsform, som alltid är cirkelargumentation!
Diagnostisk problem:
1) Är SD ett rasistparti?
1.1) SD är ett politiskt parti.
Via lag 2: SD är ett maktparti.
Via lag 3: SD är ett rasistparti.
Sedan har vi alltså visat, genom cirkellagen (som egentligen bara är en pedagogisk förkortning) att SD är ett rasistparti.
Om man vill gå vidare, kan man inflika den mycket plausibla
historiska tesen, som Arnstad upptäckte, att rasistpartier sannolikt är fascistpartier. Således har vi slått fast:
a) SD är ett rasistparti och b) sannolikt ett fascistparti. Mot b kan anföras att de sprack taket för storlek. Men Arnstad grubbler fortfarande över vilken rasistanklagelse som ska anföras mot den kritiken!