2012-12-01, 01:52
Medlem
Omarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det enda jag undrar över är att du i dina inlägg, ena stunden skriver om Henrik Arnstad i tredje person. För att några meningar därunder skriva JAG...

Det är väl klart det är förvillande?

Inte ens Arnstad kan vara så jävla dum.
Citera
2012-12-01, 01:54
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Men för helvete

Källorna Friatider mfl som hittills angetts är kända för osaklighet, bias och att vara allvarligt tendentiösa. Inga vettiga personer tar dem på allvar. Dock är det är klart graverande att Arnstad under eftermiddag/kväll suttit och raderat sina tidigare uppgifter på nätet. Vilken giveaway.

Tyvärr börjar tråden dock alltmer anta karaktären av hatdrev.
Jag förstår att fb-fascisterna naturligtvis inte gillar mannen - men vad gäller hans påståenden i böcker och media - vore det inte vettigare att bemöta de sakuppgifter han lämnar istället? Det verkar sannolikt att killen ljugit om sina examina - vilket ju är.. töntigt och falskt. Men vad gäller hans skriverier bör man ju trots allt se till vad han faktiskt skriver och inte hans bakgrund. Hämnd är en maträtt som smakar bäst när den är kall. Annat tyder på en viss.. feghet menar jag.

En undran har jag dock: finns det några medstudenter/föreläsare till Arnstad i tråden? Vore intressant att få era synpunkter.
Senast redigerad av hundensår 2012-12-01 kl. 02:00.
Citera
2012-12-01, 01:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Det går.
Ja, på min tid var det bara att gå vidare till nästa nivå förutsatt att man klarat 3/4 av en kurs, om jag inte minns helt fel. Sen fick man gå tillbaks och göra resten senare.
Citera
2012-12-01, 01:56
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Kan ingen jävrl redamut begreppen här, har karln gjort en c-uppsats eller ej?
Det börjar bli oklart. Han kan ha skickat in en A-uppsats till Krigsarkivets biblioteket för att han skulle få en till "bok" i sin bibliografi.

Om det är en C-uppsats är den inte godkänd och han är fortfarande inte i närheten av en kandidat.
Citera
2012-12-01, 01:57
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Äsch! Uppsatsen 16,5 p är en C-uppsats. Hans B-uppsats kallas "Historiskt uppsatsmoment" och är infört i rullorna 1996-06-12. A-uppsatser förekommer inte, även om det förekommer uppsatsliknade studiemoment på grund-/A-nivå.

En grundkurs på 75 högskolepoäng?

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2012/11/arnstad.pdf

Det låter faktiskt rimligt. Även om det i så fall inte är (halvvägs till) fil kand i historia.
Citera
2012-12-01, 01:57
Medlem
SnigelUnos avatar
Ytterligare lögner från lögnaren Henrik Arnstad, så här ser hans annons ut där han försöker sälja sig själv som talare:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.sverigestalare.se/talare/henrik-arnstad/
Henrik Arnstad är författare och journalist med kandidatexamen i historia. Han arbetar med historiska frågor angående politik, krig samt moral, med nazismen och fascismen som speciellt fokus.
Skulle vara otroligt underhållande att höra Henrik Arnstads tal om moral. Hur ser han på att ljuga om akademiska meriter? Skärmdump finns som vanligt här.
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Kan ingen jävel reda ut begreppen här, har karln gjort en c-uppsats eller ej?
De kan vara så att han skickat in sin A-uppsats till olika arkiv, däribland Krigsarkivet och KB. Möjligt att han skrivit dit att det är en kandidatuppsats (C-uppsats) men det saknar relevans för om han har en godkänd kandidatuppsats på universitetsnivå. Om han inte har det blir det bara ytterligare en lögn.
Senast redigerad av SnigelUno 2012-12-01 kl. 02:02.
Citera
2012-12-01, 01:58
Medlem
Omarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Mmm... Reefat el Sayed ljög om sin doktorshatt, vilket avslöjades 1986, och det kommer de flesta fortfarande ihåg skulle jag tro. Likaså fick universitetet i Fairfax en framskjuten position i det svenska medvetandet genom Sven-Ottos insatser.

Skulle tro att också detta kan få fäste på någon tapet i det svenska folkhemmet. Särskilt om man beaktar att Arnstad tidigare fått skarp kritik för brister i sin "forskning". Dessutom har han ju stuckit ut hakan rejält när han kritiserat Herman Lindqvist för historieförfalskning:
http://www.expressen.se/nyheter/herman-lindqvists-bok-stoppas/

Den som kastar första stenen...
Blir tyvärr knappast någon grej i klass med nämnda. Han är enligt medierna ( makthavarna) ingen makthavare, okänt namn för flertalet även om hans lögner satt sig, men framförallt har han aldrig betraktats som historiker av andra än media och allmänheten, och varför skulle media skrika ut sin egen inkompetens? Svårt att utan gammalmedia sprida det till de breda folklagren.
Senast redigerad av Omarsel 2012-12-01 kl. 02:01.
Citera
2012-12-01, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Det börjar bli oklart. Han kan ha skickat in en A-uppsats till Krigsarkivets biblioteket för att han skulle få en till "bok" i sin bibliografi.

Om det är en C-uppsats är den inte godkänd och han är fortfarande inte i närheten av en kandidat.

På min tid var uppsatserna på A-nivå ingalunda några 38 sidor som i länken till riksarkivet.
Citera
2012-12-01, 02:00
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus

Om det är som Sven-Gustaf skriver så är "Historisk uppsats" 16,5 p en C-uppsats eller motsv, och samma som "Kandidatuppsatsen" om Vasa.
Citera
2012-12-01, 02:01
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Om han har en C-uppsats färdig är det säkert inte omöjligt, beror på var nånstans och hur hårt söktryck.

Där ser man, olika krav nu för tiden alltså.

Då undrar jag en annan sak. Jag var av uppfattningen att näst intill alla kandidatuppsatser som skrivs mer eller mindre automatiskt läggs upp på www.uppsatser.se? Där går inget att finna av Henrik Arnstad. Det behöver ju inte betyda något, hans universitet kanske inte samarbetar med LIBRIS?
Citera
2012-12-01, 02:02
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Ytterligare lögner från lögnaren Henrik Arnstad, så här ser hans annons ut där han försöker sälja sig själv som talare:
Skulle vara otroligt underhållande att höra Henrik Arnstads tal om moral. Hur ser han på att ljuga om akademiska meriter? Skärmdump finns som vanligt här.

Wow, du är verkligen i gasen inatt med att leta fram skit om Arnstad. Jag håller med om att mannen verkar vara en lögnare - men har du funderat på att lugna ner dig lite och granska de sakargument han framför istället för hans bakgrund?
Citera
2012-12-01, 02:02
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Tyvärr börjar tråden dock alltmer anta karaktären av hatdrev.
Jag förstår att fb-fascisterna naturligtvis inte gillar mannen - men vad gäller hans påståenden i böcker och media - vore det inte vettigare att bemöta de sakuppgifter han lämnar istället? Det verkar sannolikt att killen ljugit om sina examina - vilket ju är.. töntigt och falskt. Men vad gäller hans skriverier bör man ju trots allt se till vad han faktiskt skriver och inte hans bakgrund. Hämnd är en maträtt som smakar bäst när den är kall.
Tidigare i tråden har funnits länkar till historieprofessorer från Finland som har sågat hans verk om Finlands hållning under andra världskriget, och också Peter Englund har gjort motsvarande sådana bedömningar.

Detta tycks inte ha spelat någon större roll, utan Arnstad har fortsatt få utge sig för att vara expert och fått gott spelrum att uttrycka sina åsikter som fakta. Det är möjligt att det är lättare för media och allmänheten att ta till sig att Arnstad ljugit om sina meriter än att han tidigare haft fel i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in