Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
- Är det rimligt att tala om (kollektiv) historisk "skuld" över huvud taget?
Absolut men förs måste man bekänna sig till de ideologierna som kollektiv skuldsätter grupper.
När man har gjort det så är det fritt fram att peka ut alla grupper utifrån individers brott exempelvis:
Muslimer
Europeer
Tyskar
Judar
Somalier
Svenskar
Hm. Förstår inte riktigt hur du menar?
Har inte detta synsätt haft ganska obehagliga konsekvenser genom historien? (Som att judarna har betraktats som kollektivt skyldiga till att ha dödat Jesus.)
Tycker du att det är rimligt att säga att en vit sydafrikan född efter apartheidtiden bär "skuld" för förtrycket av svarta? (Och att alla de vita sydafrikaner som nu mördas så att säga har sig själva att skylla?)
Eller -- som Mats Deland säger -- att finländare och sverigefinländare bär "skuld" för att Finland var på samma sida som Hitlertyskland i kriget?
Eller att svenskarna (eller för den delen belgarna ...) bär "skuld" för vad som hände i Kongo under kung Leopolds tid? (Bör vi känna "skuld" när vi läser Tintin?

)
Jag tycker själv att det blir litet märkligt när stater och organisationer (t.ex. katolska kyrkan) ber om ursäkt för händelser som ligger långt bakåt i tiden. Kan man be om förlåtelse å andras vägnar och till människor som sedan länge är borta och inte kan ta emot ursäkten? Det finns också något sentimentalt över det här som jag tycker är rätt obehagligt. Man liksom vältrar sig i skuld för att känna sig som en bättre och "godare" människa. (Detta är Arnstad faktiskt själv inne på.)
Att konstatera att det har förekommit otaliga orättvisor genom historien ser jag dock som en helt annan sak.
Edit: Nu förstår jag hur du menade sedan du editerat ditt inlägg.