2012-11-28, 17:23
Medlem
melackos avatar
Alla ni som har bra framförhållning när det gäller era studier, ni som pluggar lite varje dag bara för att ligga i fas, hur gör ni? Hur lyckas ni?

Själv skjuter jag alltid upp plugg till sista stunden. Don't get me wrong, jag klarar av kurserna och så, men jag väntar ALLTID in i det sista med att göra skiten. Kommer ha ganska fullt upp nu fram till jul om man säger så.
Jag börjar nästan tro att det är som en drog, att jag njuter av att plåga mig själv genom att plugga ihjäl mig inför varje kursslut, uppsatser och redovisningar hit och dit. Ungefär som tonårsflickan som njuter när hon skär sig i handleden.

Vad beror det på? Varför gör jag (och många andra) så här när det gäller plugget? Dumhet, lathet eller är det rent av briljant? Varför plugga en massa hela året när man kan gasa järnet sista veckorna istället?

Finns det en viss charm i att sitta dagar och nätter och plugga? Känns som att det är väldigt romantiserat att vara en "slacker" och göra allt i sista stund. Kan det vara därför jag och många med mig gång på gång gör på detta vis, även fast vi vet hur tufft det kommer bli under sista veckorna?
Senast redigerad av melacko 2012-11-28 kl. 17:31.
Citera
2012-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Alla ni som har bra framförhållning när det gäller era studier, ni som pluggar lite varje dag bara för att ligga i fas, hur gör ni? Hur lyckas ni?

Själv skjuter jag alltid upp plugg till sista stunden. Don't get me wrong, jag klarar av kurserna och så, men jag väntar ALLTID in i det sista med att göra skiten. Kommer ha ganska fullt upp nu fram till jul om man säger så.
Jag börjar nästan tro att det är som en drog, att jag njuter av att plåga mig själv genom att plugga ihjäl mig inför varje kursslut, uppsatser och redovisningar hit och dit. Ungefär som tonårsflickan som njuter när och skär sig i handleden.

Vad beror det på? Varför gör jag (och många andra) så här när det gäller plugget? Lathet, dumhet eller är det rent av briljant? Varför plugga en massa hela året när man kan gasa järnet sista veckorna istället?

Finns det inte en viss charm i att sitta dagar och nätter och plugga? Är det inte väldigt romantiserat att vara en "slacker" och göra allt i sista stund? Kan det vara därför jag och många med mig gång på gång gör på detta vis, även fast vi vet hur tufft det kommer bli under sista veckorna?

Känner igen det där.. är precis likadan
Citera
2012-11-28, 17:27
Medlem
Börja i tid. Kan du inte det har du helt enkelt svårt att acceptera eller hantera verkligheten, och har problem som tyder på att du inte bör plugga nu.

Till och med sjuåringar kan lära sig börja i förutsatt tid.
Det är helt enkelt en bra vana som aldrig har lärits in. Och blir en dålig vana därför.
Citera
2012-11-28, 17:28
Medlem
Man-At-Armss avatar
På sista tiden har jag börjat pluggat på bibliotek. Det funkar för mig. Inget internet, ingen TV och ingen lägenhet som "behöver" städas.
Citera
2012-11-28, 17:44
Medlem
Jag var likadan och i efterhand kan jag säga att det berodde på att jag inte var tillräckligt intresserad av det jag läste. Skola hade alltid varit skittråkigt så just då tyckte jag inte att det var något konstigt att det fortsatte vara det. Motivationen kom liksom aldrig. Sen när jag började läsa, för mig, intressanta saker så såg situationen helt annorlunda ut, då blev pluggandet mera som ett fritidsintresse.
Citera
2012-11-28, 18:03
Medlem
AteistenOlles avatar
Jag lider av samma sak.. Men det är inte bara plugg jag skjuter upp, jag skjuter upp ALLT.. Och då är det inte för att jag har något vettigare att hålla på med, jag kan typ sitta och uppdatera facebook i 2 timmar istället för att städa/tvätta/diska/plugga eller dyl.. Och när det kommer till plugg har jag lätt att bli distraherad om jag försöker plugga i tid, men om jag vet att jag bara har 4timmar på mig så har jag inte tid att bli distraherad så då pluggar jag som en Gud de sista timmarna.

Och jag har väldigt svårt att plugga i närheten av datorn så jag måste i princip sätta mig i något rum där det inte finns något annat att börja tänka på.

Det är något med den dära känslan att säga till sig själv "Äh, jag har flera dagar på mig, jag behöver inte göra något mer idag" som ter sig som ett lyckorus :S
Citera
2012-11-28, 18:04
Medlem
Soulsurfers avatar
Skjuter också upp pluggandet allt för ofta tyvärr då jag fastnar lätt i ett ämne, men mitt mål är att ha detta under kontroll innan jag påbörjar högre studier. Vill dock lyckas med detta redan nästa termin

Händer också att jag får panik kvällen innan och sitter uppe hela natten.. Inget att rekommendera.

Ska i alla fall sätta mig med allt jag får direkt och beta av det så fort som möjligt är min plan, och om det är prov så sätter jag x timme varje dag sen är det fritt fram att göra det jag vill, men inte utan att ha avklarat den tiden man har satt, jag tror detta är en bra lösning på problemet. Att sätta upp bestämda tider, och kanske sitta på biblioteket om man har svårt för att studera hemma.
Citera
2012-11-28, 18:22
Medlem
Sätt upp ett tydligt mål att plugga en viss tid per dag
3 timmar på förmiddagen och 3 timmar på eftermiddagen
under denna tiden skall x antal sidor eller kapitel avverkas.

Använd resten av dygnet till att koppla av.

Välj en studiemiljö där du inte distraheras av något annat.
stäng av mobil etc
Citera
2012-11-28, 18:30
Medlem
krigsbarns avatar
Det underlättar givetvis om du pluggar någonting som intresserar dig, kan vara någonting att tänka på.. Annars är jag väl likadan själv! Att skjuta upp saker sådär är en egendomlighet många utav oss hyser, jag tror att det helt enkelt har att göra med dålig framförhållning och/eller lathet.
Förmodligen grundat i en tämligen karsk självsäkerhet, som vi naturligtvis skulle pluggat mer om vi misslyckades hela tiden, men istället ligger man på en medveten gräns där intill.

Brukar sätta på någon atmosfärisk musik som inte tvingar mig att lyssna på lyriken och dylikt (sådant som skvätter tankarna), just för att annars inte sitta i total tystnad och lyssna till min tinnitus, typ. Man gör vad man kan för att stämningen inte ska bli outhärdlig.
Citera
2012-11-28, 19:48
Medlem
har aldrig heller börjat plugga förrän nån timme innan prov och ja tycker de funkar utmärkt. att plugga e så enormt överskattat, om man går på lektionerna så klarar man proven utan att sitta och läsa i böcker i flera timmar
Citera
2012-11-28, 19:55
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitebread
har aldrig heller börjat plugga förrän nån timme innan prov och ja tycker de funkar utmärkt. att plugga e så enormt överskattat, om man går på lektionerna så klarar man proven utan att sitta och läsa i böcker i flera timmar

Där håller jag med dig. Värre är det dock med stora arbeten och rapporter, där man får sitta hela kvällen och natten dagen innan inlämning och skriva. Allteftersom timmarna går blir arbetet sämre och det hade varit mycket bättre att skriva det under en längre tid istället.
Citera
2012-11-28, 20:03
Medlem
Gabogibos avatar
Stäm dagliga möten med klasskamrater grupprum eller liknande, diskutera studiemetoder och peppa varandra att plugga, sen är det alltid trevligt med gemensamma lunchraster och ciggpauser etc, där man kan vara lite social också.

Så gör jag och det fungerar skitbra, kanske lite svårt om ni läser på distans dock, men egentligen räcker det kanske att bara lämna lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in