2012-11-29, 01:57
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smocki
Iom barnen blev jag också mer motiverad att plugga och slippa sista-minuten-hetsen (som man ändå på nåt sjukt sätt trivs med, speciellt när man gör en fet inlämning på enkväll och lyckas få bra betyg ) så det hänger väl ihop med det hela! sååå skaffa kids

Helt klart det bästa tipset hittills, att jag inte tänkt på det tidigare! Jag ska försöka med detta redan till helgen, på fredag eller lördag. Dock negativt att jag måste vänta i 9 månader...borde kanske adoptera istället?
Senast redigerad av melacko 2012-11-29 kl. 02:04.
Citera
2012-11-29, 03:22
Medlem
LittlePerverts avatar
Jag gjorde så under hela universitetstiden. Eftersom det alltid lyckades hade jag ingen anledning att ändra beteende.

För min del var det nog en kombination av slöhet och att jag kommer ihåg saker från föreläsningar bättre än från böcker. Så jag tokpluggade sista veckan när alla föreläsningar i kursen hade varit, kopplade ihop det jag hört med det som stod i böckerna och det lyckades.

Jag funkar lika på jobbet. Jag trivs när det är stressigt och fullt upp, ju lugnare jag har på jobbet desto mindre effektiv blir jag. Tidspress och högar som väntar ger mig motivation.
Citera
2012-11-29, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitebread
har aldrig heller börjat plugga förrän nån timme innan prov och ja tycker de funkar utmärkt. att plugga e så enormt överskattat, om man går på lektionerna så klarar man proven utan att sitta och läsa i böcker i flera timmar
På grundskolan och gymnasiet, ja... Antar att TS syftar på högskolestudier som tenderar att vara lite mer krävande.
Citera
2012-11-29, 04:13
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Har också skjutit upp saker o ting till sista stund med goda studieresultat som produkt. Märkt på mig själv att jag presterar som bäst med "kniven mot strupen" och fixar allt jag ska göra för att bli godkänd eller tom fått högre betyg ibland.

Har även testat att börja plugga tidigt på en kurs men det har alltid slutat i att man blir för omotiverad och blir segt att följa kursen/föreläsningarna i punkt o pricka eftersom "det finns tid kvar" och hittar på andra sysselsättningar under tiden.

Det är min livsstil, har accepterat att bara gilla läget när det ändå blir positiva resultat i slutändan.
Citera
2012-11-29, 05:53
Medlem
Tropeds avatar
Har också haft samma problem. Funkar kanonbra i grundskola och gymnasium men är riktigt orolig inför högskolestudierna och hur det kommer att funka. Om jag lyckas hitta något som intresserar mig bör det inte vara några som helst problem, kan till exempel sitt och läsa om fotboll många, många timmar i sträck.
Citera
2012-11-29, 08:15
Medlem
smzs avatar
Är likadan som TS beskriver. Pluggar på högskola just nu, håller mig fortfarande till sista minuten. Dock inte så extremt som under gymnasiet, måste säga att skillnaden är inte då värst stor när de gäller hur mycket man måste plugga. Mitt tips är att hitta klasskamrater som du trivs med och som tänker precis som dig själv, men att de också har motivation till att klara det. Då löser de sig. Beror också på vad du läser. Själv läser jag till ingenjör, har klarat flera kurser utan att vara närvarande på en enda föreläsning
Citera
2012-11-29, 09:14
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Alla ni som har bra framförhållning när det gäller era studier, ni som pluggar lite varje dag bara för att ligga i fas, hur gör ni? Hur lyckas ni?
Enklaste är att sitta kvar i plugget tills man är klar med dagens göromål. Att gå hem och tro att man ska fixa det efter man ätit/vilat/whatever är oftast att lura sig själv.
Körde strikt på detta med ett gäng studiekamrater mitt sista år och då blev det ofta lätt till kl 21 i skolan flera dagar i veckan.
Citera
2012-11-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitebread
har aldrig heller börjat plugga förrän nån timme innan prov och ja tycker de funkar utmärkt. att plugga e så enormt överskattat, om man går på lektionerna så klarar man proven utan att sitta och läsa i böcker i flera timmar

Även om man har lätt för att lära beror det helt på vad man läser om man behöver läsa på på egen hand eller inte. Gissar på att du läser grundskolan.
Citera
2012-11-29, 10:39
Medlem
Jag kan känna igen mig och har reflekterat över mitt beteende. Jag TROR att jag har lärt mig så pass mycket om mig själv, att jag kan identifiera att tidspressen och "måstet" som uppstår när det bara är dagar kvar som min drivkraft. Måste jag verkligen inte, utan bara behöver ta ett kapitel om dagen, så känns det onödigt och jag har ibland svårt att nå samma kvalitetsnivå på arbetet. Men går jag in för det, sätter mig i biblioteket och bestämmer att nu ska exempelvis frågorna angående denna akademiska artikel besvaras, då hamnar jag i en "zone" och kan plöja på som bara den.

Däremot tentaplugg: vi går ju ändå igenom kapitel efter kapitel på föreläsningar, använder modeller och applicerar teorier inom grupparbeten och individuella uppgifter så tentaplugget består bara av repetition och nötning vilket jag helst gör med lite tidspress.
Citera
2012-11-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Jag gjorde så under hela universitetstiden. Eftersom det alltid lyckades hade jag ingen anledning att ändra beteende.

För min del var det nog en kombination av slöhet och att jag kommer ihåg saker från föreläsningar bättre än från böcker. Så jag tokpluggade sista veckan när alla föreläsningar i kursen hade varit, kopplade ihop det jag hört med det som stod i böckerna och det lyckades.

Jag funkar lika på jobbet. Jag trivs när det är stressigt och fullt upp, ju lugnare jag har på jobbet desto mindre effektiv blir jag. Tidspress och högar som väntar ger mig motivation.

Jag tycker likadant, det måste krävas en viss prestation för att det ska kännas lönt att sätta igång med saker! Får jag fråga vad du pluggade och vad du jobbar med?
Citera
2012-11-29, 13:40
Medlem
Känner igen mig så jävla mycket. Som någon annan sa, att tro att man ska kunna plugga efter att ha ätit/vilat/gjort annat är att ljuga för sig själv. Bättre att göra det direkt i skolan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in