2012-11-28, 20:23
Medlem
Sam-Carls avatar
Jag är expert på att skjuta plugg framför mig,
något som alltid brukar ta tid från själva plugget är att "organisera mitt plugg". Det vill säga skriva ut schema och sätta upp, räkna ut hur mycket jag behöver läsa varje dag, ta fram pennor, organisera dittan och dattan i min "studiemapp" jag har på datorn.

men sen blir det inge vidare läsande av
Citera
2012-11-28, 20:45
Medlem
acerblazerlols avatar
jag ansluter mig till klagokören, jag har också problem med att planera mitt pluggande, vilket kan orsaka många roliga veckor då man läser på universitetsnivå.. usch.
Det värsta är ju att det tar så lite tid att efter varje dag gå igenom vad man gjort under dagen och läsa litteraturen så man inte hamnar efter men fan heller, två dagar in på kursen hamnar böckerna i nå hörn sen ser man dom inte före en vecka innan tentan.
Citera
2012-11-28, 21:19
Medlem
Sados avatar
Den enkla lösningen för mig var att jag pendlade 2 timmar om dagen när jag pluggade. På tåget fanns det inte så mycket annat att göra än att dricka kaffe och plugga. Men det kanske inte är någon lösning i ditt fall.
Citera
2012-11-28, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
På sista tiden har jag börjat pluggat på bibliotek. Det funkar för mig. Inget internet, ingen TV och ingen lägenhet som "behöver" städas.

Haha, den känner jag igen... Man ska börja plugga hemma men slutar med att man sitter och lagar gamla gardiner :S
Citera
2012-11-28, 21:54
Medlem
Jag har insett att det inte går, det blir alltid uppskjutet. Därför försöker jag njuta av de första veckorna under läsperioden då det är lite lugnare.

För att försöka ge ett litet tips:
På gymnasiet pluggade jag alltid på nätter och sådant innan prov men när jag började på universitet slutade jag i princip att plugga hemma och tillbringade 6-9 timmar om dagen i skolan. Dels var det mycket föreläsningar och övningar men om man inte hade något sådant satt man och räknade i grupp. Funkade väldigt bra, jag har inga problem med att det är lite stimmigt där man sitter men att sitta ensam i ett tyst rum är svårt.. Sen efter ett par år på universitet har det blivit mer ensamplugg igen och det är segt. Jag vill också påstå att det är bra att ha ganska mycket att göra, antingen i skolan eller att man håller på med annat vid sidan av så man blir tvungen att vara effektiv när man pluggar. Denna hösten har jag haft väldigt mycket tid till plugg egentligen men varit sanslöst ineffektiv..
Citera
2012-11-28, 21:55
Medlem
Mattelols avatar
På kvällen får den late bråttom, så att säga!
Citera
2012-11-28, 21:59
Medlem
Jag brukade plugga tillsammans med andra, dels är det roligare och sen är det väldigt givande. Sen gillar jag att planera dagarna, så att jag har rutiner. Annars är risken att jag slösar bort hela dagen på absolut ingenting och kanske ett träningspass. Annars är det bara att ta tjuren i hornen, det är skönt att vara ute i god tid. Jag får ångest om jag inte börjar plugga i god tid, jag vill inte behöva stressa mer än nödvändigt.

Vet man med sig att man har dålig självdisciplin ska man inte sitta hemma och plugga. Plugga i grupp, ensam på biblioteket eller vart som helst utom hemma.
Senast redigerad av JS- 2012-11-28 kl. 22:02.
Citera
2012-11-28, 22:05
Medlem
Skitonds avatar
Jag är en riktig prokrastinator. Men vissa perioder har jag lyckats göra det till en grej att ligga framrör i skolan; Komma till alla föreläsningar med alla uppgifter redan gjorda osv. Men det är bara i perioder, har svårt att hitta ett mellanläge jag är bekväm med.

Jag tror att jag skulle må bättre om jag hade mer rutiner och verkligen visste hur jag skulle lägga upp skolarbetet på ett bättre sätt.
Citera
2012-11-28, 22:06
Medlem
Fan expert på det här... Men har blivit lite bättre
Citera
2012-11-28, 22:08
Medlem
Gidalezus avatar
slänger datakabeln från fönstret, sen orkar man ju inte hämta dig och man är stressad för att en zigenare ska ta den, vad gör man då? Pluggar snabbt som fan och blir färdig med skiten.
Citera
2012-11-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
slänger datakabeln från fönstret, sen orkar man ju inte hämta dig och man är stressad för att en zigenare ska ta den, vad gör man då? Pluggar snabbt som fan och blir färdig med skiten.

Bra tips
Citera
2012-11-28, 22:16
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Alla ni som har bra framförhållning när det gäller era studier, ni som pluggar lite varje dag bara för att ligga i fas, hur gör ni? Hur lyckas ni?

Finns det en viss charm i att sitta dagar och nätter och plugga? Känns som att det är väldigt romantiserat att vara en "slacker" och göra allt i sista stund. Kan det vara därför jag och många med mig gång på gång gör på detta vis, även fast vi vet hur tufft det kommer bli under sista veckorna?

Jag är precis likadan. När jag pluggade så gillade jag att skjuta på saker. Har man skjutit på saker tillräckligt länge kommer man till en punkt när man inser att man inte kan skjuta på saker och ting längre, och då brukar allting bli gjort. Och precis när man är klar med det man pluggar till så lovar man sig själv att inför nästa tenta så ska man göra annorlunda, men när nästa kurs väl har börjat så kör man på gamla rutiner igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
På sista tiden har jag börjat pluggat på bibliotek. Det funkar för mig. Inget internet, ingen TV och ingen lägenhet som "behöver" städas.

Helt klart det bästa sättet att få någonting gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in