2012-11-28, 13:04
Medlem
Vicious-Mackis avatar
När vi hade skolval i nionde klass så fick sd en del röster.
Det blev allvarliga samtal om att det var rasistiskt osv.
Lärarna i varje klass skulle tala folk till rätta.
Lite konstigt då sd är ett demokratiskt parti men det var inte okej att rösta på det ändå.
Men det är nog ganska vanligt.

Många av de som gick i min klass röstade på sd några år senare när de fick rösträtt.
Citera
2012-11-28, 13:13
Medlem
Stormhills avatar
Oj! I Skolvalet 2010 så röstade 44% på SD och 46% på moderaterna, resten på övriga parti! Detta var i Skåne på en av den "bondiga" skolorna. Själv röstade jag på folkpartiet men kan säga att man fick många blickar för att man va så "engagerad". Och ha i tanke att jag gick i nian då, så alla som gick på den skolan när jag gjorde det får rösta 2014, skrämmer det mig? Mycket, ignoranta bönder som inte vet mycket om politik eller samhällsvetenskap...
Citera
2012-11-28, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormhill
Oj! I Skolvalet 2010 så röstade 44% på SD och 46% på moderaterna, resten på övriga parti! Detta var i Skåne på en av den "bondiga" skolorna. Själv röstade jag på folkpartiet men kan säga att man fick många blickar för att man va så "engagerad". Och ha i tanke att jag gick i nian då, så alla som gick på den skolan när jag gjorde det får rösta 2014, skrämmer det mig? Mycket, ignoranta bönder som inte vet mycket om politik eller samhällsvetenskap...

Så du gick i nian för 2 år sedan? Hur gammal var du sa du? Du måste ha gått om en klass för att det finns inte en möjlighet att du är 18 annars.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg vad SD fick på min skolan. Mellan 10-15% möjligtvis. Men vi hade typ 3 blattar på 500 elever. Så det var rätt lugnt!
Citera
2012-11-28, 13:24
Medlem
Invandrare/invandrarbakgrund i Sverige är >= 20% och vi kan utesluta att dom röstar SD.

Om ca 80% är svenskar och SD får 10% så betyder det inte att 1 av 10 svenskar vill ha mindre invandring utan 1 av 8.

Många svenska skolungdomar går i skolor där invandrare nu är majoritet. Inte undra på att SD får så högt. Majoritet av dessa svenska ungdomar röstar SD för du kan utesluta alla invadrarröster.
Citera
2012-11-28, 13:29
Medlem
pimmetjes avatar
Hittade precis en bild jag hade på resultatet i min skola år 2006. Skolan bestod av minst 50% invandrare, och där fick SD 4 röster. Ska nämnas att Sossarna vann med 70 röster men tvåa med 45 kom "Blattepartiet" som en person på skolan gick runt och propagerade för. 62 ogiltiga röster tyder väl på att min skola inte var världens smartade. Vad jag minns så röstade jag på Piratpartiet Kände nog knappt till SD.

Måste säga att trots invandrarna så gick jag på en ganska lugn skola. Eller lugn och lugn, jag kände mig iaf aldrig hotad av någon som svensk och liten tjej. Blatte/turk/svenne/neger var fullt accepterat att säga(bland elever iaf) och ingen tog illa upp av det vad jag vet. Så det var okej stämning ändå, det var nog därför det inte blev så många röster på SD.
Citera
2012-11-28, 13:31
Medlem
Fjodorovs avatar
I samband med valet 2010 hölls det ett skolval på den gymnasieskolan jag gick på.

Förhållandena var som så att 60-65% utav skolans elever var invandrare och jag har för mig att SD tog hem cirka 28% i det valet. Själv röstade jag på Kalle Anka-partiet då jag inte tog det hela särskilt seriöst.
Citera
2012-11-28, 13:33
Medlem
ascHacks avatar
Vill minnas att SD, inte helt oväntat, fick höga siffror. Minns inte exakt, men klar majoritet. I min gamla skola gick det dessutom några invandrare som inte direkt skämdes för att lägga en röst på SD, kom att tänka på det när jag läste ett inlägg om att inga invandrare röstar SD.
Citera
2012-11-28, 13:35
Medlem
durtmeisters avatar
de tragiska med dessa ungdomar är att de röstar på sd för de känner sig rädda eller underlägsna i 90% av fallen.
Är själv vit är inte rädd och röstar inte SD och är väll mer insatt i politik än snittungen i min ålder 18 +/- och träffar väldigt väldigt folk som kan ge motivation till att SD skulle vara en bra lösning förutom "jag är inte rasist men invandrare kostar mycket för staten, visste du att achmed fick en lägenhet av staten medan jag tvingas köa för det"
Väx upp förfan!
Ifall man inte kan ge ordentlig motivation till att rösta på ett parti förutom att man kan deras kärnfråga och använder det som argument och lösning till allt ska man fan hålla sig borta från röstlokaler och diskussioner som berör det.

Kanske lite ot men nått som är värre än oinsatta SD väljare är fan oinsatta moderater som röster på det pga att farsan gör det. Dessa kukhuvuden använder gärna ordet "sosse" som förolämpning ifall någon är kommunist, fattig, girig, snål etc etc.
Dessa snorungar tror att högern byggde upp sverige och att högern inte är lika ansiktsknullade som resten av partierna i de flesta frågorna och kan inte ge 1 argument förutom "jag vill inte betala för att nån lat ska bo gratis" och det är alltså samma snubbe som får allt serverat på ett silverfat och vet inte vad privatisering står för.
denna snubbe är ofc fiktiv och kan bli aplicerad på majoriteten av wanabe moderater som inte ens röstade i förra valet.
Citera
2012-11-28, 13:41
Medlem
När jag gick i högstadiet (rätt länge sen) var det kurder som stökade mest. De var inte så många, kanske 5% av eleverna, men stökade mycket.
Citera
2012-11-28, 13:49
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
de tragiska med dessa ungdomar är att de röstar på sd för de känner sig rädda eller underlägsna i 90% av fallen.
Är själv vit är inte rädd och röstar inte SD och är väll mer insatt i politik än snittungen i min ålder 18 +/- och träffar väldigt väldigt folk som kan ge motivation till att SD skulle vara en bra lösning förutom "jag är inte rasist men invandrare kostar mycket för staten, visste du att achmed fick en lägenhet av staten medan jag tvingas köa för det"
Väx upp förfan!
Ifall man inte kan ge ordentlig motivation till att rösta på ett parti förutom att man kan deras kärnfråga och använder det som argument och lösning till allt ska man fan hålla sig borta från röstlokaler och diskussioner som berör det.

Kanske lite ot men nått som är värre än oinsatta SD väljare är fan oinsatta moderater som röster på det pga att farsan gör det. Dessa kukhuvuden använder gärna ordet "sosse" som förolämpning ifall någon är kommunist, fattig, girig, snål etc etc.
Dessa snorungar tror att högern byggde upp sverige och att högern inte är lika ansiktsknullade som resten av partierna i de flesta frågorna och kan inte ge 1 argument förutom "jag vill inte betala för att nån lat ska bo gratis" och det är alltså samma snubbe som får allt serverat på ett silverfat och vet inte vad privatisering står för.
denna snubbe är ofc fiktiv och kan bli aplicerad på majoriteten av wanabe moderater som inte ens röstade i förra valet.

Bra! Exakt så ser jag också på det. Det handlar ofta om att blattarna är alfahannar i grundskolorna och de svenskar som inte vågar säga emot knyter näven i fickan och "ger tillbaka" genom att rösta på SD i skolvalet. Manligt... Sen när man lämnar skolan och slipper Farzad och hans gäng så lugnar folk ner sig. De börjar kanske arbeta eller studera och kommer i kontakt med invandrare som är skötsamma istället och då avtar agget också.
Citera
2012-11-28, 14:04
Medlem
Nanings avatar
Det är väl allmänt känt att unga människor röstar på V och SD ?

Och sen i takt med att de växer upp och förstår hur samhället fungerar övergår de till att rösta mer liberalt/konservativt. Inte alla förstås. Men i regel.
Citera
2012-11-28, 14:06
Medlem
Fast ni måste ju ändå tänka på vår framtid. Mina barn skall inte gå i en klass där mer än 20 procent kanske är babbar ...men det tycks inte gå att undvika eftersom liberalismen har vunnit i detta land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in