• 1
  • 2
2012-11-27, 18:31
Medlem
Muppers avatar
Hej!
Flyttat från söder till norr, har lyckats spara undan 50.000 med alla räkningar osv betalade. Sparar 4-5k varje månad. Har B-kort och bil, volvo v70.
Dock inget MC kort, enda erfarenheten är vespa från när man var 15.

Köpa MC nu till höst, suzuki sv650s / honda hornet 600, ha den stående över vintern, dock till "höstpris", tjuvträna lite på egen gård när det är snöfritt.

Eller

Vänta till våren, högre priser, dock vet med säkerhet om intresset och ekonomin tillåter.

What to do?
Citera
2012-11-27, 18:35
Medlem
jannesvansloss avatar
Känns som första alternativet är bäst?

Men o andra sidan så kanske du får ihop lite mer pengar tills våren och kan köpa dig något bättre...

Jag hade iaf kört på första alternativet!
Citera
2012-11-27, 18:37
Medlem
drlinkps avatar
Jag tog mitt kort för ett par år sedan. Köpte då en hoj på hösten och lät den stå. Sparade lite småslantar men framförallt gav det motivation att verkligen kriga för att ta kortet.

Det gjorde att jag jobbade fler timmar än jag annars skulle och istället för att lata mig och antagligen vara utan både hoj och körkort så har jag nu en R6a sedan 1,5 år... Fungerade alltså skitbra för mig.
Citera
2012-11-27, 18:38
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper

Vänta till våren, högre priser, dock vet med säkerhet om intresset och ekonomin tillåter.

Pga att du säger så så lägger jag min röst på våren.
Citera
2012-11-27, 18:39
Medlem
Ralivs avatar
Hej

Kul att du ska ta hojkort!

vet ej om det är så klokt att köpa nu, intresset kan ju försvinna men det går ju alltid att sälja igen

Kan verkligen rekommendera Suzuki Sv650s har en själv, kört hornet och den var inte alls lika rolig.
V-twin skall det vara
Citera
2012-11-27, 18:40
Medlem
Bdks avatar
Citat:
Hej!
Flyttat från söder till norr, har lyckats spara undan 50.000 med alla räkningar osv betalade. Sparar 4-5k varje månad. Har B-kort och bil, volvo v70.
Dock inget MC kort, enda erfarenheten är vespa från när man var 15.

Köpa MC nu till höst, suzuki sv650s / honda hornet 600, ha den stående över vintern, dock till "höstpris", tjuvträna lite på egen gård när det är snöfritt.

Eller

What to do?

Du ska göra vad ekonomin tillåter, Dock ska du välja hornet framför sv, mycket roligare hoj ( och snyggare alla dagar i veckan ). och nej du behöver inget starkare än 600 första säsongen/erna
Citera
2012-11-27, 18:40
Medlem
Matte__s avatar
Utbudet är även mycket lägre på hösten/vintern, du kan hitta precis lika billiga hojar på våren,
även om priserna generellt går upp en bra bit. Men sitt på blocket hela vintern och spana hojar så dyker där upp en förr eller senare som du fastnar för!
Citera
2012-11-27, 18:48
Medlem
craschpangbooms avatar
Jag skulle nog ha slagit till nu, eller i alla fall i god tid innan snön försvinner, annars leder det lätt till att man får bråttom i Mars och impulsköper en hojj, och det blir sällan lika bra som att handla med omsorg.
Citera
2012-11-27, 21:59
Medlem
Muppers avatar
Kan även tillägga att jag kommer behöva strypa till A begränsad effekt.
Eftersom jag inte har något kort, hur ska man kunna testa en hoj?

Känner mig inte så sugen på att skaffa kort innan hoj, blir för många tusenlappar på körlektioner då.

Hur gjorde du?
Citera
2012-11-28, 00:41
Medlem
Asgarvads avatar
Du kan inte hitta den ultimata hojen som samtidigt medger A-begränsat. Köp en populär hoj med bra andrahandsvärde som du kör upp med och åker med till den dagen då du får köra vad du vill. Motorcyklar är också betydligt billigare nu på hösten så att om du har kapital nog för att köpa en hoj nu i slutet av november för att börja använda april-maj så är det inget att tveka på.
Citera
2012-11-28, 09:51
Medlem
shovits avatar
Citat:
Kan även tillägga att jag kommer behöva strypa till A begränsad effekt.
Eftersom jag inte har något kort, hur ska man kunna testa en hoj?

Känner mig inte så sugen på att skaffa kort innan hoj, blir för många tusenlappar på körlektioner då.

Hur gjorde du?

Hela mitt körkort kostade 25k, enbart körskola och fasta avgifter. Kom på lite sent på året att jag ville köra hoj och ta obegränsat när jag väl kunde. Du kommer undan mycket billigare om du kan träna på lågfarten hemma då det just är detta som är svårast i början för nybörjare.

Se upp bara med motorstyrkan och begränsat; 70kw får hojen ha som ursprungseffekt annars har den för hög effekt och får ej köras med A2 oavsett om den är strypt till 35kw.

Twin har oftast högre vridmoment men lägre toppeffekt medans rak4or har lägre vrid och högre toppeffekt. Grov generalisering men det är ungefär så här motorerna ser ut på marknaden vad jag vet. Gillar man att växla och använda hojen i lagliga hastigheter är twin bättre, rak4or brukar köra snabbare än 100 på 1an. Skulle välja twin just för att de har mer vrid längre ner i varvtalen vilket gör laglig körning blir roligare

Skaffa hoj nu, köp hjälm och skyddskläder; jacka(inbyggt eller separat ryggskydd), byxor, handskar och stövlar. Fyll petflaskor med lite vatten i botten så de står bra på marken och sätt ut lågfartsbanan och öva på privat mark, och till våren kommer du behöva göra Risk 1 och Risk 2. Risk 1an är lite teori bakom hur oskyddade motorcyklister är i trafiken och risk 2 får man köra hoj, vi fick testa lite motstyrning, broms i kurva och undanmanöver.

Om du övar riktigt mycket kommer du nog kunna köra upp ganska tidigt, när du väl har kortet i handen, då börjar roligheterna!
Senast redigerad av shovit 2012-11-28 kl. 09:57.
Citera
2012-11-28, 11:02
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shovit
Hela mitt körkort kostade 25k, enbart körskola och fasta avgifter. Kom på lite sent på året att jag ville köra hoj och ta obegränsat när jag väl kunde. Du kommer undan mycket billigare om du kan träna på lågfarten hemma då det just är detta som är svårast i början för nybörjare.

Se upp bara med motorstyrkan och begränsat; 70kw får hojen ha som ursprungseffekt annars har den för hög effekt och får ej köras med A2 oavsett om den är strypt till 35kw.

Twin har oftast högre vridmoment men lägre toppeffekt medans rak4or har lägre vrid och högre toppeffekt. Grov generalisering men det är ungefär så här motorerna ser ut på marknaden vad jag vet. Gillar man att växla och använda hojen i lagliga hastigheter är twin bättre, rak4or brukar köra snabbare än 100 på 1an. Skulle välja twin just för att de har mer vrid längre ner i varvtalen vilket gör laglig körning blir roligare

Skaffa hoj nu, köp hjälm och skyddskläder; jacka(inbyggt eller separat ryggskydd), byxor, handskar och stövlar. Fyll petflaskor med lite vatten i botten så de står bra på marken och sätt ut lågfartsbanan och öva på privat mark, och till våren kommer du behöva göra Risk 1 och Risk 2. Risk 1an är lite teori bakom hur oskyddade motorcyklister är i trafiken och risk 2 får man köra hoj, vi fick testa lite motstyrning, broms i kurva och undanmanöver.

Om du övar riktigt mycket kommer du nog kunna köra upp ganska tidigt, när du väl har kortet i handen, då börjar roligheterna!

Mycket bra inlägg, tack som fan!
Du säger att ditt körkort kostade 25 pix, det är PRECIS det som jag vill undvika.
Tror fan jag ska köpa en Suzuki SV650S ändå, har sedan jag vart 16 varit inställd på en Honda Hornet 600 men har hittat en riktigt fin SV650S som jag tror jag ska slå till på. Dom ligger på 52 eller 53kw ostrypt så det är ingen fara. Får fixa en 35kw strypsats från MC kompaniet till våren. Tror jag fulkör lite på ostrypt så slipper jag lägga pengar på att få dit en strypsats om nu ekonomin kommer skita sig till våren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in