Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Om du nekar till all statistik som finns (och som delvis presenterades tidigare i tråden) som visar att män dominerar samtliga viktiga maktpositioner i Sverige - som dessutom är världens mest jämlika land?
Om du nekar till det faktum att män innehar 81% av samtliga platser i folkvalda församlingar i världen.
Hur skulle någon kunna bevisa att patriarkatet existerar för dig då - om det faktiskt existerar? Vad skulle du behöva få se? I nuläget beter du dig som en kreationist som kommer att tro på gud oavsett vad.
Jag har aldrig "nekat" någon tillförlitlig statistik.
Vad har hela världen med diskussionen att göra? Jag anförde två resonemang; dels om Sverige och dels om religiös-kulturella patriarkala diktaturer.
Vad svamlar du om? Belägg dina påståenden om patriarkala samhällen. Tror du att procentsiffran "81" förklarar nånting överhuvudtaget i statistiska sammanhang?

Gör om, gör rätt. Om du slår ut nånting på det abnormt generaliserande viset så kan förstås ett samhälle vara 80 procent patriarkalt och ett annat samhälle vara 1 procent patriarkalt. Du varken kan eller förstår uppenbarligen överhuvudtaget nånting om statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om det är någon som saboterar diskussionen är det du. Till skillnad från dig håller jag mig till sakfrågorna konstaterar ännu en gång att du inte har några sakliga argument eller kan ange ens en enda källa trots alla chanser du fått. När argumenten tryter tar du till invektiv i stället för att erkänna att du inte vet vad du pratar om.
Tack för mig. Härmed lämnar jag tråden.
Du hävdade att du inte hade någon ståndpunkt i frågan (om ett vetenskapligt belägg för att Sverige är ett patriarkat):
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, jag har ingen defintion och därmed ingen ståndpunkt i frågan.
Källa: TCO
Citat:
Hösten 2009 var det sammanlagt 234 880 som sökte till utbildningar på högskolan och som antogs till dessa utbildningar. Av dessa var 164 484 kvinnor och 88 396 män. Andelen kvinnor utgör således 62% och motsvarande siffra för männen är 38 %
http://tco.se/455794e0-698c-4962-a444-a37ffd5df746.fodoc
Är det något du bestrider?
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Du skrev, och jag citerar:
Ditt problem är att du inte vet eller förstår vad vetenskap är. Du kan inte skilja den disciplinen från andra andra discipliner och blir således inte kapabel till att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra ur andra perspektiv. Det är lite komiskt att se dig stappla omkring som en dövblind höna och tugga gruskorn i övertygelsen om att det är frön.
Jag svarade med samma mynt för att du skulle se hur tom på innehåll en sådan kommentar är. Att du sedan känner dig tvungen att spåna vidare på samma idiotiska spår, ja det får tala för sig själv. Du förstår, världen kretsar inte kring dig. Jag kan helt enkelt inte ansvara för att du känner dig träffad av allmänna reflektioner. Och för att få det ur vägen: jag har absolut inget emot att du efterfrågar vetenskapliga belägg på patriarkatet eller ifrågasätter dess existens. Jag tycker själv, som påpekat flertalet gånger nu, den bakomliggande analysen är högst bristfällig.
Förutom att du tramsar och projicerar dina egna känslomässiga tillkortakommanden så verkar vi ju vara överens i sak. Gott så. Jag har aldrig påstått att världen kretsar runt mig, det är ett löjeväckande påstående som blottar din sårade och svaga självkänsla och som dessutom ligger i logisk linje med dina postmoderna relativistiska reflexivitetsteoretiska resonemang.