2012-12-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Manlig rösträtt har funnits så länge rösträtten funnits. Det är absolut en skillnad.
Det första var ett svar på vilka belägg som finns för patriarkatet. Det andra var en fortsättning på ditt konstaterande att hertiginnan stod över torparen och stataren.
Javisst har det funnits ett patriarkat i betydelsen att en oerhört liten klick män har suttit på makten tidigare i historien. Vill man däremot påskina att alla män hade det mycket bättre eller mer rättigheter än alla kvinnor, då är man fel ute. Klassperspektivet är nog historiskt långt viktigare i maktperspektivet.
Citera
2012-12-06, 22:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Frågan om vetenskap är mycket enkel. Antingen kan du belägga nåt eller så kan du inte det. Allt annat är brus och dåliga ursäkter eller teoretiskt svammel.
Herregud, jag minns plötsligt varför jag slutade diskutera i det här delforumet. Det är fullt av diskussionssaboterande totalidioter.

Du är sannolikt mycket medveten om vilka lagar jag syftade på och det faktum att kvinnors överrepresentation på högskolorna ökat och ökat. Det har diskuterats tusen gånger tidigare och det är bara att googla fram det om du nu tvivlar.
Om det är någon som saboterar diskussionen är det du. Till skillnad från dig håller jag mig till sakfrågorna konstaterar ännu en gång att du inte har några sakliga argument eller kan ange ens en enda källa trots alla chanser du fått. När argumenten tryter tar du till invektiv i stället för att erkänna att du inte vet vad du pratar om.
Tack för mig. Härmed lämnar jag tråden.
Citera
2012-12-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Javisst har det funnits ett patriarkat i betydelsen att en oerhört liten klick män har suttit på makten tidigare i historien. Vill man däremot påskina att alla män hade det mycket bättre eller mer rättigheter än alla kvinnor, då är man fel ute. Klassperspektivet är nog historiskt långt viktigare i maktperspektivet.
Jo, men nu tror jag ingen definierar patriarkat så som att alla män alltid har det bättre än alla kvinnor. Utan man brukar åsyfta just ett samhälle där män har den offentliga och ekonomiska makten.

Och även om högre klasser har större makt än lägre klasser, så var fortfarande män i samtliga klasser myndiga medan kvinnor i alla klasser var omyndiga och fick alltså inte ens bestämma över sina liv.
Citera
2012-12-06, 22:28
Medlem
Citat:
Jo, men nu tror jag ingen definierar patriarkat så som att alla män alltid har det bättre än alla kvinnor. Utan man brukar åsyfta just ett samhälle där män har den offentliga och ekonomiska makten.

Och även om högre klasser har större makt än lägre klasser, så var fortfarande män i samtliga klasser myndiga medan kvinnor i alla klasser var omyndiga och fick alltså inte ens bestämma över sina liv.

Tack för ett bra sammanfattande svar. Äntligen lite vett i tråden!
Citera
2012-12-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Men lille vän, vad yrar du om egentligen? Jag efterfrågade ett vetenskapligt belägg på att Sverige är ett patriarkat. Sen påstod du genom en annan användare att jag uttalat mig vetenskapligt i ett annat avseende vilket jag inte hade gjort. Jag hade tvärtom mycket tydligt åskådliggjort att det inte rörde sig om en vetenskaplig fråga. Utöver dina bristande insikt i vad vetenskap är så verkar du dessutom helt sakna läsförståelse och till råga på allt börjar du tramsa och barnsla dig.

Du skrev, och jag citerar:
Ditt problem är att du inte vet eller förstår vad vetenskap är. Du kan inte skilja den disciplinen från andra andra discipliner och blir således inte kapabel till att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra ur andra perspektiv. Det är lite komiskt att se dig stappla omkring som en dövblind höna och tugga gruskorn i övertygelsen om att det är frön.
Jag svarade med samma mynt för att du skulle se hur tom på innehåll en sådan kommentar är. Att du sedan känner dig tvungen att spåna vidare på samma idiotiska spår, ja det får tala för sig själv. Du förstår, världen kretsar inte kring dig. Jag kan helt enkelt inte ansvara för att du känner dig träffad av allmänna reflektioner. Och för att få det ur vägen: jag har absolut inget emot att du efterfrågar vetenskapliga belägg på patriarkatet eller ifrågasätter dess existens. Jag tycker själv, som påpekat flertalet gånger nu, den bakomliggande analysen är högst bristfällig.
Citera
2012-12-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När man skrapar lite på ytan verkar de snarare vara förespråkare av logisk positivism än Popperianer. Dessutom är det lite märkligt att de inte ens har tagit till sig Kuhns kritik av Popper eller hans teori om vetenskapliga paradigm och insett att frågan om vetenskaplighet är allt annat än enkel.

Är nog bäst att du inte skrapar för djupt. =)
Citera
2012-12-07, 00:12
Medlem
Citat:

Klassperspektivet är ett maktperspektiv, men med en vänligare tolkning instämmer jag helt. Oavsett gör vi dock väl i att komma ihåg att det ena inte utesluter det andra. Om vi har 5 par av individer från 5 olika samhällsskit och relationen mellan varje par är av sådant slag att mannen är överordnad kvinnan så är ju även det i allra högsta grad en verklig relation vi bör söka förstå och förklara (och på sikt, om du frågar mig, förändra).
Citera
2012-12-07, 04:55
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Om du nekar till all statistik som finns (och som delvis presenterades tidigare i tråden) som visar att män dominerar samtliga viktiga maktpositioner i Sverige - som dessutom är världens mest jämlika land?

Om du nekar till det faktum att män innehar 81% av samtliga platser i folkvalda församlingar i världen.

Hur skulle någon kunna bevisa att patriarkatet existerar för dig då - om det faktiskt existerar? Vad skulle du behöva få se? I nuläget beter du dig som en kreationist som kommer att tro på gud oavsett vad.
Jag har aldrig "nekat" någon tillförlitlig statistik.

Vad har hela världen med diskussionen att göra? Jag anförde två resonemang; dels om Sverige och dels om religiös-kulturella patriarkala diktaturer.

Vad svamlar du om? Belägg dina påståenden om patriarkala samhällen. Tror du att procentsiffran "81" förklarar nånting överhuvudtaget i statistiska sammanhang? Gör om, gör rätt. Om du slår ut nånting på det abnormt generaliserande viset så kan förstås ett samhälle vara 80 procent patriarkalt och ett annat samhälle vara 1 procent patriarkalt. Du varken kan eller förstår uppenbarligen överhuvudtaget nånting om statistik.
Citat:
Om det är någon som saboterar diskussionen är det du. Till skillnad från dig håller jag mig till sakfrågorna konstaterar ännu en gång att du inte har några sakliga argument eller kan ange ens en enda källa trots alla chanser du fått. När argumenten tryter tar du till invektiv i stället för att erkänna att du inte vet vad du pratar om.
Tack för mig. Härmed lämnar jag tråden.
Du hävdade att du inte hade någon ståndpunkt i frågan (om ett vetenskapligt belägg för att Sverige är ett patriarkat):
Citat:
Nej, jag har ingen defintion och därmed ingen ståndpunkt i frågan.
Källa: TCO
Citat:
Hösten 2009 var det sammanlagt 234 880 som sökte till utbildningar på högskolan och som antogs till dessa utbildningar. Av dessa var 164 484 kvinnor och 88 396 män. Andelen kvinnor utgör således 62% och motsvarande siffra för männen är 38 %
http://tco.se/455794e0-698c-4962-a444-a37ffd5df746.fodoc

Är det något du bestrider?
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Du skrev, och jag citerar:
Ditt problem är att du inte vet eller förstår vad vetenskap är. Du kan inte skilja den disciplinen från andra andra discipliner och blir således inte kapabel till att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra ur andra perspektiv. Det är lite komiskt att se dig stappla omkring som en dövblind höna och tugga gruskorn i övertygelsen om att det är frön.
Jag svarade med samma mynt för att du skulle se hur tom på innehåll en sådan kommentar är. Att du sedan känner dig tvungen att spåna vidare på samma idiotiska spår, ja det får tala för sig själv. Du förstår, världen kretsar inte kring dig. Jag kan helt enkelt inte ansvara för att du känner dig träffad av allmänna reflektioner. Och för att få det ur vägen: jag har absolut inget emot att du efterfrågar vetenskapliga belägg på patriarkatet eller ifrågasätter dess existens. Jag tycker själv, som påpekat flertalet gånger nu, den bakomliggande analysen är högst bristfällig.
Förutom att du tramsar och projicerar dina egna känslomässiga tillkortakommanden så verkar vi ju vara överens i sak. Gott så. Jag har aldrig påstått att världen kretsar runt mig, det är ett löjeväckande påstående som blottar din sårade och svaga självkänsla och som dessutom ligger i logisk linje med dina postmoderna relativistiska reflexivitetsteoretiska resonemang.
Citera
2012-12-07, 07:57
Medlem
Citat:

Och det samhället har vi inte idag, alltså lever vi inte i ett patriarkat. Det finns inget som hindrar kvinnor från någon maktposition eller omyndigförklarar henne. Snarare har kvinnor i lagen i Sverige fler rättigheter än män. Sverige är inte ett patriarkat. Tack för att du så tydligt påvisade det.
Citera
2012-12-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Klassperspektivet är ett maktperspektiv, men med en vänligare tolkning instämmer jag helt. Oavsett gör vi dock väl i att komma ihåg att det ena inte utesluter det andra. Om vi har 5 par av individer från 5 olika samhällsskit och relationen mellan varje par är av sådant slag att mannen är överordnad kvinnan så är ju även det i allra högsta grad en verklig relation vi bör söka förstå och förklara (och på sikt, om du frågar mig, förändra).
Anser du att det förhåller sig så i Sverige idag?
Citera
2012-12-07, 10:58
Medlem
Citat:
Och det samhället har vi inte idag, alltså lever vi inte i ett patriarkat. Det finns inget som hindrar kvinnor från någon maktposition eller omyndigförklarar henne. Snarare har kvinnor i lagen i Sverige fler rättigheter än män. Sverige är inte ett patriarkat. Tack för att du så tydligt påvisade det.
Nej, men då har du alltså gjort definitionen att ett patriarkat är ett samhälle där kvinnor inte har någon maktposition och där kvinnor är omyndigförklarade.

Hur vill du definiera ett samhälle där makten fördelas enligt statistiken som Ausfahrt lade in?
Citera
2012-12-07, 11:21
Medlem
Citat:
Nej, men då har du alltså gjort definitionen att ett patriarkat är ett samhälle där kvinnor inte har någon maktposition och där kvinnor är omyndigförklarade.

Hur vill du definiera ett samhälle där makten fördelas enligt statistiken som Ausfahrt lade in?
Ett demokratiskt, jämställt samhälle som låter individer konkurera oavsett kön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in