2012-12-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
En liten grupp män ja. Men många kvinnor har stått över många män även historiskt. De flesta män var kanonmat för några hundra år sen. Nog stod hertiginnan över torparen och stataren?

Men snälla du. Jag vill inte vara ovänlig men på fullt allvar, tänkte du verkligen igenom det där? Kvinnor hade inte ens rösträtt i Sverige förens 1921. Kvinnors rättigheter har genom i princip hela historien varit intimt knutna till vilken man hon var gift med eller vilken far hade. Hon hade ofta starkt begränsad arvsrätt, begränsad rätt till högre utbildning och framförallt fanns det en uppfattning om kvinnan som underlägsen mannen, vilket gestaltade sig i hur samhällen utformades. Kvinnans rättigheter omhändertogs av fadern intill giftermålet, då de övertogs av mannen i fråga.

Är detta helt oviktigt i din världsbild eller har du andra argument?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Lite statistik:

Offentlig makt i Sverige (SCB & bolagsverket)
Andel manliga partiledare i Sverige idag: 78%
Andel manliga statssekreterade i Sverige: 65%
Andel manliga statliga VDs i Sverige: 71%
Andel manliga statliga styrelseordförande (affärsverken) 100%
Andel manliga statliga generaldirektörer i Sverige: 75%
Andel manliga ordförande kommunstyrelser: 71%

Privat makt i Sverige (bolagverket, SCB & RAMS)
Andel manliga styrelseordförande (aktiebolag) 88%
Andel manliga verkställande direktör (aktiebolag) 86%
Andel manliga styrelseledamöter (aktiebolag) 81%

Andel manliga styrelseordförande (börsbolag) 96%
Andel manliga verkställande direktör (börsbolag) 95%
Andel manliga styrelseledamöter (börsbolag) 77%

Kvinnor tjänar i snitt 14% mindre än män, 7% mindre med standardavvägning. (Lönestrukturstatistik, 2011)
Som någon annan skrev så beror det ju på hur man definierar patriarkat. Om man definierar patriarkat som ett samhälle där män har den offentliga och ekonomiska makten, vilket brukar vara vad som avses, så är patriarkatet alltså statistiskt belagt enligt det ovanstående av Ausfarht.

Vill man definiera patriarkat som ett samhälle där inga män nånsin varit värnpliktiga eller varit ute i krig, vilket många av någon anledning vill, så är vårt samhälle bevisligen inget patriarkat.
Citat:
En liten grupp män ja. Men många kvinnor har stått över många män även historiskt. De flesta män var kanonmat för några hundra år sen. Nog stod hertiginnan över torparen och stataren?
Och hertigen stod över hertiginnan. Och torparen över torparfrun och stataren över statarfrun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Okej, du har uppenbarligen nått vägs ände i din argumentation. Trams och barnsligheter har jag varken intresse för eller tid till.

Så du får argumentera tomt men ingen annan? #doublestandards.
Citera
2012-12-06, 21:22
Medlem
Citat:
Det är ju det som bevisligen är problemet; dem presterar eller kan inte bättre men får ändå högre betyg.

Kanske, kanske inte. Samtidigt är det ju ett förhållandevis universellt fenomen detta, varför man tycker att du borde föredra den biologiska förklaringen.
Citera
2012-12-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Men snälla du. Jag vill inte vara ovänlig men på fullt allvar, tänkte du verkligen igenom det där? Kvinnor hade inte ens rösträtt i Sverige förens 1921. Kvinnors rättigheter har genom i princip hela historien varit intimt knutna till vilken man hon var gift med eller vilken far hade. Hon hade ofta starkt begränsad arvsrätt, begränsad rätt till högre utbildning och framförallt fanns det en uppfattning om kvinnan som underlägsen mannen, vilket gestaltade sig i hur samhällen utformades. Kvinnans rättigheter omhändertogs av fadern intill giftermålet, då de övertogs av mannen i fråga.

Är detta helt oviktigt i din världsbild eller har du andra argument?
Och mannen 1910. Är dessa 11 år en ofantlig skillnad i ett historiskt perspektiv tycker du? Mannen var dessutom tvungen att göra militärplikt för att få rösträtt, något som inte krävdes av kvinnan.

Begränsad rätt till utbildning gällde många män också. Vad lever ni feminister i för märklig värld?
Citera
2012-12-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Som någon annan skrev så beror det ju på hur man definierar patriarkat. Om man definierar patriarkat som ett samhälle där män har den offentliga och ekonomiska makten, vilket brukar vara vad som avses, så är patriarkatet alltså statistiskt belagt enligt det ovanstående av Ausfarht.

Vill man definiera patriarkat som ett samhälle där inga män nånsin varit värnpliktiga eller varit ute i krig, vilket många av någon anledning vill, så är vårt samhälle bevisligen inget patriarkat.

Och hertigen stod över hertiginnan. Och torparen över torparfrun och stataren över statarfrun.
Ja. Och?
Citera
2012-12-06, 21:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Allmänna förespråkare av hypo-deduktiv metod nyttjar sällan själv metoden i sina egna resonemang. De använder den främst bara för att skjuta hål på andra. Lustigt fenomen, faktiskt.
När man skrapar lite på ytan verkar de snarare vara förespråkare av logisk positivism än Popperianer. Dessutom är det lite märkligt att de inte ens har tagit till sig Kuhns kritik av Popper eller hans teori om vetenskapliga paradigm och insett att frågan om vetenskaplighet är allt annat än enkel.
Citat:
Till någon visar att Gud och patriarkatet existerar så utgår jag från att dom inte existerar. I vetenskaplig mening kan man naturligtvis varken säga bu eller bä i frågan, det är som sagt nämligen inga ämnen för vetenskapen.

Om man med patriarkat menar ungefär det jag tidigare beskrev så kan man ju med visst fog hävda att exempelvis religiösa diktaturer övervägande är patriarkala samhällen. Det är en kulturell, etnisk, social, biologisk och religiös samhällsfråga och inte direkt nån vetenskaplig utsaga.

På samma sätt kan man hävda att det finns matriarkala strukturer i Sverige som feminister de senaste 40 åren med viss framgång drivit på politisk väg vilket resulterat i bland annat lagstiftningar och att män mer eller mindre försvunnit från högre utbildningar osv.
Jag bad om källor till dina påstående, men du kan inte ange en enda utan svarar med mer dravel och allmänt tyckande upphöjt till sanning. Mycket avslöjande
Citera
2012-12-06, 21:48
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Så du får argumentera tomt men ingen annan? #doublestandards.
Men lille vän, vad yrar du om egentligen? Jag efterfrågade ett vetenskapligt belägg på att Sverige är ett patriarkat. Sen påstod du genom en annan användare att jag uttalat mig vetenskapligt i ett annat avseende vilket jag inte hade gjort. Jag hade tvärtom mycket tydligt åskådliggjort att det inte rörde sig om en vetenskaplig fråga. Utöver dina bristande insikt i vad vetenskap är så verkar du dessutom helt sakna läsförståelse och till råga på allt börjar du tramsa och barnsla dig.
Citera
2012-12-06, 21:49
Medlem
Citat:
Och mannen 1910. Är dessa 11 år en ofantlig skillnad i ett historiskt perspektiv tycker du? Mannen var dessutom tvungen att göra militärplikt för att få rösträtt, något som inte krävdes av kvinnan.

Begränsad rätt till utbildning gällde många män också. Vad lever ni feminister i för märklig värld?

Du kämpar verkligen för att behålla din bild av historien? Ja, 11 år skiljer. Ser du tillbaka före det så var möjligheten att rösta betydligt större för män än för kvinnor. Om du ser rent empiriskt var det en överväldigande majoritet som röstade män - eller hur?

Vad "begränsad rätt till utbildning gällde många män också"? Tror du att det ens kan komma i närheten av svårigheterna för kvinnor att få utbildning genom historien? Kvinnor hade inte ens en laglig rätt att delta i flertalet utbildningar under stora delar av historien just på grund av att de hade en fitta och inte en kuk. Stämmer inte det?

Nu hoppade du för övrigt över allt annat jag skrev i förra inlägget. Hur ser du på det faktum att kvinnans rättigheter omhändertogs av fadern för att sedan överlämnas till mannen eller den allmänt utbredda uppfattningen om att kvinnor var essentiellt underlägsna mannen till sin natur?
Citera
2012-12-06, 21:52
Medlem
Citat:
Men lille vän, vad yrar du om egentligen? Jag efterfrågade ett vetenskapligt belägg på att Sverige är ett patriarkat. Sen påstod du genom en annan användare att jag uttalat mig vetenskapligt i ett annat avseende vilket jag inte hade gjort. Jag hade tvärtom mycket tydligt åskådliggjort att det inte rörde sig om en vetenskaplig fråga. Utöver dina bristande insikt i vad vetenskap är så verkar du dessutom helt sakna läsförståelse och till råga på allt börjar du tramsa och barnsla dig.

Om du nekar till all statistik som finns (och som delvis presenterades tidigare i tråden) som visar att män dominerar samtliga viktiga maktpositioner i Sverige - som dessutom är världens mest jämlika land?

Om du nekar till det faktum att män innehar 81% av samtliga platser i folkvalda församlingar i världen.

Hur skulle någon kunna bevisa att patriarkatet existerar för dig då - om det faktiskt existerar? Vad skulle du behöva få se? I nuläget beter du dig som en kreationist som kommer att tro på gud oavsett vad.
Citera
2012-12-06, 21:52
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När man skrapar lite på ytan verkar de snarare vara förespråkare av logisk positivism än Popperianer. Dessutom är det lite märkligt att de inte ens har tagit till sig Kuhns kritik av Popper eller hans teori om vetenskapliga paradigm och insett att frågan om vetenskaplighet är allt annat än enkel.
Frågan om vetenskap är mycket enkel. Antingen kan du belägga nåt eller så kan du inte det. Allt annat är brus och dåliga ursäkter eller teoretiskt svammel.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag bad om källor till dina påstående, men du kan inte ange en enda utan svarar med mer dravel och allmänt tyckande upphöjt till sanning. Mycket avslöjande
Herregud, jag minns plötsligt varför jag slutade diskutera i det här delforumet. Det är fullt av diskussionssaboterande totalidioter.

Du är sannolikt mycket medveten om vilka lagar jag syftade på och det faktum att kvinnors överrepresentation på högskolorna ökat och ökat. Det har diskuterats tusen gånger tidigare och det är bara att googla fram det om du nu tvivlar.
Citera
2012-12-06, 22:08
Medlem
Citat:
Manlig rösträtt har funnits så länge rösträtten funnits. Det är absolut en skillnad.
Citat:
Ja. Och?
Det första var ett svar på vilka belägg som finns för patriarkatet. Det andra var en fortsättning på ditt konstaterande att hertiginnan stod över torparen och stataren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in