Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag har aldrig "nekat" någon tillförlitlig statistik.
Vad har hela världen med diskussionen att göra? Jag anförde två resonemang; dels om Sverige och dels om religiös-kulturella patriarkala diktaturer.
Vad svamlar du om? Belägg dina påståenden om patriarkala samhällen. Tror du att procentsiffran "81" förklarar nånting överhuvudtaget i statistiska sammanhang?

Gör om, gör rätt. Om du slår ut nånting på det abnormt generaliserande viset så kan förstås ett samhälle vara 80 procent patriarkalt och ett annat samhälle vara 1 procent patriarkalt. Du varken kan eller förstår uppenbarligen överhuvudtaget nånting om statistik.
Jag har pluggat en hel del statistik om du undrar ..
Siffrorna visar att en grav majoritet av den politiska makten innehas av av män, då 81% av världens parlamentsledamöter är män.
Detta säger dock inte mycket om Sverige, det har du helt rätt i - det som förvånar mig är att du är dum nog att tro att jag menade det. Här kommer lite siffror om den makten över den offentliga och privata sfären:
Lite statistik:
Offentlig makt i Sverige (SCB & bolagsverket)
Andel manliga partiledare i Sverige idag: 78%
Andel manliga statssekreterade i Sverige: 65%
Andel manliga statliga VDs i Sverige: 71%
Andel manliga statliga styrelseordförande (affärsverken) 100%
Andel manliga statliga generaldirektörer i Sverige: 75%
Andel manliga ordförande kommunstyrelser: 71%
Privat makt i Sverige (bolagverket, SCB & RAMS)
Andel manliga styrelseordförande (aktiebolag) 88%
Andel manliga verkställande direktör (aktiebolag) 86%
Andel manliga styrelseledamöter (aktiebolag) 81%
Andel manliga styrelseordförande (börsbolag) 96%
Andel manliga verkställande direktör (börsbolag) 95%
Andel manliga styrelseledamöter (börsbolag) 77%
Kvinnor tjänar i snitt 14% mindre än män, 7% mindre med standardavvägning. (Lönestrukturstatistik, 2011)
Min enda fråga är denna:
Betyder inte det här att män är gravt överrepresenterade i maktens höga positioner i Sverige?