2012-12-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Ett demokratiskt, jämställt samhälle som låter individer konkurera oavsett kön?
Så vilka har makten i ett samhälle som definieras som "demokratiskt och jämställt och som låter individer konkurrera oavsett kön"?

Och vilka vetenskapliga belägg har du för att det samhället existerar?
Citera
2012-12-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Så vilka har makten i ett samhälle som definieras som "demokratiskt och jämställt och som låter individer konkurrera oavsett kön"?

Och vilka vetenskapliga belägg har du för att det samhället existerar?
Dem som förtjänar det?

Inga vetenskapliga bevis alls, min högst personliga åsikt gjord på slutsatser av mig själv.
Citera
2012-12-07, 12:10
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Ser man historiskt är resultaten densamma, män har i princip alltid varit gravt överrepresenterade inom brottsstatistiken, antagligen även statistik överhuvudtaget fördes - och du håller väl i alla fall med om att män historiskt har haft ett institutionaliserat maktövertag i samhället?

Normalfördelningskurvan.

Mäns fördelningskurva är bredare än kvinnors för väldigt många egenskaper, vilket innebär att män är både bäst och sämst på det mesta, medan kvinnor är mer samlade i mitten.
Citera
2012-12-07, 12:24
Medlem
Citat:
Dem som förtjänar det?

Inga vetenskapliga bevis alls, min högst personliga åsikt gjord på slutsatser av mig själv.
Ok, så då kan man lika gärna definiera ett samhälle där män har offentliga och ekonomiska makten som ett samhälle där de som förtjänar makten har den.

Eller så kan man definiera ett samhälle där män har den politiska och ekonomiska makten som ett patriarkat.

Skillnaden är att patriarkatsdefinitionen går att bevisa medan den första är högst subjektiv.
Citera
2012-12-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Ok, så då kan man lika gärna definiera ett samhälle där män har offentliga och ekonomiska makten som ett samhälle där de som förtjänar makten har den.

Eller så kan man definiera ett samhälle där män har den politiska och ekonomiska makten som ett patriarkat.

Skillnaden är att patriarkatsdefinitionen går att bevisa medan den första är högst subjektiv.
Du menar att det går att kalla ett samhälle som get den fullständiga reproduktionsmakten till kvinnor för ett patriarkat? Ja ok, vad är då negativt för kvinnor med ett patriarkalt samhälle?
Citera
2012-12-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag har aldrig "nekat" någon tillförlitlig statistik.

Vad har hela världen med diskussionen att göra? Jag anförde två resonemang; dels om Sverige och dels om religiös-kulturella patriarkala diktaturer.

Vad svamlar du om? Belägg dina påståenden om patriarkala samhällen. Tror du att procentsiffran "81" förklarar nånting överhuvudtaget i statistiska sammanhang? Gör om, gör rätt. Om du slår ut nånting på det abnormt generaliserande viset så kan förstås ett samhälle vara 80 procent patriarkalt och ett annat samhälle vara 1 procent patriarkalt. Du varken kan eller förstår uppenbarligen överhuvudtaget nånting om statistik.

Jag har pluggat en hel del statistik om du undrar ..

Siffrorna visar att en grav majoritet av den politiska makten innehas av av män, då 81% av världens parlamentsledamöter är män.

Detta säger dock inte mycket om Sverige, det har du helt rätt i - det som förvånar mig är att du är dum nog att tro att jag menade det. Här kommer lite siffror om den makten över den offentliga och privata sfären:

Lite statistik:

Offentlig makt i Sverige (SCB & bolagsverket)
Andel manliga partiledare i Sverige idag: 78%
Andel manliga statssekreterade i Sverige: 65%
Andel manliga statliga VDs i Sverige: 71%
Andel manliga statliga styrelseordförande (affärsverken) 100%
Andel manliga statliga generaldirektörer i Sverige: 75%
Andel manliga ordförande kommunstyrelser: 71%

Privat makt i Sverige (bolagverket, SCB & RAMS)
Andel manliga styrelseordförande (aktiebolag) 88%
Andel manliga verkställande direktör (aktiebolag) 86%
Andel manliga styrelseledamöter (aktiebolag) 81%

Andel manliga styrelseordförande (börsbolag) 96%
Andel manliga verkställande direktör (börsbolag) 95%
Andel manliga styrelseledamöter (börsbolag) 77%

Kvinnor tjänar i snitt 14% mindre än män, 7% mindre med standardavvägning. (Lönestrukturstatistik, 2011)

Min enda fråga är denna:

Betyder inte det här att män är gravt överrepresenterade i maktens höga positioner i Sverige?
Citera
2012-12-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Förutom att du tramsar och projicerar dina egna känslomässiga tillkortakommanden så verkar vi ju vara överens i sak. Gott så. Jag har aldrig påstått att världen kretsar runt mig, det är ett löjeväckande påstående som blottar din sårade och svaga självkänsla och som dessutom ligger i logisk linje med dina postmoderna relativistiska reflexivitetsteoretiska resonemang.

Du fortsätter med attacker på min person, konstruerande av halmdockor och i övrigt tom argumentation och har sedan mage att påstå att det är jag som tramsar. Sött.
Citera
2012-12-07, 16:12
Medlem
Citat:
Anser du att det förhåller sig så i Sverige idag?

Min kunskap brister på området, men nej, jag ser inte att så är i dag. Att vissa tendenser finns kvar ser jag dock som rätt uppenbart. Är väl bara att läsa detta delforum för att se att åtminstone föreställningen om mannens legitima överordnande lever kvar. Men, sen är det ju också fråga om nyans. Vad innebär det att vara överordnad? Nuvarande arbetsdelning gynnar som exempel, rent ekonomiskt, mannen, vilket kan skapa problem såväl inom som efter avslutande förhållanden. Men återigen, könsmaktsordningen som sådan ger jag inte mycket för. Jag finner den märklig, otillräcklig och klumpig vad gäller den breda analysen. Återigen inte för att allt är lika, utan för att olikheter inte förklaras på ett tillfredsställande sätt.
Citera
2012-12-07, 16:58
Medlem
Citat:
Du menar att det går att kalla ett samhälle som get den fullständiga reproduktionsmakten till kvinnor för ett patriarkat? Ja ok, vad är då negativt för kvinnor med ett patriarkalt samhälle?
Det kan man absolut om det är ett samhälle där män har den offentliga och ekonomiska makten. Såvida man inte lägger in i själva definitionen att ett patriarkat också följer konventionen om grundläggande mänskliga rättigheter som att var och en har rätt att bilda familj.

Hur skulle du själv definiera ett samhälle som ger den fullständiga reproduktionsmakten till kvinnor?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in