2012-12-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Kort om brott där könet är avgörande ur statistiskt perspektiv
BRÅ:
Andel brott mot person där förövaren varit man 2011: 87%
Andel sexualbrott där förövaren varit man 2011: 99%

(faktum är att män är överrepresenterade inom alla angivna områden i rapporten)

Nationella trygghetsundersökningen & BRÅ:
Andel manlig förövare vid misshandel i hemmet: 89%

På vilket sätt anser du att män är underordnade kvinnor?
Brott är vanligast hos grupper som är underordnade, så din statistik hjälper inte dig.
Senast redigerad av Klockan3 2012-12-06 kl. 19:19.
Citera
2012-12-06, 19:06
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Märkligt svar för att komma från dig som i forumet argumenterar för att den hypotetiskt-deduktiva metoden är det enda korrekta vetenskapliga metoden.
För att en hypotes ska kunna testas måste ingående variabler vara väldefinierade. Det räcker inte att ha någon sorts intuitiv uppfattning om det som ska undersökas som du tycks tro. Därför är frågan om vad som menas med patriarkatet - variabeln - högst relevant för att ev. kunna falsifiera hyptesen om dess existens.
Jag har redan konstaterat att det inte är någon vetenskaplig fråga, lika lite som Gud är det.
Citera
2012-12-06, 19:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag har redan konstaterat att det inte är någon vetenskaplig fråga, lika lite som Gud är det.

Ja, jag har ju redan konstaterat att du inte har några kunskaper i vetenskapsteori utöver det du läst på Wikipedia och det som står där är synnerligen tendentiöst.
Så jag förstår att du lämnar walk over
Citera
2012-12-06, 19:29
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ja, jag har ju redan konstaterat att du inte har några kunskaper i vetenskapsteori utöver det du läst på Wikipedia och det som står där är synnerligen tendentiöst.
Så jag förstår att du lämnar walk over
Lite humor skadar aldrig. Vetenskapsdiskussionen utöver frågan om patriarkatet är dock off-topic i den här tråden. Men jag har hyfsat utförligt skrivit i vetenskapstråden genom åren, så om du är intresserad av mina kunskaper i ämnet kan du söka i den tråden.

När det gäller patriarkatet som belagt vetenskapligt faktum väntar jag, liksom många andra i forumet, sedan flera år på en källa till det påståendet. Har du nåt på lager månne?
Citera
2012-12-06, 19:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Lite humor skadar aldrig. Vetenskapsdiskussionen utöver frågan om patriarkatet är dock off-topic i den här tråden. Men jag har hyfsat utförligt skrivit i vetenskapstråden genom åren, så om du är intresserad av mina kunskaper i ämnet kan du söka i den tråden.
Det är just genom läsning av den tråden som jag kunnat göra mitt konstaterande
Citat:
När det gäller patriarkatet som belagt vetenskapligt faktum väntar jag, liksom många andra i forumet, sedan flera år på en källa till det påståendet. Har du nåt på lager månne?
Nej, jag har ingen defintion och därmed ingen ståndpunkt i frågan.

Det är väldigt märkligt att du som medger att du inte vet vad patriarkatet är, dvs du kan inte prestera en exakt definition av vad det är, ändå kan säga att patriarkatet inte finns. Vidare slår du fast att Sverige är mer matriarkalt än patriarkalt.
Vad har du för källor till dessa påståenden?
Citat:
Du förstår mycket väl vad ts menar, vi behöver inte göra det krångligare än det är. Det är i stora drag naturligtvis fråga om en manlig hegemoni och ekonomisk, politisk och social maktkoncentration där män agerar homosocialt och utestänger kvinnor. Ungefär så brukar beskrivningen av patriarkatet se ut. Och sådana strukturer och fenomen existerar förstås lite varstans, men att hävda att Sverige idag skulle vara ett patriarkalt samhälle är givetvis befängt. Det är mycket mer matriarkalt, främst genom lagstiftning, politisk maktutövning och social kontroll, än det är patriarkalt. Däremot skulle jag inte påstå att Sverige är ett matriarkalt samhälle.
Citera
2012-12-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phaser
Vänstern har det i sitt partiprogram även om ingen vetenskaplig referens lämnas.
(Det borde väl vänsterakademiker veta att man måste referera vetenskapligt?)
Som att alla män måste därför sona sitt patriarkala förtryckargenus genom att ansluta till vänsterns feminism och dess attribut. Och sedan ha aktning även för dessa, för twitterfeminister som skriver om feministhat i vartannat inlägg. De verkar också tro att alla män provoceras av kvinnor som inte sminkar sig eller är för håriga. Jag själv har aldrig varit så, tvärtom. Men, annars blir de som säger emot det minsta och värnar om balans kallade kvinnohatare, antifeminister och klassförespråkare mm.

T ex att män får mer lön. Jag har aldrig tyckt att det är bra, jag vill att det ska vara jämnt
delat osv. Finns det män som vill att män ska ha högre lön? Finns det kvinnor som vill det?
Eller är det såhär därför att kvinnor får andra saker än pengar, så att män får lite mer lön som kompensation?

Vilka har haft det mest slitsamma jobben? Det finns män och kvinnor som haft samma typ av industriarbete, men de allra tyngsta jobben, har män gjort? Finns det kvar en rest pga det, som gör att män anses vara värda mer i lön?

Men fram med vetenskapligt gjorda studier, som visar hur "patriarkatet" finns inramat i samhälle och överallt. Och som bevisar, att det i detta finns även en nedsättande syn på kvinnor.

Anser vänstern att även de kvinnor som inte kallar sig feminister och åt vänster, är en del av "patriarkatet"?

* Innehåller något partiprogram vetenskapliga referenser? Partiprogram är väl ändå just partiprogram och inte vetenskapliga texter?

* Vad är det kvinnor får? Ta hand om hus och hem? Jo, förvisso, men för att det ska vara en gåva så ska den väl också tas emot med tacksamhet antar jag. Det sagt är det givetvis inte negativt att ha möjlighet att umgås med sina barn. Därför är det högst problematiskt att många män - i viss mån mot sin egen vilja - faktiskt både förväntas och i praktiken gör avkall på just detta.

* Nog för att vissa slitsamma yrken är högavlönade, men en större förklaringsvariabel i sammanhanget är nog en stark fackföreningsrörelse. Utan att ha personlig erfarenhet sägs ju annars många jobb inom vården vara slitsamma i termer av lyft och liknande.

* Klurig fråga; i sak beror det väl på hur man förhåller sig till det strukturella fenomenet. I den mån man ser på strukturen som något man antingen förstärker eller förändrar så bär i någon mening rimligtvis samtliga icke-förändrare skuld till tingens varande. Men, sen handlar det givetvis också om den reella makten att också förändra. Den grad av agens man tillskriver individer i olika samhällsgrupper. Så något bra svar kan jag faktiskt inte ge.

Det sagt ger jag inte särskilt mycket för själva könsmaktsordningen. Tycker det är en förhållandevis bristfällig analys av tingens varande. Inte för att fenomenet som sådant är oriktigt, män har säkerligen mer makt än kvinnor - överlag - men förklaringen är i många avseenden haltande likafullt.

Citat:
Ursprungligen postat av fbkontot
Nej det finns inga bevis för patriarkatet.
Jag har utmanat väldigt många feminister i den frågan. Nästan alla feminister som skriver om det på sina bloggar och ingen av dem har ens vågat ta den utmaningen.
Nu ska man skilja mellan könsmaktsordning och ett patriarkat som inte är det samma. Tar man och räknar allt det negativa och positiva med att vara man och kvinna så är det ingen på den här planeten som vågar påstå att män är överordnade kvinnor. Faktum är att män är i underläge en aning.

Vad gör det till ett faktum? När blev det så, eller har det alltid varit så?

Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det bevisar väl inget patriarkat?

På vilket vis skulle manlig överrepresentation inom KVM beskriva ett patriarkat? Tvärtom, män som begår brott straffas ju hårdare än kvinnor, straffrabatten för en kvinna ligger på ca 35%. Idag är 60% av studenterna på högskolan kvinnor. Flickor betygskvoteras i grundskolan. Det är uppenbart att matriarkala Sverige har bestämt att framtiden ska tillhöra flickorna. Män diskrimineras i lagen och kvinnor favoriseras.

Här missar du ju annars en ypperlig chans att nyttja en biologistisk förklaring: kvinnor presterar bättre i grundskolan för att de utvecklas snabbare.

Citat:
Märkligt svar för att komma från dig som i forumet argumenterar för att den hypotetiskt-deduktiva metoden är det enda korrekta vetenskapliga metoden.
För att en hypotes ska kunna testas måste ingående variabler vara väldefinierade. Det räcker inte att ha någon sorts intuitiv uppfattning om det som ska undersökas som du tycks tro. Därför är frågan om vad som menas med patriarkatet - variabeln - högst relevant för att ev. kunna falsifiera hyptesen om dess existens.

Allmänna förespråkare av hypo-deduktiv metod nyttjar sällan själv metoden i sina egna resonemang. De använder den främst bara för att skjuta hål på andra. Lustigt fenomen, faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Brott är vanligast hos grupper som är underordnade, så din statistik hjälper inte dig.

Så BO i regel överordnade deras GM?
Senast redigerad av RockInRhino 2012-12-06 kl. 20:09.
Citera
2012-12-06, 20:35
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Det är väldigt märkligt att du som medger att du inte vet vad patriarkatet är, dvs du kan inte prestera en exakt definition av vad det är, ändå kan säga att patriarkatet inte finns. Vidare slår du fast att Sverige är mer matriarkalt än patriarkalt.
Vad har du för källor till dessa påståenden?
Till någon visar att Gud och patriarkatet existerar så utgår jag från att dom inte existerar. I vetenskaplig mening kan man naturligtvis varken säga bu eller bä i frågan, det är som sagt nämligen inga ämnen för vetenskapen.

Om man med patriarkat menar ungefär det jag tidigare beskrev så kan man ju med visst fog hävda att exempelvis religiösa diktaturer övervägande är patriarkala samhällen. Det är en kulturell, etnisk, social, biologisk och religiös samhällsfråga och inte direkt nån vetenskaplig utsaga.

På samma sätt kan man hävda att det finns matriarkala strukturer i Sverige som feminister de senaste 40 åren med viss framgång drivit på politisk väg vilket resulterat i bland annat lagstiftningar och att män mer eller mindre försvunnit från högre utbildningar osv.
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Allmänna förespråkare av hypo-deduktiv metod nyttjar sällan själv metoden i sina egna resonemang. De använder den främst bara för att skjuta hål på andra. Lustigt fenomen, faktiskt.
Ditt problem är att du inte vet eller förstår vad vetenskap är. Du kan inte skilja den disciplinen från andra andra discipliner och blir således inte kapabel till att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra ur andra perspektiv. Det är lite komiskt att se dig stappla omkring som en dövblind höna och tugga gruskorn i övertygelsen om att det är frön.
Citera
2012-12-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ditt problem är att du inte vet eller förstår vad vetenskap är. Du kan inte skilja den disciplinen från andra andra discipliner och blir således inte kapabel till att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra ur andra perspektiv. Det är lite komiskt att se dig stappla omkring som en dövblind höna och tugga gruskorn i övertygelsen om att det är frön.

Du har fel. Ditt problem är att du tror dig veta och förstå vad vetenskap är. Därför tror du dig kunna skilja den disciplinen från andra discipliner och blir därför inkapabel att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra andra perspektiv. (Se, jag lär mig skriva lika intelligent som dig. Vad glad du måste bli).

Citera
2012-12-06, 20:47
Medlem
Citat:
Här missar du ju annars en ypperlig chans att nyttja en biologistisk förklaring: kvinnor presterar bättre i grundskolan för att de utvecklas snabbare.
Det är ju det som bevisligen är problemet; dem presterar eller kan inte bättre men får ändå högre betyg.
Citera
2012-12-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3

Ser man historiskt är resultaten densamma, män har i princip alltid varit gravt överrepresenterade inom brottsstatistiken, antagligen även statistik överhuvudtaget fördes - och du håller väl i alla fall med om att män historiskt har haft ett institutionaliserat maktövertag i samhället?
Citera
2012-12-06, 20:59
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Du har fel. Ditt problem är att du tror dig veta och förstå vad vetenskap är. Därför tror du dig kunna skilja den disciplinen från andra discipliner och blir därför inkapabel att avgöra när någon uttalar sig ur vetenskapligt hänseende kontra andra perspektiv. (Se, jag lär mig skriva lika intelligent som dig. Vad glad du måste bli).

Okej, du har uppenbarligen nått vägs ände i din argumentation. Trams och barnsligheter har jag varken intresse för eller tid till.
Citera
2012-12-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Ser man historiskt är resultaten densamma, män har i princip alltid varit gravt överrepresenterade inom brottsstatistiken, antagligen även statistik överhuvudtaget fördes - och du håller väl i alla fall med om att män historiskt har haft ett institutionaliserat maktövertag i samhället?
En liten grupp män ja. Men många kvinnor har stått över många män även historiskt. De flesta män var kanonmat för några hundra år sen. Nog stod hertiginnan över torparen och stataren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in