Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-27, 14:54
  #1
Medlem
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om "kemin bakom" hur man tar bort vissa fläckar, typ formler och varför!

Vill få en större förståelse för några vanliga fläckar så att jag själv kan komma på egna sätt att ta bort andra jobbiga fläckar!
hobbyman.se anger några av fläckarna jag alltid lyckas få på mina kläder!

Rödvin - partydödaren No1
Fukta fläcken med vitt vin och det finns till hands. Strö annars salt eller potatismjöl på fläcken. Gnid med en citronhalva eller behandla med T-sprit. Skölj och tvätta som vanligt (gärna med blekmedel om tyget klarar det). vad gör saltet/potatismjölet och citronen?

Bärfläckar
Doppa fläcken i kokhett vatten. Om fläcken inte släpper kan man badda på lite glycerin som får sitta kvar i några minuter. Skölj och tvätta som vanligt vad gör glycerinet?

Blod
Blötlägg i kallt vatten och strö på salt. Gnugga sedan blodfläcken med tvål eller tvättmedel i kallt vatten och avsluta med att tvätta som vanligt i maskin

tack på förhand
Citera
2012-11-27, 14:55
  #2
Medlem
w0nderbars avatar
Undrar också över detta! Bumpar tråden med lite nyfikenhet
Citera
2012-11-27, 15:03
  #3
Medlem
Gtars avatar
det har jag aldrig tänkt på..
intressant..
Citera
2012-11-27, 15:53
  #4
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennypenny11
Rödvin - partydödaren No1
Fukta fläcken med vitt vin och det finns till hands. Strö annars salt eller potatismjöl på fläcken. Gnid med en citronhalva eller behandla med T-sprit. Skölj och tvätta som vanligt (gärna med blekmedel om tyget klarar det). vad gör saltet/potatismjölet och citronen?
Salt eller potatismjöl används för att suga upp vätskan som är vinet. Det är alltså inte en kemisk reaktion. Citronen innehåller citronsyra - riktigt vad den skulle göra för att ta bort vinet vet jag inte, men den kan nog bleka fibrerna något.

Citat:
Ursprungligen postat av jennypenny11
Bärfläckar
Doppa fläcken i kokhett vatten. Om fläcken inte släpper kan man badda på lite glycerin som får sitta kvar i några minuter. Skölj och tvätta som vanligt vad gör glycerinet?
Glycerin (glycerol egentligen) är bra på att binda vatten, så det suger helt enkelt upp vätskan. Glycerol ska vara särskilt bra för fläckar från just växter och jag vet att man kan göra tinkturer med det. Inte heller här är det någon kemisk reaktion, det är bara glycerol som är hygroskopisk.

Citat:
Ursprungligen postat av jennypenny11
Blod
Blötlägg i kallt vatten och strö på salt. Gnugga sedan blodfläcken med tvål eller tvättmedel i kallt vatten och avsluta med att tvätta som vanligt i maskin
Även här har saltet funktionen att suga ut fukten.

Gemensamt för alla tre fläckarna är att man först löser upp fläckarna i vatten och sedan använder någon form av absorptionsmedel för att "dra ur" fläcken.
Citera
2012-11-27, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Salt eller potatismjöl används för att suga upp vätskan som är vinet. Det är alltså inte en kemisk reaktion. Citronen innehåller citronsyra - riktigt vad den skulle göra för att ta bort vinet vet jag inte, men den kan nog bleka fibrerna något.


Glycerin (glycerol egentligen) är bra på att binda vatten, så det suger helt enkelt upp vätskan. Glycerol ska vara särskilt bra för fläckar från just växter och jag vet att man kan göra tinkturer med det. Inte heller här är det någon kemisk reaktion, det är bara glycerol som är hygroskopisk.


Även här har saltet funktionen att suga ut fukten.

Gemensamt för alla tre fläckarna är att man först löser upp fläckarna i vatten och sedan använder någon form av absorptionsmedel för att "dra ur" fläcken.


TACK!
Citera
2012-11-27, 21:00
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Jag kan tänka mig att färgämnet i rödvin är som många andra röda växtfärger, och ändrar färg med pH. Dessa färgämnen blir blå/gröna vid basisk pH och bleka/gula vid låg pH. Det är isf. vad citronen bidrar med.
Citera
2012-11-27, 22:11
  #7
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag kan tänka mig att färgämnet i rödvin är som många andra röda växtfärger, och ändrar färg med pH. Dessa färgämnen blir blå/gröna vid basisk pH och bleka/gula vid låg pH. Det är isf. vad citronen bidrar med.
Bra tanke, förutom att vin väl är rätt surt redan från början?
Citera
2012-11-28, 18:27
  #8
Medlem
mjaubrums avatar
Beror på vinet. Står det under en längre tid så oxideras alkohålen till ättiksyra. Alkohåler i sig har ungefär samma ph som vatten.

Det som händer är att cellulosan i bomullen binder färgämnet. Jag antar att man säknar ph för att driva reaktionen bakåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback