Britter är sjukt konservativa gällande barns könsroller, det är jättetråkigt att se. Jag har under ett års tid varit au pair i Storbritannien och märkt av detta på flera sätt, något som fått mig att vilja kämpa för att bestrida rollerna som barn stöps in i som inte ger de alla världens möjligheter, som jag tycker att alla barn har rätt till.
Bland annat ser jag hur barnen blir helt olika behandlade i lekparken, föräldrar kan be sin 3-åriga dotter att sluta springa runt i lera för att "it's not lady like", men pojkarna får springa runt hur mycket de vill. Har även hört föräldrar prata om att de sätter på sina döttrar en fin kjol innan de går till parken, för att döttrarna vet att de får skäll om de smutsar ner den och leker därför "fint" istället för att härja runt.
Ett annat exempel är när jag tittade på TV med ett av mina värdbarn (pojke, 5 år) och någon reklam för en typisk tjejig leksak (ni vet, när det är massa små flickor med och ALLT är rosa) visades varpå han utbrast: "that looks sooo cool, I want that for my birthday!" och hans pappa då kommer in i rummet och säger typ "nämen, tittar du på tjejreklam? Du kan ju inte leka med den, den är ju för tjejer! Är du en liten tjej eller?

" och jag bara satt där och fattade ingenting medan pojken såg ledsen ut.
Har även hört barnen uttrycka sig om att de inte kan ha speciella färger för att de är pojkar, och en värdmamma som sa "det hade ju varit kul att ha en dotter, så att man kunde klä henne i roliga, ljusa färger!"
Varför är ni så emot att låta barn vara barn och varför vill ni begränsa dem så?