2012-11-29, 19:03
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Nja, det stämmer inte helt att britterna skrattar åt svensk jämställdhet. Läste en uppskattande krönika ( skriven av en kvinna ) i The Guardian om denna leksakskatalog. :http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/nov/27/sweden-christmas-gift-girl-nerf-gun Faktiskt diskuteras jämställdhet mer i England än vad man kanske föreställer sig.

Det hon skriver stämmer ju inte så varför uppskattar du den? Hon förnekar ju riktig forskning (till skillnad från Genus''teori'' som jag kallar det) som visar på medfödda skillnader på könen.

http://thepiratebay.se/torrent/6731035/Brainwash_-_Hjernevask
Citera
2012-11-29, 19:39
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenCell
Hahahaha, det tänkte jag inte på! Så inskränkt av mig!

Fast om man ska basera sin världsbild på kommentarer på nyhetsartiklar på internet, vilket många i den här tråden verkar göra, och sedan tittar på kommentarsfälten i svensk media, bloggar och forum, verkar det ju som att en övervägande majoritet verkar tycka att jämställdhet är larv, könsroller påhittade och saker som bilderna i den här katalogen det största hotet mot samhället. Så vilka är det hela världen skrattar åt egentligen?
Jag har också märkt det, men ändå är det konstigt att vansinnet tillåts fortskrida. Om en majoritet av befolkningen är emot det, borde det rimligtvis avslutas. Att det inte blir så tyder starkt på att Sverige inte riktigt har vad som krävs för att fullt ut kalla sig demokrati.
Citera
2012-11-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det hon skriver stämmer ju inte så varför uppskattar du den? Hon förnekar ju riktig forskning (till skillnad från Genus''teori'' som jag kallar det) som visar på medfödda skillnader på könen.

http://thepiratebay.se/torrent/6731035/Brainwash_-_Hjernevask

Föds barn med en förståelse för kulturella uttryck för krig? Om inte, hur kommer det sig att pojkar gärna leker med krigsdockor* - dockor är ju för tjejer. Och att allt inte kan förklaras av biologi känns rätt uppenbart (frisyr, klädval etc.). Ta färg, t ex. Här talar empirin för att barn, oavsett kön, föredrar ungefär samma färger. Mer specifikt, primärfärger (e.g., röd och blå) framför sekundärfärger (e.g., rosa och orange). Likafullt ser vi att barn vid relativt tidig ålder betraktar färger som könade; blå är killfärg, rosa är tjejfärg. Vi vet också att denna uppdelning rent historiskt inte varit given. Den biologiska förklaringen blir därmed haltande om den ska förklara allt.

Sen kan vi givetvis säga att pojkar i fallet krigsdocka lär sig gilla dockor för att vi låter artefakten bli kulturell bärare av manlighet (vilket gör den acceptabel att leka med). Men då är det ju likafullt ett kulturellt, inlärt, fenomen.

* för det gör dom väl?
Citera
2012-11-29, 20:40
Medlem
MisterFives avatar
När jag läste det du skrev så tyckte jag det lät väldigt larvigt, föreställde mig en pojke med klänning som sminkade en docka eller något... men bilderna i katalogen tycker jag inte är något speciellt. De tar ju bort könsrollerna istället för att byta ut dem helt vilket jag tycker är ok. Förhoppningsvis så har ju pojken tillräckligt med testosteron för att förstå att svärd och traktorer är det rätta förr eller senare!
Citera
2012-11-29, 20:48
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kom utanför boxen lite.
Vi och katalogen är fortfarande inte det intressantaste.
Frågan är, varför skrattar hela världen åt det svenska folket?

Det är du som borde tänka utanför boxen: Hela världen skrattade åt att någon fick för sig att världen inte var platt också, de skrattade åt att jorden inte skulle vara universums mitt, de skrattade vansinnigt åt att arbetare skulle få rösträtt, fortsatte sedan att garva åt kvinnans rösträtt. De skrattade också hejdlöst - och skrattar fortfarande åt - att det i Sverige är förbjudet att puckla på sina barn (och sin fru).

Det är många i den här tråden som tycks tro att majoriteten alltid har rätt. Hur kommer det sig?

(Och hur blev vi andra svennebanan?)
Citera
2012-11-29, 20:57
Medlem
Terugflitss avatar
En Norsk feminist på Skavlan kräktes och hånade det Svenska ordet "hen" med all rätt.
Hon ansåg även att barn hittar sin indentitet själva, utan vuxnas björntjänster.
Svenska feminister är rätt extrema, och det äcklar mej.

Ägna er åt vettiga frågor, och inte såna här småsaker.
Citera
2012-11-29, 21:01
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
En Norsk feminist på Skavlan kräktes och hånade det Svenska ordet "hen" med all rätt.
Hon ansåg även att barn hittar sin indentitet själva, utan vuxnas björntjänster.
Svenska feminister är rätt extrema, och det äcklar mej.

Ägna er åt vettiga frågor, och inte såna här småsaker.

Känner mig manad att passa den bollen till dig. Det är inte feministerna som skapar gråt-trådar om bilder i en leksakskatalog. Tycker att uppmaningen om att ägna sig åt vettiga frågor borde ställas till TS.
Citera
2012-11-29, 21:10
Medlem
Haka inte upp er på om det är en tjej, kille what ever. En människa håller i en Barbie. WOW!! Finns viktigare saker att skratta åt
Citera
2012-11-29, 21:29
Medlem
Det fanns säkert de som skrattade gott när sufragetterna var igång också.
Citera
2012-11-29, 22:00
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nästa generation i Sverige kommer att vara helt könslösa neutrum.
Inte bara England som skrattar år feministiska Sverige.

Sverige kommer bara bestå av homosexuella negrer om 100 år
Citera
2012-11-29, 22:05
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Föds barn med en förståelse för kulturella uttryck för krig? Om inte, hur kommer det sig att pojkar gärna leker med krigsdockor* - dockor är ju för tjejer. Och att allt inte kan förklaras av biologi känns rätt uppenbart (frisyr, klädval etc.). Ta färg, t ex. Här talar empirin för att barn, oavsett kön, föredrar ungefär samma färger. Mer specifikt, primärfärger (e.g., röd och blå) framför sekundärfärger (e.g., rosa och orange). Likafullt ser vi att barn vid relativt tidig ålder betraktar färger som könade; blå är killfärg, rosa är tjejfärg. Vi vet också att denna uppdelning rent historiskt inte varit given. Den biologiska förklaringen blir därmed haltande om den ska förklara allt.

Sen kan vi givetvis säga att pojkar i fallet krigsdocka lär sig gilla dockor för att vi låter artefakten bli kulturell bärare av manlighet (vilket gör den acceptabel att leka med). Men då är det ju likafullt ett kulturellt, inlärt, fenomen.

* för det gör dom väl?

Eller, så är det för att ''krigsdockor'' ser manliga ut och tilltalar den högre testosteronhalten hos pojkar och/eller flickor som utsatts för hög dos av testosteron i fosterstadiet.

''Vi vet också att denna uppdelning rent historiskt inte varit given.''

Vilka är vi? Källa på det, och inte från nån genusteoretiker som har nån ''teori'' utam jag vill ha en riktig källa som kommer från riktig forskning.

Problemet blir när vuxna försöker bestämma vad som ska vara normen och inte. Jag kan LOVA att det finns inte en enda pojke aldrig varit intresserad av ''tjej-leksaker'' tidigare som kommer titta i den där leksakskatalogen och säga ''mamma mamma, den där pojken leker med barbie-dockor, kan jag få en sån i julklapp?'' Precis som att det inte finns tjejer som kommer vilja ha en leksakstraktor eller en leksakspistol. Vuxna eller miljön påverkar inte barn, barn påverkas av ANDRA barn, deras jämlikar. Om alla dina kompisar röker är det stor chans/risk att du också kommer börja röka. Det är fakta.
Citera
2012-11-29, 22:07
Medlem
Parasitetwins avatar
Det var uppenbarligen många som satt på helspänn när årets julnummer av BRkatalogen dök upp i brevlådan? Fattar inte varför det skulle vara så bra att barn ska könssepareras i allting de gör i äkta kristen anda? Ifall alla barn fick chansen att leka helt fritt, killar och tjejer tillsammans, kanske de känslomässiga störningarna som leder till våld inom relationer minska, värt ett försök i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in