Nej inte riktigt, Depeche Mode saknade en sångare och när Martin och Andrew hörde Dave Gahan sjunga låten Heroes av David Bowie på scen så tyckte de att hans röst lät bra, därefter fick Dave gå med i bandet. Man kan nästan säga att hade David Bowie inte funnits hade Dave Gahan aldrig upptäckts. Man vet ju inte om Dave hade gått med i bandet ifall han inte hade sjungit just låten Heroes, sånt är intressant att spekulera i
Tack för det som hände!
Idag blev det nästa köp: Ultra ifrån 1997. Skivförsäljaren visade sig vara ett inbitet Depeche Mode fan som varit på samtliga Stockholms konserter sedan 1990. Han missade 1986 för hans hårdrockspolare sa att det inte var något för honom. Skivan fick jag sedan för tio svenska kronor billigare
Idag blev det nästa köp: Ultra ifrån 1997. Skivförsäljaren visade sig vara ett inbitet Depeche Mode fan som varit på samtliga Stockholms konserter sedan 1990. Han missade 1986 för hans hårdrockspolare sa att det inte var något för honom. Skivan fick jag sedan för tio svenska kronor billigare
Jag skattar nog Ultra som en av DP:s bättre album. Nästan lika mörk som föregående Songs Of Faith... Med mästerverk som Love Thieves och den sorgliga Sister Of Night. Sister tog en jäkla tid för Dave att sjunga in p.g.a hans eviga av och påtändningar på heroinet. Men sångmässigt så tycker jag att det är en av Daves starkaste och finaste insatser.
Nu har jag krigat mig igenom Some Great Reward. En skiva som lämnar mixat intryck. Tycker allt en del ljud som används känns daterade och dom långsamma låtarna tycker jag lämnar ett platt intryck. Texterna känns långtifrån bandets bästa och tycker även Dave sjungit mer inspirerat. Däremot är det en enklare skiva att lyssna på än många av bandets senare och ta bort en-två låtar och "flowet" i skivan är riktigt bra. Bäst: Something To Do, Master and Servant och Blasphemous Rumours.
Rankning av mina skivor just nu:
5. Delta Machine
4. Songs of Faith and Devotion
3. Some Great Reward
2. Speak & Spell
1. Ultra
Vad har ni lyssnat på för Depeche Mode på sistone?
Idag blev det inget mindre än Some Great Reward som inhandlades. Min femte Depeche Mode! Vad har ni för favoriter på den?
Master and servant, people are people och blasphemous rumours är nog de tre mest kända låtarna på den skivan.Tror det var de tre låtarna de gjorde musikvideor på.
Vad har ni lyssnat på för Depeche Mode på sistone?
Idag blev det inget mindre än Some Great Reward som inhandlades. Min femte Depeche Mode! Vad har ni för favoriter på den?
Har köpt Ultra och Music For The Masses. Måste ha någonting att spela när jag kör buss. Ibland drivs man till vansinne av att höra samma låtar på radion hela tiden.
Har köpt Ultra och Music For The Masses. Måste ha någonting att spela när jag kör buss. Ibland drivs man till vansinne av att höra samma låtar på radion hela tiden.
Vad tycker du om skivorna? Några favoriter på dessa?
Jag är själv rätt sugen på främst live-skivan 101 nu! Är det en stark live-skiva tycker ni?