Citat:
Ursprungligen postat av
Ravenholm
Vad tyckte du om
Songs of Faith and Devotion? Jag håller den som en av deras bästa, om än kanske inte riiiktigt i klass med deras tre bästa skivor:
*
Black Celebration
*
Music for the Masses
*
Violator
Songs of...kommer nästan upp i klass med ovanstående album. Inte riktigt, men nästan. Millimeternästan. Den är också deras sista riktigt bra skiva. Sen slutade Alan Wilder och sen dess är deras musik...mindre bra. Tyvärr.
Ultra och
Exciter är fortfarande okej, om än inte i klass med föregående album. På
Playing the Angel finns några enstaka bra låtar. Sen körde de i diket.
Sounds of the Universe och
Delta Machine som du nämnde...jag får tvinga mig att lyssna på de här skivorna. varje gång tänker jag att nu ska jag sätta mig ner och lyssna och nu jävlar upptäcker jag säkert något jag missat, det finns säkert tvåhundra bra låtar i slutet eller nåt men..nä. De är helt enkelt inte alls lika bra nuförtiden. Tråkigt nog. Men de äldre plattorna finns ju kvar, och de är det inget fel på alls, tvärtom!

På Songs of Faith and Devotion tycker jag man hör att bandet börjar lämna hits som Master and Servant, Never Let Me Down Again och Everything Counts bakom sig. Den låter inte som Exciter exempelvis, men man hör att det börjar röra sig ditåt. Förutom Walking in My Shoes som jag kände igen sedan tidigare tyckte jag
Rush och
Higher Love var starka! Vissa låtar lämnade inget vidare starkt intryck alls exempelvis I Feel You. Dock en platta jag kommer återvända till
Dave Gahan är en stark sångare och jag tycker han delvis räddar mycket svagare material bandet gjort, men man lyssnar kanske inte främst på ett band som Depeche Mode för rösterna så en del låtar (speciellt senare) förblir grå och inget man måste återvända till.
Kom ihåg när Freelove, Dream On och I Feel Loved spelades flitigt på MTV. Gillade dom inte alls först men pga. den frekventa exponeringen började jag digga dom en del. Inte i klass med bandets största klassiker, men tre bra låtar.
Gällande David Bowies död läste jag också av Martin Gore att "Heroes" självaste David Bowie var första låten Depeche Mode spelade som band!