2013-03-15, 20:06
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Vill inte vara a nuisance, men undrar lite om det hela har gått i stå. Visserligen hade jag inte en
avlägsen susning om den senaste gåtan, som gick ut på en novell till slut, är det okej med en liten novell?

Det var ju en av Stevensons mest kända noveller, som var frågans svar, så det tycker jag var okej. Flauberts enskilda brev tvivlar jag dock på vore möjliga att snickra gåtor till.

Ursäkta för övrigt alla gåtlösare, att jag legat på latsidan. Jag har drabbats av akut tankelättja, men återkommer så snart jag kan.
Citera
2013-03-24, 02:28
Medlem
NereMedOlas avatar
Jag har fortfarande inte riktigt greppat trådens hedersregler. I nuvarande gåtan finns t.ex. en bild från en film där jag plockade en av skådisarna men inte filmen. Är det tillåtet att googla på skådisen för att hitta filmen? Om det skulle leda mig till en gissning, är det då ok att kolla författarens wikipedia-sida för att se hur de andra ledtrådarna passar?
Citera
2013-03-24, 03:31
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Jag har fortfarande inte riktigt greppat trådens hedersregler. I nuvarande gåtan finns t.ex. en bild från en film där jag plockade en av skådisarna men inte filmen. Är det tillåtet att googla på skådisen för att hitta filmen? Om det skulle leda mig till en gissning, är det då ok att kolla författarens wikipedia-sida för att se hur de andra ledtrådarna passar?

Att googla en bild man inte känner igen alls tycker jag inte är speciellt hedersamt, men om du känner igen av skådisarna, då tycker jag det är helt okej att kolla wikipediaartiklar och annat för att ta reda på vilken film det rör sig om. Det är ju i stort detsamma som att använda sig av böcker och uppslagsverk.
Citera
2013-03-28, 14:07
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Med tanke på det du skrev i tråden tycker jag absolut att du resonerar rätt.

Jag tycker för övrigt att frågan om fusk är överflödig: En bra gåtmakare gör sina gåtor ogooglebara, som det heter numera.

Men jag uppskattar ansatsen till modest tempo, kontemplation och eftertanke som bjuds i just Cohibas gåtor; där avhåller jag mig gärna från lättantändliga cigarrer, av respekt för upphovsmannen om inte annat.
Citera
2013-03-28, 16:57
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Jag tycker för övrigt att frågan om fusk är överflödig: En bra gåtmakare gör sina gåtor ogooglebara, som det heter numera.

Jag ser helst, att folk inte googlar bilder de inte känner igen alls. Det ser jag som fusk och det är en hederssak för mig att låta bli. Att googla en bild för att bekräfta eller förkasta en aning tycker jag dock inte är fel.
Citera
2013-03-30, 02:09
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Jag ser helst, att folk inte googlar bilder de inte känner igen alls. Det ser jag som fusk och det är en hederssak för mig att låta bli. Att googla en bild för att bekräfta eller förkasta en aning tycker jag dock inte är fel.
Jag håller i princip med dig i att det är att spela osjysst, men frågan är vem man i sådant fall lurar? Föreställningen om fusk tycker jag hur som helst är lite besvärande, eftersom den mest verkar sätta griller i huvudet på folk.

Nog om det. Vi är ju i alla fall överens om en sak – att Frågesporten är hela Flashbacks flaggskepp!
Citera
2013-04-03, 12:25
Medlem
srinivasas avatar
Det är grejt med denna frågesport och jag tycker det är riktigt spännande! Visst är det det bästa på flashback. Nu läser jag Stefan Zweigs hågkomster och har lånat hem de Joseph Roth som fanns på biblioteket. Det här med att googla; det borde vara fritt fram. Vill man hindra bildbgoogling så går det väl att deformera bilden så att den tjänat som ledtråd men inte ger googlingsresultat?
Även den senaste ledtråden är ju lätt att googla fram betydelsen av. Men eftersom det anses lite så där att googla så avstår jag gärna från denna senaste gåtan...
Citera
2013-04-04, 00:23
Medlem
Kundalinis avatar
Hur skall man kunna fatta nåt av den första gåtan om man inte använder googletranslate?!

Det är ju faktiskt den mest kryptiska ledtråden någonsin!
Citera
2013-04-04, 03:24
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Hur skall man kunna fatta nåt av den första gåtan om man inte använder googletranslate?!

Jag föredrar gåtor man får googla runt på hur mycket man vill, blir så svårt att hålla sig annars. Kunde inte låta bli att kolla upp betydelsen av 번개. Är jättesugen på att göra en egen gåta fortfarande men all min fritid bara försvann nu. Massa projekt som startade efter påsken...
Citera
2013-04-04, 09:05
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini

Då anser jag mig vara med i frågesporten igen trots mitt googlande!
Citera
2014-01-14, 22:57
Medlem
Ni borde söka till Jeopardy! Uttagningarna har börjat på TV8.se
Citera
2016-06-05, 14:54
Medlem
etkanoukias avatar
Vill lyfta den här tråden igen om, vilket vore kul, deltagarna i Frågesporten skulle vilja föra längre OT-diskussioner kring gåtorna och böckerna (boktipsen!) som så elegant presenterats.

Ser just nu mycket fram emot Lord mohnomishes formidabla återkomst i tråden!

mvh /etk.

Edit: Hade missat att uppdatera fliken. Såg nu att mohnomishes nya gåta redan är igång!
Edit: Och avslutad.
Senast redigerad av etkanoukia 2016-06-05 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in