2005-06-17, 18:33
Medlem
Ruskigbusss avatar
Och nu handlade alltså tråden om verkliga konspirationer som bekräftats - inte om något allmänt flummande om vad en konspiration är.

Ok?

/Mod
Citera
2005-06-21, 20:20
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och nu handlade alltså tråden om verkliga konspirationer som bekräftats - inte om något allmänt flummande om vad en konspiration är.

Ok?

/Mod

Håller mig på rätt väg i fortsättningen, men jag var tvungen

On toppic: För att glädja stackars Sten.b kan jag erkänna att Kennedy mordet verkar vara en oerhört invecklad och skum historia. Skulle inte förvåna mig det minsta om CIA sköt honom, men det och Echelon (i någon form) är de enda konspirationsteorier jag finner någon substans i.
Citera
2005-06-29, 02:00
Medlem
Oliwishs avatar
Tro aldrig på en konspiration föräns den har dementerats officiellt

Det verkar ju vara väldigt få konspirationer som är "erkända"..
Citera
2005-06-29, 21:24
Medlem
Att CIA var inblandade i att Pinochet kom till makten.
Citera
2005-06-29, 22:10
Medlem
Azraels avatar
En av mina mentorer, Robert Anton Wilson, är expert på konspirationsteorier (m.m.). Här kan man läsa lite om olika teorier han skriver om i sina böcker, bl.a. P2: http://www.rawilson.com/undercontrol.shtml
Citera
2005-06-30, 19:14
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tyska officerare konspirerade ju för att döda Hitler, tyvärr så var tydligen bordet i vägen eller nåt, så det misslyckades.

Sen kan man ju kanske skilja på hemlighållande som en stat gör och riktiga konspirationer. T ex om det nu skulle finnas kraschade UFO på Roswell - så är detta inte någon konspiration, eftersom mörkläggningen är ett beslut som en regering har tagit.

En konspiration är för mej när flera personer ur olika grupper samarbetar i det tysta om ett givet mål, som då ofta är skadligt för andra grupper.

Men gränserna är luddiga.

Kommer att tänka på Expo och AFA?
Citera
2005-07-03, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Kommer att tänka på Expo och AFA?

Du menar väll istället all "svensk" media?
Citera
2005-07-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Hitler brände ner Riksdagen och gav judarna skulden. Kejsare Nero brände ner Rom (Därav namnet Nero burning ROM(e)) och gav de kristna skulden.
Nä, det var Lubbe ensam som brände ner riksdagshuset, inga bevis finns för att det var nazisterna som låg bakom detta även fast de naturligtvis utnyttjade branden i sina egna syften. Tror att även Nero var oskyldig till Roms brand trots att han var skogstokig.

Annars är en bekräftad konspiration de många och ibland tämligen världsfrånvända amerikanska mordförsöken på Fidel Castro (förgiftad dykardräkt m m).
Citera
2005-07-06, 11:20
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawwe
Konspirationen mot Julius Ceasar, "Även du min Brutus" är väl världens kändaste.
Historien är helt full av konspirationer.

Ett tydligt exempel ifrån två av världens ledare, utsatta för otaliga konspirationsteorier, Bush och Putin. Kursk-ubåten sänktes enligt väldigt säkra uppgifter av amerikanska ubåtar, den historien ser jag som bekräftar efter en dokumentär i SVT för några veckor sedan. De bestämde sig för att mörka händelsen för att undvika ett atomvapenkrig och möjligtvis slutet på mänskligheten, en förståelig konspiration.

Det visar hur lätt konspirationer uppstår.

Nej, det är min själ ingen erkänd konspiration. Den är inte mer erkänd än den om den fejkade månlandningen eller den om att det i själva verket var ett Bush-styrt hologram som flög in i WTC.

Det enda du visar är hur lätt det är att smälla i lättlurade människor konspirationsTEORIER.
Citera
2005-07-06, 12:41
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Vet inte riktigt om det kvalar som konspiration - vad är definitionen? - men en personlig favorit i avdelningen Stora Topphemliga Projekt Med Rökridåer är den amerikanska ubåtsbärgningen 1974, Project Jennifer. Det finns nog gott om liknande äventyr som fortfarande är hemligstämplade.

Se t.ex. http://www.hazegray.org/faq/smn7.htm#G12
Citera
2005-07-06, 12:47
Medlem
Duerfians avatar
Att CIA försökt ta livet av Castro kanske räknas som en konspiration som avslöjats.
Citera
2005-07-06, 15:23
Medlem
InkoPinkos avatar
Sprängningen av "Rainbow Warrior" måste väl anses som en "sann" konspiration. Om det inte uppdagats att det var franska agenter som sprängde fartyget hade det garanterat funnits konspirationsteorier om att det förhöll sig så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in