• 1
  • 2
2005-04-17, 23:45
Medlem
Makehastes avatar
Ett vanligt argument för att våga gräva vidare i skumma tankegångar kring omtvistade händelser och samband brukar vara att konspirationer faktiskt förekommer, och att det är tack vare enträget murvelarbete de bringas ut i ljuset. Men vilka "erkända" - av fler än upphovsmannen och de närmast sörjande - konspirationer finns det, historiskt? Som alltså ses som politiskt gångbar fakta och som dessutom kan styrkas med bevis från hemliga möten, underliga kontakter och liknande?
Citera
2005-04-29, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Ett vanligt argument för att våga gräva vidare i skumma tankegångar kring omtvistade händelser och samband brukar vara att konspirationer faktiskt förekommer, och att det är tack vare enträget murvelarbete de bringas ut i ljuset. Men vilka "erkända" - av fler än upphovsmannen och de närmast sörjande - konspirationer finns det, historiskt? Som alltså ses som politiskt gångbar fakta och som dessutom kan styrkas med bevis från hemliga möten, underliga kontakter och liknande?

Echelonprojektet sågs väl länge som bara konspirationer? Likaså var ju inte konspirationsläger accepterat överallt under kriget, utan räknades länge som propaganda. Det är vad jag kommer på på rak arm iaf...
Citera
2005-04-29, 16:01
Moderator
impieteers avatar
Att Sverige inte var neutrala under kalla kriget sågs kanske som en konspiration tills det visade sig att så verkligen var fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Echelonprojektet sågs väl länge som bara konspirationer? Likaså var ju inte konspirationsläger accepterat överallt under kriget, utan räknades länge som propaganda. Det är vad jag kommer på på rak arm iaf...

Konspirationsläger! Jag ser en lägereld framför mig och Chockad och sten.b och allt vad de heter grillar korv och sjunger sånger!
Citera
2005-04-29, 16:18
Medlem
Ronaldinhos avatar
Mordet på Gustav III kanske.

http://susning.nu/Johan_Jacob_Anckarström
Citera
2005-04-29, 16:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tyska officerare konspirerade ju för att döda Hitler, tyvärr så var tydligen bordet i vägen eller nåt, så det misslyckades.

Sen kan man ju kanske skilja på hemlighållande som en stat gör och riktiga konspirationer. T ex om det nu skulle finnas kraschade UFO på Roswell - så är detta inte någon konspiration, eftersom mörkläggningen är ett beslut som en regering har tagit.

En konspiration är för mej när flera personer ur olika grupper samarbetar i det tysta om ett givet mål, som då ofta är skadligt för andra grupper.

Men gränserna är luddiga.
Citera
2005-04-29, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

Konspirationsläger! Jag ser en lägereld framför mig och Chockad och sten.b och allt vad de heter grillar korv och sjunger sånger!

Haha, måste ju vara bland de bästa freudianska felsägningarna på år och dar Låter det stå kvar, lite stolt får man vara
Citera
2005-04-29, 16:31
Bannlyst
Watergate slog väl ändå alla rekord?
Citera
2005-05-02, 00:44
Medlem
Tenaciouss avatar
P2, Propaganda Due, den italienska frimurarlogen, där bland annat Silvio Berlusconi var medlem, som planerade ett maktövertagande av landet. Ganska okänd men intressant
har en text om den om ni vill läsa, orkar inte posta den nu, för trött
Citera
2005-05-02, 21:46
Medlem
Robbadobbs avatar
hehe de vore fett att hamna på ett konspirationsläger. Sitta å konspirera hela dagarna
Citera
2005-05-14, 01:58
Medlem
Bite Sales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
P2, Propaganda Due, den italienska frimurarlogen, där bland annat Silvio Berlusconi var medlem, som planerade ett maktövertagande av landet. Ganska okänd men intressant
har en text om den om ni vill läsa, orkar inte posta den nu, för trött

Uppfyller det här Makehastes kriteria som erkänd konspriration vore jag glad om du ville posta.
Citera
2005-05-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bite Sale
Uppfyller det här Makehastes kriteria som erkänd konspriration vore jag glad om du ville posta.

Eller så kan du bara googla på p2, propaganda due eller Licio Gelli. En liten skandal som har allt en sann konspirationsteoretiker kan önska sig. Bara i Italien, bara i Italien.
Citera
2005-05-14, 16:26
Medlem
Bite Sales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Eller så kan du bara googla på p2, propaganda due eller Licio Gelli. En liten skandal som har allt en sann konspirationsteoretiker kan önska sig. Bara i Italien, bara i Italien.

Det har du rätt i, jag tänkte ärligt talat inte på det just då. Nåväl intressant läsning var det, dessutom hittade jag en Snapcases tråd i ämnet.

http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=152716
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in