Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2005-11-14, 20:25
  #85
Medlem
Vietnam

Amerikanerna iscensatte väl en "attack" på nån av sina fallfärdiga skorvar som de skyllde på nordkoreanerna och hade som förevändning för att kunna eskalera vietnamkriget utan att behöva förklara så noga för den amerikanska allmänheten, varför det var en bra ide att släppa napalm och kemiska- stridsmedel på civilbefolkningen i ett U-land på andra sidan jorden.
Efter den attacken, som har ett namn som jag glömt ..nånting incidenten, behövde de amerikanska ledarna bara säga: -BUÄÄE dumma dumma vitnameserna sköt på vår båt vi måste döda allihopa som hämd. Och den amerikanska allmänheten gjorde en amerikansk analys: yihaa cowboys go go go. och vietnamkriget var ett faktum.
Citera
2005-11-15, 00:50
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Amerikanerna iscensatte väl en "attack" på nån av sina fallfärdiga skorvar som de skyllde på nordkoreanerna och hade som förevändning för att kunna eskalera vietnamkriget utan att behöva förklara så noga för den amerikanska allmänheten, varför det var en bra ide att släppa napalm och kemiska- stridsmedel på civilbefolkningen i ett U-land på andra sidan jorden.
Efter den attacken, som har ett namn som jag glömt ..nånting incidenten, behövde de amerikanska ledarna bara säga: -BUÄÄE dumma dumma vitnameserna sköt på vår båt vi måste döda allihopa som hämd. Och den amerikanska allmänheten gjorde en amerikansk analys: yihaa cowboys go go go. och vietnamkriget var ett faktum.

Påminner om nått som hände 2001...
Citera
2005-11-15, 08:28
  #87
Banned
EvilNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Amerikanerna iscensatte väl en "attack" på nån av sina fallfärdiga skorvar som de skyllde på nordkoreanerna och hade som förevändning för att kunna eskalera vietnamkriget utan att behöva förklara så noga för den amerikanska allmänheten, varför det var en bra ide att släppa napalm och kemiska- stridsmedel på civilbefolkningen i ett U-land på andra sidan jorden.
Efter den attacken, som har ett namn som jag glömt ..nånting incidenten, behövde de amerikanska ledarna bara säga: -BUÄÄE dumma dumma vitnameserna sköt på vår båt vi måste döda allihopa som hämd. Och den amerikanska allmänheten gjorde en amerikansk analys: yihaa cowboys go go go. och vietnamkriget var ett faktum.

Så Nordkorea skulle attackera ett amerikanskt örloggsfartyg och därför skulle USA kunna gå in i ett inbördeskrig i ett annat land och slåss mot kommunism?

Aningen har du hittat på, ej förstått eller så är mina kunskaper om historia usla.
Ge en referens, du skriver i en tråd som handlar om "Erkända och bevisade konspirationer" och jag har aldrig hört talas om det du säger.

Fram med bevisen tack.
Citera
2005-11-15, 08:29
  #88
Banned
EvilNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawwe
Påminner om nått som hände 2001...

Påmminner inte om ett skit innan vi fått reda på vad han pratar om.
Citera
2005-11-15, 08:31
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Så Nordkorea skulle attackera ett amerikanskt örloggsfartyg och därför skulle USA kunna gå in i ett inbördeskrig i ett annat land och slåss mot kommunism?

Aningen har du hittat på, ej förstått eller så är mina kunskaper om historia usla.
Ge en referens, du skriver i en tråd som handlar om "Erkända och bevisade konspirationer" och jag har aldrig hört talas om det du säger.

Fram med bevisen tack.
Fan jag var lite trött när jag skrev givetvis ska det vara nordvietnameserna koreanerna har inget med detta att göra lessen lessen (ber gråtande om ursäkt)
blandade bara ihop orden halsfluss och långa arbetsdagar tar ut sin rätt.
Citera
2005-11-15, 08:37
  #90
Banned
EvilNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Fan jag var lite trött när jag skrev givetvis ska det vara nordvietnameserna koreanerna har inget med detta att göra lessen lessen (ber gråtande om ursäkt)
blandade bara ihop orden halsfluss och långa arbetsdagar tar ut sin rätt.

Då blev det ju lite vettigare.
Men jag tror inte att man behövde fabrikera en attack på ett fartyg för att bekämpa kommunism i slutet på 60-talet så jag frågar igen.

Har du någon referens?
Citera
2005-11-15, 08:52
  #91
Medlem
den här händelsen var det jag menade...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_Resolution

http://wiki.kalender.se/wiki/index.php/Vietnamkriget

Det verkar som om amerikanerna provocerade fram och sedan överdrev en händelse så att de kunde eskalera kriget...
återigen förlåt för koreapratet men jag var sjuk och trött...
lallisen
Citera
2005-11-15, 08:58
  #92
Banned
EvilNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
http://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_Resolution

http://wiki.kalender.se/wiki/index.php/Vietnamkriget

Det verkar som om amerikanerna provocerade fram och sedan överdrev en händelse så att de kunde eskalera kriget...
återigen förlåt för koreapratet men jag var sjuk och trött...
lallisen


Tackar.

Jaja, tankevurpor gör man ju stup i kvarten.
Var mest intresserad av hela grejen, hade aldrig hört talas om något liknande.
Citera
2005-11-15, 09:18
  #93
Banned
EvilNs avatar
Att spanska inkvisitionens grymmheter till stora delar är påhittade av Engelska protestanter är väl numera erkännt?

Inkvisitonen torterade inte alls så mycket folk som det påstods utan arbetade mer som STASI, med informatörer överallt.
När de väl fick klorna i en så gav de sig inte innan man "skvallrat" på någon annan som hamnade i skiten.
Citera
2005-11-17, 16:39
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Att spanska inkvisitionens grymmheter till stora delar är påhittade av Engelska protestanter är väl numera erkännt?

Inkvisitonen torterade inte alls så mycket folk som det påstods utan arbetade mer som STASI, med informatörer överallt.
När de väl fick klorna i en så gav de sig inte innan man "skvallrat" på någon annan som hamnade i skiten.

Läste någon artikel i Illustrerad Vetenskap för ett tag sen, som handlade om just spanska inkvisitationen. I den stod det att nutidens bild av inkvisitionen var helt fel, att den tvärtom var mer modern än andra samtida domstolar. Jag vet dock inte om det stod nåt om att det var påhittat av engelska protestanter, det är mycket möjligt men är inte säker.
Citera
2005-11-18, 18:55
  #95
Medlem
elleps avatar
Jag är mäkta förvånad över att endast en enda användare har nämnt Estonia i denna tråden.
Visserligen inte bevisat, men nog fan ligger det en eller annan hund begraven i närheten av Estonia...
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback