2005-05-15, 21:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tyska officerare konspirerade ju för att döda Hitler, tyvärr så var tydligen bordet i vägen eller nåt, så det misslyckades.

.
Var det inte nåt om att de egentligen skulle ha det mötet i en bunker fast hade det i en trästuga som förstörde en del av sprängkraften.
Citera
2005-05-15, 21:23
Medlem
järnfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Var det inte nåt om att de egentligen skulle ha det mötet i en bunker fast hade det i en trästuga som förstörde en del av sprängkraften.

Det är riktigt. Dessutom (enligt programmet på discovery jag såg om händelsen ) stod portföljen först under bordet (dvs precis under där hitler själv stod), men blev flyttad till den yttre sidan av ett bordsben och därigenom förlorade ytterligare i sprängkraft. Vilket medförde att planen misslyckades.

Sorry för lite OT, men frågan förtjänade ett svar!
Citera
2005-05-15, 23:50
Medlem
sten.bs avatar
Jag upprepar mig.
Utgå från att världen är byggd på konspirationer tills du är övertygad om motsatsen.
Som jag tidigare sagt är det inte frågan om konspirations"teorier" utan om konspirationskunskap.
Citera
2005-05-16, 01:43
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Att Sverige inte var neutrala under kalla kriget sågs kanske som en konspiration tills det visade sig att så verkligen var fallet?

Men varför skulle det ha slutat att vara en konspiration, bara för att det kom ut till allmän kännedom?

Konspirationen bekräftades ju i själva verket!!
Citera
2005-05-17, 15:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Men varför skulle det ha slutat att vara en konspiration, bara för att det kom ut till allmän kännedom?

Konspirationen bekräftades ju i själva verket!!

Det var ju under alla omständigheter i så fall en oerhört kass konspiration efter som varje beväring i decennier visste att "Ivan kommer från öst". Att Sverige bedrev signalspaning mot Sovjet för NATO/USAs räkning och att det fanns mer eller mindre långt gångna planer för opertivt krigssamarbete skulle väl i och för sig kunna kallas för konspiration om det vore för det faktum att alla såg igenom floskeln. Det var lite för mycket "kejsarens nya kläder".
Citera
2005-05-18, 13:16
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Mordet på JFK fastslogs väl av ngn utredning av senaten (?) vara en konspiration.

I alla fall fall om man tror på eftertexterna i namne film...
Citera
2005-05-18, 20:12
Medlem
frostflakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
hehe de vore fett att hamna på ett konspirationsläger. Sitta å konspirera hela dagarna
Hmmm.... Jag tror att ett konspirationsläger är ett ställe du hamnar på när du är konspirationen på spåren.
Citera
2005-05-20, 23:23
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Ett vanligt argument för att våga gräva vidare i skumma tankegångar kring omtvistade händelser och samband brukar vara att konspirationer faktiskt förekommer, och att det är tack vare enträget murvelarbete de bringas ut i ljuset. Men vilka "erkända" - av fler än upphovsmannen och de närmast sörjande - konspirationer finns det, historiskt? Som alltså ses som politiskt gångbar fakta och som dessutom kan styrkas med bevis från hemliga möten, underliga kontakter och liknande?

Hitler brände ner Riksdagen och gav judarna skulden. Kejsare Nero brände ner Rom (Därav namnet Nero burning ROM(e)) och gav de kristna skulden.
Citera
2005-05-21, 18:43
Medlem
DWOYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Hitler brände ner Riksdagen och gav judarna skulden. Kejsare Nero brände ner Rom (Därav namnet Nero burning ROM(e)) och gav de kristna skulden.

Fan det har jag inte tänkt på. Nu vet jag kan jag skryta för polarna. haha
Citera
2005-05-22, 00:27
Medlem
Konspirationen mot Julius Ceasar, "Även du min Brutus" är väl världens kändaste.
Historien är helt full av konspirationer.

Ett tydligt exempel ifrån två av världens ledare, utsatta för otaliga konspirationsteorier, Bush och Putin. Kursk-ubåten sänktes enligt väldigt säkra uppgifter av amerikanska ubåtar, den historien ser jag som bekräftar efter en dokumentär i SVT för några veckor sedan. De bestämde sig för att mörka händelsen för att undvika ett atomvapenkrig och möjligtvis slutet på mänskligheten, en förståelig konspiration.

Det visar hur lätt konspirationer uppstår.

Tror den här konspirationen är bekräftad av historiker. Gustav 3 fick inte föra anfallskrig efter freden med ryssland. Så istället klädde han ut soldater till ryssar (dramatens dräkter) och fick det att se ut som att ryssland attackerade först.
Likheter med 11 September någon?
Citera
2005-05-22, 01:53
Medlem
whiskeyportions avatar
Inte för att jag skulle vilja kalla det för en konspiration, men jag tänker på händelsen med Robinsson-Robban som iscensatte en våldtäkt som han skulle förhindra och bättra på sitt rykte. Det lyckades... nästan. En av deltagarna avslöjade alltihop, men hade det inte hänt så kanske vi alla hade levt i tron att grabben var ju en riktigt reko-kille.

Men tror ni inte då att människan är kapabel att iscensätta ganska mycket i syftet att tjäna pengar eller uppnå mer makt om en helt vanlig kille gjorde det för att få lite bättre rykte. Jag är fullkomligt övertygad om att det finns en hel del konspirationer omkring oss och att antalet teorier om dem överstiger verkligheten. Frågan är bara vilka som är sanna och vilka som bara just är teorier.
Citera
2005-06-17, 18:26
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag upprepar mig.
Utgå från att världen är byggd på konspirationer tills du är övertygad om motsatsen.
Som jag tidigare sagt är det inte frågan om konspirations"teorier" utan om konspirationskunskap.

Hahaha du försöker vända på alltihop din pajas... Har man den utgångspunkten när man sitter och sjunger sånger på konspirationsläger är det inte konstigt om man blir lite verklighetsfrånvänd.

I rimlighetens namn måste det givetvis vara så att den den av majoriteten accepterade teorin bör vara gällande tills motsatsen har bevisats. Om du vill skriva att USA döljer ufon i svenska skolböcker och att månlandningen var bluff ska du då få göra det hursomhelst eftersom världen är uppbyggd av konspirationer och du inte anser dig övertygad om motsatsen och har "bevis" som styrks av andra knäppskallar? Bara för att man är professor betyder det inte att man är helt frisk i skallen, kolla bara på Eva lundgren

Tänk om det kommer någon som påstår att Hitler var Jesus i reinkarnerad form som svartmålades av de otrogna i en massiv komplott kallad WW2 för att han inte skulle kunna utföra sitt uppdrag med att frälsa världen. motbevisa gärna det till 100% så ska jag hitta på lite flummiga bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in