2013-01-05, 00:43
Medlem
bixxit2992s avatar
18-åringens uppgifter:
Citat:
När den misstänkte 18-åringen berättar vad som hänt målas en annan bild av händelseförloppet upp. Nämligen den att det är han som varit under angrepp och inte tvärtom. Inne i köpcentret skall främlingarna ha uppträtt hotfullt och kommit med kränkande tillmälen. Den åtalade och hans kamrat gör ingen större sak av detta utan fortsätter mot utgången. Målsäganden har då kommit fram till den åtalade och ställt sig ansikte mot ansikte för att provocera fram ett slagsmål. Strax innan har han lämnat över sin jacka till de övriga i gänget. Den åtalade knuffar undan målsäganden och fortsätter ut ur köpcentret. När han och hans kamrat kommit en bit ut på torget uppmärksammar hans kamrat honom på att att de är förföljda och den åtalade hinner knappt vända sig om innan han får en hård spark som träffar revbenen. En slagväxling uppstår vilket resulterar i att den något större målsäganden får ner den åtalade på marken. Han sätter sig över honom och måttar flera slag mot ansiktet samtidigt som han letar efter något i fickan. Den åtalade kan inte tolka det på annat sätt än att målsäganden letar efter en kniv, varpå han själv skriker ”Jag har också kniv” för att varna honom. Då detta uttalande inte hindrat målsäganden från att fortsätta angreppet känner sig den åtalade, med fruktan för sitt eget liv, tvingad att dra sin egen kniv för att försvara sig. Då det första sticket inte har någon verkan sticker han igen tills dess att han kommer loss. Samtidigt som detta utspelar sig jagar målsägandens kompisar den åtalades kamrat på torget.

När 18-åringen kommit loss springer han från platsen, jagad av målsägandens kompisar. De skriker flera gånger efter honom att han skall gå ner på knä, vilket han tolkar som att de tänker skjuta honom. Han har nu sällskap av sin egen kamrat och han uppmanar honom att ringa polisen. Den åtalade och hans kamrat får instruktioner av polisen att ta sig tillbaka till köpcentret, vilket de också gör. Detta fall kan inte betecknas som något annat än nödvärn.

http://www.nordfront.se/rattegang-i-jonkoping-for-drapforsok-medlem-satt-pa-fri-fot.smr
Någon som kan lägga ut FUP:en eller mer info om Aret Temelci?
Senast redigerad av bixxit2992 2013-01-05 kl. 00:52.
Citera
2013-01-05, 03:15
Medlem
lolumadbros avatar
Frågan som ständigt kommer upp för mig är VARFÖR Anton har valt att ta med sig en kniv till ett åldersfritt event såsom DreamHack från första början..
Citera
2013-01-05, 04:14
Medlem
bixxit2992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolumadbro
Frågan som ständigt kommer upp för mig är VARFÖR Anton har valt att ta med sig en kniv till ett åldersfritt event såsom DreamHack från första början..
Han kanske tänkte gå ut i skogen sen och göra upp en eld och grilla korv och behövde en kniv att tälja pinnar. SMR brukar ju ofta vara ute i skogen på hajk.
Senast redigerad av bixxit2992 2013-01-05 kl. 04:19.
Citera
2013-01-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bixxit2992
Han kanske tänkte gå ut i skogen sen och göra upp en eld och grilla korv och behövde en kniv att tälja pinnar. SMR brukar ju ofta vara ute i skogen på hajk.

Tror inte man täljer pinnar med en dubbel eggad kniv
Citera
2013-01-05, 11:25
Medlem
Citat:

Kan ju finnas ett flertal anledningar till det, bla
* Han tycker att det är tufft att gå runt med kniv i fickan
* Han har efter tidigare brott skaffat fiender och bär alltid kniv som skydd
Citera
2013-01-05, 11:44
Medlem
Per.Ss avatar
Citat:

Uppenbarligen var det ju berättigat
Citera
2013-01-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKommentar
Antagligen fick kepsblatten från "Ö-boys" sin egen kniv i sig. Exakt hur det gick till vet jag inte. Kanske var det övervåld. Kanske var det helt befogat av situationen i det handgemäng som samtliga parter vittnar om.

Nej du vet inte för du spekulerar bara som DU SJÄLV vill att det ska vara, alltså att den här 15 åringen skulle dragit kniv mot rasisten först, ellerhur? Det är så du VILL att det ska vara.

Men vem säger att rasisten inte skulle kunna dragit kniv först? sluta nu med dina jävla uttalanden och låt domen avgöra vem som har rätt och inte
Citera
2013-01-05, 13:43
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macko94
Nej du vet inte för du spekulerar bara som DU SJÄLV vill att det ska vara, alltså att den här 15 åringen skulle dragit kniv mot rasisten först, ellerhur? Det är så du VILL att det ska vara.

Men vem säger att rasisten inte skulle kunna dragit kniv först? sluta nu med dina jävla uttalanden och låt domen avgöra vem som har rätt och inte
Läs tråden det var Anton som hade med sig kniv.
Citera
2013-01-22, 16:35
Medlem
infogivers avatar
Anton Helgesson dömdes till 10 månaders fängelse för grov misshandel. Han ska även betala skadestånd till offret på 37.000kr.
Citera
2013-01-22, 16:45
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infogiver
Anton Helgesson dömdes till 10 månaders fängelse för grov misshandel. Han ska även betala skadestånd till offret på 37.000kr.
http://jnytt.se/nyhet/52520/doms-till-fangelse-efter-knivbrak-pa-osterangen
Citera
2013-01-22, 16:54
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
http://jnytt.se/nyhet/52520/doms-till-fangelse-efter-knivbrak-pa-osterangen

Knivhugga en 15 åring för denne böjer sig över en och åberopa nödvärn? Då är man ju riktigt jävla dum. Sjukt att nassar ska försvara Anton, inte ens i närheten utav nödvärn.
Citera
2013-01-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infogiver
Knivhugga en 15 åring för denne böjer sig över en och åberopa nödvärn? Då är man ju riktigt jävla dum. Sjukt att nassar ska försvara Anton, inte ens i närheten utav nödvärn.

Jag utgår från att det Anton berättar är sant då jag känner honom och vet att han inte skulle knivhugga någon om det inte var nödvärn och då är det väl klart att "vi nassar" ska försvara honom?..

Böjer sig över en vet jag inte var du har fått ifrån om du inte syftade på att han satt på honom och matade slag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in