• 1
  • 2
2012-11-22, 01:07
Medlem
eatyoghurts avatar
http://www.youtube.com/watch?v=2L_cGjQSR80

Ber om urskt om videon redan ligger uppe hr men jag letade och hittade inget
till min frvning.
Iallafall s borde ni se denna lilla kortfilm. Alan Watts var en man med kloka sikter
Citera
2012-11-22, 02:28
Medlem
smzs avatar
Sg denna video fr ngon vecka sedan. Sjukt inspirerande, kloka ord frn en vis man!
Citera
2012-11-22, 02:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag har lagt mnga timmar p att lyssna p Watts. Frr hade jag en trave med frelsningar i telefonen och lyssnade p honom ngon timme om dagen, men den sista tiden har det blivit en hel del annat. Det gr rtt mycket i perioder.

Just den hr utlggningen snubblade jag ver och lyssnade p fr bara ngon mnad sedan (I slutet av sommaren.) och kan bara sga att han hade helt rtt i det han sger.
Alla hade mtt bst av att leva s...

Frgan r bara om folk r villiga att gra det istllet fr att oroa sig fr vad andra skulle tycka om dem om de gjorde det?

Min far brukad ofta sga att man alltid gr det man helst av allt vill fr stunden, annars hade man inte gjort det. Och tyvrr r det nog s. Folk har en massa ider om vad de vill gra men gr egentligen ngot helt annat. Det r mycket snack om "nr jag fr tid"; "nr jag fr rd"; "nr det blir varmt"; "nr det gr"; "om jag bara kunde"; "om jag bara hade" och s vidare. Nr tror folk att det ska ske om de tror att det handlar om "nr" och "om"?

Ytterst tragiskt; men s r vi ju en ganska sjlvgod och verskattad art ocks...

Det behvs lite mer "If Not You, Who? If Not Now, When?" i mnskligheten.
Citera
2012-11-22, 09:56
Medlem
Nazists avatar
Oj, vilken vackert inramad bajskorv. Han menar allts att man br arbeta med det man tycker om att gra. Jag tror de gamla grekerna listade ut detta redan p amfibiestadiet. Snmos.
Citera
2012-11-22, 10:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Oj, vilken vackert inramad bajskorv. Han menar allts att man br arbeta med det man tycker om att gra. Jag tror de gamla grekerna listade ut detta redan p amfibiestadiet. Snmos.

Det r mjligt att de gjorde, men vad spelar det fr roll nr det bara i undantagsfall frekommer i praktiken?

Som jag ser det s r det ganska uppenbart att lngt ifrn alla har ftt med sig konceptet...
Citera
2012-11-22, 12:14
Medlem
QkNNs avatar
tycker han kan ta och frga sig hur vrlden skulle se ut om alla gjorde "det som ville", dvs inte jobba.

innerst inne vill han utrota hela mnnskligheten.
Citera
2012-11-22, 20:45
Medlem
Chilippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
tycker han kan ta och frga sig hur vrlden skulle se ut om alla gjorde "det som ville", dvs inte jobba.

Hur vet du att ingen vill jobba? Det sger ganska mycket om dig..
Citera
2012-11-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN

Det r inte min uppfattning. Jag tror att han skulle nja sig med 95-99.9%.
Det tycker jag lter som en god brjan.
Citera
2012-11-26, 20:24
Moderator
Diagorass avatar
Jag har lyssnat p ngra klipp av honom och jag kan inte riktigt bilda mig en uppfattning av den mannen. Jag har instinktivt en avsmak mot olika "gurus" som ska populrisera sterlndsk filosofi. Det r oftast bara mumbo jumbo skapat av folk som saknar djupare frstelse om det dom pratar om. Watts var ingen filosof och av facket, och kunde han ens lsa sterlndksa texter p orginalsprk? Jag kan inte avgra om det hans sger har ngon djupare mening eller om det bara r lite prat framtaget fr att stilla vilsna vsterlndska sjlar med "visdom" frn orienten.
Citera
2012-11-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag har lyssnat p ngra klipp av honom och jag kan inte riktigt bilda mig en uppfattning av den mannen. Jag har instinktivt en avsmak mot olika "gurus" som ska populrisera sterlndsk filosofi. Det r oftast bara mumbo jumbo skapat av folk som saknar djupare frstelse om det dom pratar om. Watts var ingen filosof och av facket, och kunde han ens lsa sterlndksa texter p orginalsprk? Jag kan inte avgra om det hans sger har ngon djupare mening eller om det bara r lite prat framtaget fr att stilla vilsna vsterlndska sjlar med "visdom" frn orienten.

Jag frstod inte heller Alan Watts de frsta gngerna jag hrde honom. Men nu ngot r senare, efter att ha studerat Advaita, Self-Enquiry, Ramana Maharshi med mera, frstr jag vad han talar om. Tycker ofta han gr bra och underhllande frsk att frklara det ofrklarbara. Han sa sjlv att han inte var ngon guru, utan snarare en underhllare.
Citera
2012-12-11, 20:58
Moderator
Diagorass avatar
Ngon som har ett bra klipp av Watts som r vrt att lyssna och filosofera ver?
Citera
2012-12-11, 21:12
Medlem
elefantpenis2002s avatar
klockrent precis vad jag tycker folk r fr hjrntvttade helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in