• 1
  • 2
2012-12-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
tycker han kan ta och frga sig hur vrlden skulle se ut om alla gjorde "det som ville", dvs inte jobba.

innerst inne vill han utrota hela mnnskligheten.

han sger ju i videon att man mste ha det liknande man har det idag, att jobba och utbilda sig fr att det inte ska bli skit, fr att man ska f sina yngel att gra det man sjlv gjorde och utveckla sig... sg du ens videon?
Citera
2017-01-01, 16:14
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Fungerande lnk till klippet som avses.

https://www.youtube.com/watch?v=VPCp5xsP-vk
Citera
2017-01-01, 16:33
Medlem
bithaxs avatar
Den hr mannen var mycket duktig p retorik, men det han faktiskt sade var rligt talat diffust och ibland inte ens sammanhngande d han blandade budistisk religion med sin egen tro och tyckande.

Han var en mycket duktig underhllare, och inspererande, men det r ungefr det.
Citera
2017-01-01, 18:54
Medlem
Reflektioner p klippet: Premissen fr det han framfr r ju att det viktigaste fr lyckan/vlmendet i livet, r att gra det man tycker om i termer av aktivitet/intresseomrde.

Som vi alla vet finns det sdant man inte kpa fr pengar och behov man inte kan tillgodose med oavsett ekonomiskt frihet. Sjlvklart har han rtt i sin kritik mot den ckel-kapitalistiska vrlden och hur pengar vrderas och att de vrderingarna skapar mycket olycka och lidande. Men som allt annat, kan det inte vara den enda kllan eller orsaken. Mjligen d enbart om man utvecklar kontextuellt med det att individer oftast vrderas kraftigt utifrn hur hungriga p pengar de r, eller p status vilken ofta r direkt kopplad till pengar.

Sledes kan man ha 0 intresse av pengar och status, hela livet, och nd frbli eller bli djupt olycklig eller trasig som mnska. Detta d hur andra mnskor ser p pengar och status och de positioner som medfr pengar/status, spelar in. Liksom hur vl andra mnskor uppfattar skillnaderna i dessa beteenden och vrderingar mellan sig sjlva och andra. Mycket skenhelighet frn mnskor i det avseendet. Penga- och status-hungrighet r ju princip synonymt med "att ha ett driv". Motargumentet skulle vara att personer som hela tiden r aktiverade och gr "vad dom vill" utstrlar s mycket liv eller vad-det-nu-kan-vara att dom tillgodogr sig det vriga per automatik. Vilket sklart r ngestlindrande nsketnkande fr verkligt destruktiva egon, som vill se sina egna brister eller vgar till tillgodosedda behov som allmngiltiga.

Skulle Alan Watts eller hans anhngare sga emot detta, vore det intressant(egentligen inte d det alltid r frutsgbart) att veta hur mycket de tror av det som getts dom i livet, kommit som ngot givet helt utifrn deras egen handlings- och tankefrihet. Men d hade man frsts tvingats in p det rent privata, som i mitt tycke inte lmpar sig vl fr offentliga rum som fb.

Ytterligare kan man vl lgga till att vrderingarna kring pengar/status frmodligen verfrs som socialt arv, likt Watts ppekar, men ven dr glmmer att individen, hur ekonomiskt oberoende hen n r, ocks r beroende av kontexten runtom.

Hr r en till lnk om den tidigare frsvinner: https://www.youtube.com/watch?v=khOaAHK7efc
Citera
2017-01-01, 22:16
Medlem
Pengar r synonymt med frmga. Genom arbete skaffar vi oss frmga att senare gra vad vi vill. Att sga att vi skall gra vad vi vill, istllet fr att skaffa oss frmga att gra vad vi vill, det r bara trams. Det kommer inte att lyckas.
Citera
2017-08-30, 07:41
Medlem
mhns avatar
Han har vissa ponger. Varfr spendera dagarna med saker man inte vill gra fr att kunna fortstta spendera dagarna med saker man inte vill gra?

Men. Till slut kommer pengarna att ta slut. Ska man flytta ut i skogen och ta bark nr man inte lngre har rd att betala fr sin bostad och sin mat? Eller ska man bara lgga sig ner och d nr pengarna r slut?

"Du kan ju tjna pengar p sdant som du tycker om att gra", kontrar d Alan. Okej, jag tycker om att kolla film, g promenader, spela tv-spel och umgs med frugan och vnner. Hur ska jag kunna tjna pengar p det? "Men det finns professionella spelare!", hr jag ngon sga. 1. Jag r fr gammal fr det, s mina reflexer har ingen chans emot en 20-ring. 2. Jag har ingen lust att sitta och nta ett spel tio-tolv timmar om dagen fr att kunna bli s bra p det att jag kan vinna tvlingar. Och vad sger Alan? Just det, du ska inte gra sdant som du inte vill gra.
Citera
2017-08-30, 19:02
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Han har vissa ponger. Varfr spendera dagarna med saker man inte vill gra fr att kunna fortstta spendera dagarna med saker man inte vill gra?

Men. Till slut kommer pengarna att ta slut. Ska man flytta ut i skogen och ta bark nr man inte lngre har rd att betala fr sin bostad och sin mat? Eller ska man bara lgga sig ner och d nr pengarna r slut?

"Du kan ju tjna pengar p sdant som du tycker om att gra", kontrar d Alan. Okej, jag tycker om att kolla film, g promenader, spela tv-spel och umgs med frugan och vnner. Hur ska jag kunna tjna pengar p det? "Men det finns professionella spelare!", hr jag ngon sga. 1. Jag r fr gammal fr det, s mina reflexer har ingen chans emot en 20-ring. 2. Jag har ingen lust att sitta och nta ett spel tio-tolv timmar om dagen fr att kunna bli s bra p det att jag kan vinna tvlingar. Och vad sger Alan? Just det, du ska inte gra sdant som du inte vill gra.
Automatisera basindustrin s kan i princip alla gra vad de vill utan att lnearbeta. Jag klarar mig grna utan donken om det betyder att ngon annan slipper jobba dr.

Den klick som trots allt kommer behva jobba kommer gra det frivilligt fr att det ger bttre betalt. Ja, det kommer t o m antagligen att krigas om dessa jobb.
Citera
2019-08-02, 22:08
Medlem
raxmouses avatar
Vilken mstare. Fri i tanken och oddlig.

Han visste ingenting. Fick hra att han drog vidare p 70talet vilket frvnar med tanken p hur han siade om framtiden. En sann inspiration fr den fria individen.
Citera
2025-02-18, 11:37
Moderator
Diagorass avatar
Alan Watts, born in England and living most of his life in the United States, was a writer, speaker & philosopher. Watts was best known for making Japanese, Chinese, & Indian spiritual traditions in the form of Buddhism, Taoism, and Hinduism entertainingly accessible to a wide and popular audience throughout the world.

https://www.youtube.com/watch?v=T6lRcGxH-Mc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in