2005-05-02, 09:31
Medlem
nachos avatar
Nu har de gamla hockeyhjltarna Hkan Loob och Thomas Rundqvist ppnat krog i Karlstad och kolla vilken chili man hittar p menyn:

http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...637242,00.html

En variant p den North Texas Red som jag skrev om i denna post: http://forum.flashback.info/scandina...34&postcount=7

En annan restaurang som serverar North Texas Red r frresten Peppar vid S:t Eriksplan i Stockholm. t den dr hromdan och den var vlgjord. Lite fr snl portion bara.
Citera
2010-05-11, 02:14
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
http://www.hornfeldt.se/chili.html
Denna lnk fungerar inte lngre, men jag hittade detta klassiska chilirecept, ursrungligen publicerat av Erik Hrnfeldt i Expressen, p ett annat forum ( http://forum.robsoft.nu/viewtopic.ph...st=0&sk=t&sd=a ). Lgger upp det hr s att det inte frsvinner:

1 helflaska tequila
6 burkar ljust l , helst det mexikanska Corona .
5 torkade ancho-pepparfrukter (De r stora , mrkt brunrda och finns i affrer som sljer latinamerikansk mat .
I ndfall kan de ersttas med en blandning av mrkrtt chilipulver och ett antal fldda , urkrnade rda paprikor . )
1 chipotle-peppar (Rd , rkt . Finns konserverad i latinamerikanska affrer . )
3 birdseye-pepparfrukter (Sm spetsiga klarrda . Kan ersttas av torkad , mald piri-piri) .
4 jalapeno-pepparfrukter (Knubbiga , grna . Finns p burk i de flesta vlsorterade livsmedelsaffrer .
Ta den starka varianten . )
Baconfett (eller olja) att steka i .
10 stora vitlksklyftor , grovt hackade .
5 kilo oxktt , skuret i centimeterstora trningar .
1 halv kopp mjl .
1 kopp chilipulver .
2 koppar mrk oxbuljong .
2 matskedar spiskummin . (Knnarna kan inte komma verens om kryddan ska rostas innan den anvnds eller inte . )
2 matskedar oregano .
2 matskedar malda korianderfrn .
1/2 matsked socker .
Salt , efter smak . Brja frsiktigt!
Lite grovt majsmjl , masa harina .

VRLDENS BSTA CHILI

Receptet hittade vi ursprungligen i en bok av Texas-journalisten
Francis X Tolbert, en man som vigde sitt liv t denna eldiga kttgryta.

Det hela brjade p det tidiga 60-talet d Tolbert skrev en artikel som
fick rubriken "Jakten p den kta chilin".

Under de kommande ren fick han 48 000 brevsvar frn vrldens alla
hrn. Han lste, lagade, reste, provt och intervjuade levande legender
som Cap Warren, den siste ranchkocken som fortfarande kokade
mat t sina cowboys p en vedeldad spis bakp den tckta kokvagnen.

Ganska snart kunde Tolbert sl fast vad som a b s o l u t inte fr
finnas med i en chili:

* tomater
* vita bnor
* gul lk
* kttfrs

kta chili lagar man nmligen p hela kttbitar och rtt lagad ska den
vara just vad namnet chili con carne antyder: rdpeppar med en
viss tillsats av ktt.

Det stora problemet visade sig vara att hitta den rtta blandningen av
olika pepparsorter s att chilin fr en bred fyllig hetta som varar lnge
och inte enbart blir olidligt skarp.

Till sist tvingades Tolbert arrangera ett vrldens frsta chili-VM och det
recept som vi publicerar hr r en variant av det som segrade
- NORTH TEXAS RED.

Det recept som fljer r en ltt frvanskad version. Ingen som prvat det har
klagat p styrkan, men mnga har haft svrt att hitta de rtta ingredienserna.
Fr er som bor i Stockholm rekommenderar vi en butik som heter BBQ & Chili
som har det mesta i chili-vg och dessutom en stor sortering salsor och sser.

S hr gr du:

1. Ta dig en rejl klunk tequila. En platta med gamla Hank Williams-ltar bidrar ocks till s att det rtta chili-perspektivet p tillvaron infinner sig.
2. Brja sedan med pepparn. Rensa bort stjlkar och frn. Koka den torkade pepparn 15 minuter under lock, stll t sidan och lt svalna.
3. Rensa och hacka den vriga pepparn. Stll t sidan. (Hr r en varning p plats. Peppar r starkt. Den BRNNS. Se upp fr ngorna nr du kokar och tvtta hnderna noga eftert. Och tnk noga p vad d gr med fingrarna det nrmaste dygnet.
Om du petar dig i nsan kan du lika grna gra det med ldkolven.)
4. Ta ett glas tequila till, ett rejlt glas. Det kommer att behvas. Nu brjar det nmligen dra ihop sig.
5. Frs vitlken mjuk och brun. Lgg i grytan.
6. ka vrmen i stekpannan och brja stek kttet. Ta lite i snder och rr om ordentligt s att bitarna steks p alla sidor. Lgg ner i grytan. Detta r ett varmt, osigt och tidsdande slitgra som krver bde tlamod och tequila.
7. Blanda mjl och chilipulver. Str ver kttet i grytan.
8. Sila av den bltlagda pepparn, men spara vattnet. Mosa den kokta pepparn, tillstt sedan all peppar till kttet.
9. Hll p pepparvattnet, oxbuljongen och l tills vtskan tcker kttet.
Koka upp.
10. Nu r chilin p vg. En njd kock kan ta ett steg tillbaka, beundra sin skapelse och belnar sig sjlv med ytterligare en tequila, raskt tfljd
av det resterande let.
11. Lt chilin smkoka. Rr ner spiskummin, oregano och koriander. Rr ofta s att msterverket inte brnns fast i botten.
12. Fortstt kokningen tills kttet brjar falla snder. Det br ta tv, tre timmar.
13. Tequila!!!
14. Det kan hnda att chilin r lite ls nr den nrmar sig slutkokningen.
Riktiga Texasbor reder den d med grovt majsmjl.
15. Gr slut p den sista skvtten tequila (om du inte redan gjort det).
16. Ta av grytan och skumma bort det fett som samlats ovanp.

Den hr satsen rcker till ett tjugotal normala mnniskor, men hgst tio chililskare.

Servera chilin i sm, djupa tallrikar. Mnga gillar att ta den med majschips till, en klick crem fraiche eller lite grovt riven cheddarost ovanp. Servera sallad, brd, guacamole (avocadorra) och stora
mngder ljust l till.

Musiken r nstan lika viktig. Satsa p ngon genuint: Hank Williams, Buddy Holly, Joe Ely, Jerry Jeff Walker, Flaco Jiminez, Butch Hancock,
Commander Cody and his Lost Planet Airmen eller Gram Parsons.
Fram mot natten passar det utmrkt att spela Freddy Fenders oddliga "Before the next teardrops falls", Doug Sahms "Wasted days and wasted
nights" eller Creedende Clearwater Revivals "Lodi".
Det gr ocks att spela Wilco, Weeping Willows och helst br alla sjunga allsng i ngon gammal Carter Family sng typ "Will The Circle Be Unbroken"
Volymen br vara ronbedvande. Sjung med. Skrla grna. Och kom ihg, en kta chiliafton SKA spra ur fram mot natten.

FOTNOT 1: Sedan frsta publiceringen har vi mottagit en rad klagoml mot tequilan i detta recept. De som har hrt av sig har varit rrande ense om att en helflaska r alldeles fr lite. Naturligvis var den mngden enbart en rekommendation, anpassad fr en person.

Och kollegan Peter Svensson har frslagit en intressant variant. Den fljer hr:

SNABB-CHILI:

I ndfall kan alla ingredienser utom tequilan utg. I sdana fall frkortas koktiden avsevrt.

FOTNOT 2: Nyrsafton 1990 lagade Jan Gradvall och Stefan Lindstrm chili och fljde detta recept slaviskt. Ingen av dem minns ngonting efter klockan 18.00 men verlevande har berttat att kvllen var ovanligt lyckad.

FOTNOT 3: Texten ovan r en ltt omarbetad och uppdaterad version av ett recept som publicerats tv gnger i Expressen. Frst 1988 och sedan 1991. Under ngra r var detta den mest efterfrgade artikeln i tidningens arkiv. Vnnerna p textarkivet berttar att de till och med fick en frfrgan p en kopia frn Saudiarabien under
Desert Storm.

FOTNOT 4: denna text fr fritt spridas och kopieras under frutsttning att ni inte blandar bnor i chilin.
Citera
2010-05-11, 02:22
Medlem
MrVisstos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Hll olja i en gryta. Hacka lk och frs den mjuk. Lgg i kttfrs och stek. Pressa i lite vitlk och lt steka med en stund. Hll i krossade tomater och vita bnor i tomatss och lite chiliss.. Pressa eller hacka mer vitlk och hll i. Salta, peppra. Slng i lite socker om du inte anvnder vita bnor i tomatss.. Testa grna att ha i lite andra kryddor, grillkrydda r gott t.ex.

Exakt s brukar jag gr min chilli con carne frutom att jag brukar slnga i lite jalpeos (brukar finnas skivade p burk) och strimla en grn paprika. Nr jag smakar av brukar jag anvnda ketchup(alt. stsur thaiss) fr att f en bra balans mellan hetta/stma.
Citera
2010-05-11, 07:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Denna lnk fungerar inte lngre, men jag hittade detta klassiska chilirecept, ursrungligen publicerat av Erik Hrnfeldt i Expressen, p ett annat forum ( http://forum.robsoft.nu/viewtopic.ph...st=0&sk=t&sd=a ). Lgger upp det hr s att det inte frsvinner....
Men detta r ju en mer klassisk texas chili n chili corn carne.
Sen skulle jag nog undvika anvnda jalapeno p burk, frsk blir bttre.
Senaste texas chilin jag gjorde, satte jag bra fart i,.
Det var fr jag visste barnen inte skulle ta den, men dom fick lite nd(sambon gav dom) och dom satt och flmtade rejlt.
Men dom t trots detta med stor aptit.
Citera
2010-05-11, 13:41
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men detta r ju en mer klassisk texas chili n chili corn carne.
Det i alla fall helt klart en annan matrtt n den rtt med kttfrs och bnor som vi i Sverige kallar chili con carne. Ordagrant betyder chili con carne chili med ktt, men att mrka ord r ju meningslst.

Mitt intryck r att vi i Sverige verhuvudtaget r mer bengna att anvnda kttfrs som bas i vra tolkningar av mexikansk och tex-mexikansk mat n vad texanerna och (srskilt) mexikanerna r. Dr fredrar man traditionellt oftast helt ktt eller kyckling. Kanske har detta att gra med att kttfrs hller sig mycket bttre hr i kalla Norden r vad det gr i deras heta klimat?

Citat:
Sen skulle jag nog undvika anvnda jalapeno p burk, frsk blir bttre.
Kan bara skriva under p detta.
Citera
2010-05-11, 14:48
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det i alla fall helt klart en annan matrtt n den rtt med kttfrs och bnor som vi i Sverige kallar chili con carne. Ordagrant betyder chili con carne chili med ktt, men att mrka ord r ju meningslst.

Mitt intryck r att vi i Sverige verhuvudtaget r mer bengna att anvnda kttfrs som bas i vra tolkningar av mexikansk och tex-mexikansk mat n vad texanerna och (srskilt) mexikanerna r. Dr fredrar man traditionellt oftast helt ktt eller kyckling. Kanske har detta att gra med att kttfrs hller sig mycket bttre hr i kalla Norden r vad det gr i deras heta klimat?

Kan bara skriva under p detta.
Kttfrs krver inte lika lng tillagningstid heller. Exempelvis hgrev ska vl helst puttra ngra timmar.
Chili con carne r ju vardagsmat hr och det finns vl ingen som tar sig tid fr ngra lngkok under vardagarna.
Citera
2010-05-11, 15:20
Medlem
Frank Friendlys avatar
Jag r ingen Chili expert, all min information kommer frn Internet. Det verkar ju annars som mnga hr i matforumet r uppvxta i texas p 70talet och har livnrt sig p att forska i chili

Det finns en frening i usa som heter ICS (international chili society)
Dom r varje r vrd fr World Chili Champions

Frn 1967 till 1981 inehll 12 utav 15 vinnarrecept coarse ground, 1. 3/8 inch cube, 1. 1/4 inch cube och 1. 1 inch cube beef
Flera recept innehller gris eller kyckling (och givetvis kossa)
Enligt vad jag erfar frn internet s Funkar det alldeles utmrkt med Kttfrs i Chili, men ingen har bnor i den. Nu kan ju ngon forska lite i chili con carne (efter en snabb google (chili con carne recepie)hade mina 5 versta trffar bde bnor och minced/ground beef i receptet

Sen frstr jag inte riktigt hur ni kan ens tnka p att erstta inlagda jalapenos med frska jalapenos.
Som att erstta inlagd gurka med frsk gurka, inte ens i nrheten av samma sak.

Sjlv r jag sugen p att prova 2005 rs vinnare. av World Chili Champions

Dog Breath Chili

Ingredients:
6 ounces regular breakfast sausage
2 teaspoons Wesson Oil
3 pounds tri-tip beef, cut into small pieces or coarse ground
1 medium onion, finely chopped
1 can (14 1/2 ounces) beef broth
1/4 teaspoon oregano
3 tablespoon cumin
7 cloves Gilroy garlic
2 tablespoons Gebhardt chile powder
1 tablespoon hot chile powder
1 tablespoon mild chile power
5 tablespoons red chile powder
1 can (8 ounces) Hunts Tomato Sauce
1 can (10 ounces) Ro*Tel Diced Tomatoes and Green Chilies
3 Dried California chile peppers, boiled and pureed
1 Dried New Mexico chile peppers, boiled and pureed
5 Dried Cascabel chile peppers, boiled and pureed
1/2 teaspoon cayenne pepper
1 can (14 1/2 ounces) chicken broth
1 teaspoon Tabasco Pepper Sauce
1 teaspoon brown sugar
juice of one lime
salt to taste
Instructions:
Brown the sausage, dry, and set aside. Heat oil in a pot, and brown the beef. Add the cooked sausage to the pot. Add the onion and beef broth to cover the meat. Boil for 15 minutes. Add oregano and half of the cumin. Reduce heat to a light boil, and then add the garlic. Combine the chile powders into a mixture, then add half of that mixture, and cook 15 minutes. Add the tomato sauce and Ro*Tel with the puree from the dried peppers. Add the chicken broth for the desired consistency. Cook for one hour, stirring often. Add the remaining chile powder mixture and the remaining cumin, and simmer for another 25 minutes on low to medium heat. Turn up the heat to a light boil, and add the Tabasco, cayenne pepper, brown sugar, lime juice and salt.
Citera
2010-05-11, 17:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
...Sen frstr jag inte riktigt hur ni kan ens tnka p att erstta inlagda jalapenos med frska jalapenos.
Som att erstta inlagd gurka med frsk gurka, inte ens i nrheten av samma sak.....
Enda som skiljer r lite vinger/ttika, den kan man tillfra sjlv eller tabasco om man s nskar.
Citera
2010-05-11, 18:44
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Enda som skiljer r lite vinger/ttika, den kan man tillfra sjlv eller tabasco om man s nskar.

Fast s r det ju inte.
Citera
2010-05-11, 19:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fast s r det ju inte.
Jas vad mer d, att dom kokade och ha minimalt med kryddor som d skulle gra hela grejen.
Hade vi pratat att ha dessa vid sidan om du hade jag inte motsatt mig direkt.
Men i chiligryta gr sig frska bttre.

Smaken r som baken = delad, s tnker inte tjafsa om detta mer.
Citera
2010-05-11, 19:39
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Jas vad mer d, att dom kokade och ha minimalt med kryddor som d skulle gra hela grejen.
Hade vi pratat att ha dessa vid sidan om du hade jag inte motsatt mig direkt.
Men i chiligryta gr sig frska bttre.

Smaken r som baken = delad, s tnker inte tjafsa om detta mer.

Du lever ju fr att tjafsa p internet.
Inlagda jalapenos smakar inte likadant som jalapenos.
Och jag bryr mig inte om hur dit arsle r format.
Citera
2010-05-11, 19:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du lever ju fr att tjafsa p internet.
Inlagda jalapenos smakar inte likadant som jalapenos.
Och jag bryr mig inte om hur dit arsle r format.
Vem har psttt det?
Jag pstr att en frsk fungerar bttre i en chili n dessa inlagda.
Du pratar om frsk gurka och inlagd gurka inte smakar samma, NO kidding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in