funderar ifall man kan gra det hemma och om nn har lite tips som man kan f hur man ska g tillvga
hittade inget bra p google osv
bnor, kttfrs r givet men vad mer behver man
och framfrallt hur fr man det hela att bli "tjockt" allts att det inte ska bli utspdd
nr jag gr tex kttfrsss till spaghetti s brukar jag hlla i mjl fr att f tjock konsistens men vill inte chansa utan frgar proffsen ifall det finns ngra
funderar ifall man kan gra det hemma och om nn har lite tips som man kan f hur man ska g tillvga
hittade inget bra p google osv
bnor, kttfrs r givet men vad mer behver man
och framfrallt hur fr man det hela att bli "tjockt" allts att det inte ska bli utspdd
nr jag gr tex kttfrsss till spaghetti s brukar jag hlla i mjl fr att f tjock konsistens men vill inte chansa utan frgar proffsen ifall det finns ngra
Hll olja i en gryta. Hacka lk och frs den mjuk. Lgg i kttfrs och stek. Pressa i lite vitlk och lt steka med en stund. Hll i krossade tomater och vita bnor i tomatss och lite chiliss.. Pressa eller hacka mer vitlk och hll i. Salta, peppra. Slng i lite socker om du inte anvnder vita bnor i tomatss.. Testa grna att ha i lite andra kryddor, grillkrydda r gott t.ex.
Lustigt, jag t nyss Chili Con Carne. S hr gjorde jag. Kpte kttfrs, en burk vita bnor och knorrs kryddmix p Ica. Bryn kttfrs, hv i kryddorna och bnorna, lt puttra i 10 minuter s r det klart. Vldigt gott.
Det hoppkok p kttfrs och vita bnor i tomatss p burk som brukar kallas chili con carne har ju ifrgasatts av knnare i jakten p den kta chilin. Texasjournalisten Francis X Tolbert, som forskade i saken p 60-talet, tog fram ett underbart recept som han kallade "North Texas Red" och som i Sverige introducerades med stor succ 1988 av dvarande Expressenjournalisten Erik Hrnfeldt under namnet "Chili utan tjafs". Hr r receptet:
...och just det fina med chilin r faktiskt att det inte finns ngot riktigt basic recept som alla anvnder.
Drfr r chilikocktvlingar med fina priser till segrarna mycket vanliga i USA, det r ungefr som med barbecue, det finns ett otal hemliga recept p barbecuesser som tas fram av de olika s.k. pit masters som r riktiga fenor p det hr med grillat ktt och alla des tillbehr...
Min chili con carne r mycket poppis, jag gr fljande:
Frser ntfrs typ 900g och finhackad vitlk i lite olja i en stor gryta,
hller p ett par brukar stora vita bnor, minst en tetra krossade tomater smaksatt med chili, 1-2 psar tacokryddmix, en rejl skvtt Heinz chiliss fr stmans skull och s i med ngra matskedar mrk oxfond.
Lter det hela koka ihop till trevlig konsistens, och brjar smaka av med rd chili p tub, tabasco, grovmalen svartpeppar och salt.
Lter koka i en liten stund till och tar sedan av plattan. Klart.
Serveras i sklar tillsammans med tjocka skivor baguette som sprayats med en blandning av pressad vitlk och olivolja och sedan rostats i ugnen.
Denna chili blir riktigt tjock och matig, men om man vill ha det nnu extremare,
s kan man hlla ned en burk rda linser ocks, r bde dekorativt och gott.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!