• 1
  • 2
2005-04-17, 18:18
Medlem
Arons avatar
funderar ifall man kan gra det hemma och om nn har lite tips som man kan f hur man ska g tillvga

hittade inget bra p google osv

bnor, kttfrs r givet men vad mer behver man
och framfrallt hur fr man det hela att bli "tjockt" allts att det inte ska bli utspdd
nr jag gr tex kttfrsss till spaghetti s brukar jag hlla i mjl fr att f tjock konsistens men vill inte chansa utan frgar proffsen ifall det finns ngra
Citera
2005-04-17, 18:24
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
funderar ifall man kan gra det hemma och om nn har lite tips som man kan f hur man ska g tillvga

hittade inget bra p google osv

bnor, kttfrs r givet men vad mer behver man
och framfrallt hur fr man det hela att bli "tjockt" allts att det inte ska bli utspdd
nr jag gr tex kttfrsss till spaghetti s brukar jag hlla i mjl fr att f tjock konsistens men vill inte chansa utan frgar proffsen ifall det finns ngra
Hll olja i en gryta. Hacka lk och frs den mjuk. Lgg i kttfrs och stek. Pressa i lite vitlk och lt steka med en stund. Hll i krossade tomater och vita bnor i tomatss och lite chiliss.. Pressa eller hacka mer vitlk och hll i. Salta, peppra. Slng i lite socker om du inte anvnder vita bnor i tomatss.. Testa grna att ha i lite andra kryddor, grillkrydda r gott t.ex.
Citera
2005-04-17, 18:27
Medlem
Russinkungens avatar
Lustigt, jag t nyss Chili Con Carne. S hr gjorde jag. Kpte kttfrs, en burk vita bnor och knorrs kryddmix p Ica. Bryn kttfrs, hv i kryddorna och bnorna, lt puttra i 10 minuter s r det klart. Vldigt gott.
Citera
2005-04-17, 18:36
Medlem
upptckte just att ni inte verkar anvnda chili i er CHILI con carne vilket fr vrigt betyder chili med ktt p spanska. hmmm

kryddmix och lite chiliss rknas inte nr man LAGAR mat
Citera
2005-04-17, 18:37
Medlem
Arons avatar
Yes, tackar

imorgon blir det chilli con carne
Citera
2005-04-17, 18:44
Medlem
Chili mste man ha i, jag anvnder chilipulver (torkad och mald chili). vitlk, krossade tomater och paprika r extra tillval man kan ha i, ej ndvndiga.
Citera
2005-04-17, 18:53
Medlem
nachos avatar
Det hoppkok p kttfrs och vita bnor i tomatss p burk som brukar kallas chili con carne har ju ifrgasatts av knnare i jakten p den kta chilin. Texasjournalisten Francis X Tolbert, som forskade i saken p 60-talet, tog fram ett underbart recept som han kallade "North Texas Red" och som i Sverige introducerades med stor succ 1988 av dvarande Expressenjournalisten Erik Hrnfeldt under namnet "Chili utan tjafs". Hr r receptet:

http://www.hornfeldt.se/chili.html
Citera
2005-04-17, 19:05
Medlem
Mysonoxens avatar
...och just det fina med chilin r faktiskt att det inte finns ngot riktigt basic recept som alla anvnder.
Drfr r chilikocktvlingar med fina priser till segrarna mycket vanliga i USA, det r ungefr som med barbecue, det finns ett otal hemliga recept p barbecuesser som tas fram av de olika s.k. pit masters som r riktiga fenor p det hr med grillat ktt och alla des tillbehr...
Citera
2005-04-17, 19:05
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
http://www.hornfeldt.se/chili.html
Det dr, min vn, r RESPEKT! Jvlar vad jag blev sugen... Ska till systemet i morgon och kpa Tequila till att brja med.
Citera
2005-04-17, 19:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det dr, min vn, r RESPEKT! Jvlar vad jag blev sugen... Ska till systemet i morgon och kpa Tequila till att brja med.

Det vrsta/bsta med dylik matlagning r att spriten tenderar att oftare hamna i kocken n i maten
Citera
2005-04-17, 19:13
Medlem
Arons avatar
jag kr p oxktt imorgon istllet fr kottfrs
Citera
2005-04-17, 19:17
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Min chili con carne r mycket poppis, jag gr fljande:

Frser ntfrs typ 900g och finhackad vitlk i lite olja i en stor gryta,
hller p ett par brukar stora vita bnor, minst en tetra krossade tomater smaksatt med chili, 1-2 psar tacokryddmix, en rejl skvtt Heinz chiliss fr stmans skull och s i med ngra matskedar mrk oxfond.
Lter det hela koka ihop till trevlig konsistens, och brjar smaka av med rd chili p tub, tabasco, grovmalen svartpeppar och salt.
Lter koka i en liten stund till och tar sedan av plattan. Klart.

Serveras i sklar tillsammans med tjocka skivor baguette som sprayats med en blandning av pressad vitlk och olivolja och sedan rostats i ugnen.

Denna chili blir riktigt tjock och matig, men om man vill ha det nnu extremare,
s kan man hlla ned en burk rda linser ocks, r bde dekorativt och gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in