• 1
  • 2
2005-04-17, 18:18
Medlem
Arons avatar
funderar ifall man kan göra det hemma och om nån har lite tips som man kan få hur man ska gå tillväga

hittade inget bra på google osv

bönor, köttfärs är givet men vad mer behöver man
och framförallt hur får man det hela att bli "tjockt" alltså att det inte ska bli utspädd
när jag gör tex köttfärssås till spaghetti så brukar jag hälla i mjöl får att få tjock konsistens men vill inte chansa utan frågar proffsen ifall det finns några
Citera
2005-04-17, 18:24
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
funderar ifall man kan göra det hemma och om nån har lite tips som man kan få hur man ska gå tillväga

hittade inget bra på google osv

bönor, köttfärs är givet men vad mer behöver man
och framförallt hur får man det hela att bli "tjockt" alltså att det inte ska bli utspädd
när jag gör tex köttfärssås till spaghetti så brukar jag hälla i mjöl får att få tjock konsistens men vill inte chansa utan frågar proffsen ifall det finns några
Häll olja i en gryta. Hacka lök och fräs den mjuk. Lägg i köttfärs och stek. Pressa i lite vitlök och låt steka med en stund. Häll i krossade tomater och vita bönor i tomatsås och lite chilisås.. Pressa eller hacka mer vitlök och häll i. Salta, peppra. Släng i lite socker om du inte använder vita bönor i tomatsås.. Testa gärna att ha i lite andra kryddor, grillkrydda är gott t.ex.
Citera
2005-04-17, 18:27
Medlem
Russinkungens avatar
Lustigt, jag åt nyss Chili Con Carne. Så här gjorde jag. Köpte köttfärs, en burk vita bönor och knorrs kryddmix på Ica. Bryn köttfärs, häv i kryddorna och bönorna, låt puttra i 10 minuter så är det klart. Väldigt gott.
Citera
2005-04-17, 18:36
Medlem
upptäckte just att ni inte verkar använda chili i er CHILI con carne vilket för övrigt betyder chili med kött på spanska. hmmm

kryddmix och lite chilisås räknas inte när man LAGAR mat
Citera
2005-04-17, 18:37
Medlem
Arons avatar
Yes, tackar

imorgon blir det chilli con carne
Citera
2005-04-17, 18:44
Medlem
Chili måste man ha i, jag använder chilipulver (torkad och mald chili). vitlök, krossade tomater och paprika är extra tillval man kan ha i, ej nödvändiga.
Citera
2005-04-17, 18:53
Medlem
nachos avatar
Det hoppkok på köttfärs och vita bönor i tomatsås på burk som brukar kallas chili con carne har ju ifrågasatts av kännare i jakten på den äkta chilin. Texasjournalisten Francis X Tolbert, som forskade i saken på 60-talet, tog fram ett underbart recept som han kallade "North Texas Red" och som i Sverige introducerades med stor succé 1988 av dåvarande Expressenjournalisten Erik Hörnfeldt under namnet "Chili utan tjafs". Här är receptet:

http://www.hornfeldt.se/chili.html
Citera
2005-04-17, 19:05
Medlem
Mysonoxens avatar
...och just det fina med chilin är faktiskt att det inte finns något riktigt basic recept som alla använder.
Därför är chilikocktävlingar med fina priser till segrarna mycket vanliga i USA, det är ungefär som med barbecue, det finns ett otal hemliga recept på barbecuesåser som tas fram av de olika s.k. pit masters som är riktiga fenor på det här med grillat kött och alla des tillbehör...
Citera
2005-04-17, 19:05
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
http://www.hornfeldt.se/chili.html
Det där, min vän, är RESPEKT! Jävlar vad jag blev sugen... Ska till systemet i morgon och köpa Tequila till att börja med.
Citera
2005-04-17, 19:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det där, min vän, är RESPEKT! Jävlar vad jag blev sugen... Ska till systemet i morgon och köpa Tequila till att börja med.

Det värsta/bästa med dylik matlagning är att spriten tenderar att oftare hamna i kocken än i maten
Citera
2005-04-17, 19:13
Medlem
Arons avatar
jag kör på oxkött imorgon istället för kottfärs
Citera
2005-04-17, 19:17
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Min chili con carne är mycket poppis, jag gör följande:

Fräser nötfärs typ 900g och finhackad vitlök i lite olja i en stor gryta,
häller på ett par brukar stora vita bönor, minst en tetra krossade tomater smaksatt med chili, 1½-2 påsar tacokryddmix, en rejäl skvätt Heinz chilisås för sötmans skull och så i med några matskedar mörk oxfond.
Låter det hela koka ihop till trevlig konsistens, och börjar smaka av med röd chili på tub, tabasco, grovmalen svartpeppar och salt.
Låter koka i en liten stund till och tar sedan av plattan. Klart.

Serveras i skålar tillsammans med tjocka skivor baguette som sprayats med en blandning av pressad vitlök och olivolja och sedan rostats i ugnen.

Denna chili blir riktigt tjock och matig, men om man vill ha det ännu extremare,
så kan man hälla ned en burk röda linser också, är både dekorativt och gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in